Afzuiging met Oneida Cycloon XL

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hi Fons, ik heb net een "Dust Commander XL" besteld. De setup is HBM 200 afzuiging erachter met microfilter, en 125mm spiro buis door de werkplaats en op t einde flexibele slangen gemonteerd. Moet goedgaan dacht ik. Ben namelijk nogal geïnspireerd door jouw afzuiginstallatie, je hebt t goed aangepakt!

Ik heb er een stalen olievat bij besteld van 60 liter. Dit lijkt me een beetje aan de kleine kant achteraf (maar dat gaan we zien, anders heb ik en mooie prullenbak straks).

Ik zie dat jij ook een stalen vat hebt gekozen, en geen kunststof vat. Zou je die keuze weer maken? Of zou je voor een kunststof vat gaan? Ben ook wel benieuwd hoe groot (hoeveel liter) jouw vat is en of je tips en tricks hebt voor het monteren van de cycloon erop.
Ik heb er een stalen vat van 200 liter onder gezet. Dat vind ik toch wel nodig omdat bij een leuke vandikte schaafklus het vat snel vol raakt en het wisselen van zakken bij mijn systeem wel bewerkelijk is. Vanwege te geringe hoogte en de forse hoogte van de cycloon en het vat heb ik de cycloon direct op het deksel van het vat gemonteerd. Dat werkt niet zo handig bij het wisselen van de zakken. Een stuk slang ertussen zou handiger zijn. Ik heb nu een geïmproviseerd hefsysteem voor het vat dat enkele cm omhoog moet om aan het deksel te koppelen. Dus als je voldoende hoogte hebt is er een betere oplossing te vinden.

Succes! Fons
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Hier een plaatje van hoe ik e.e.a. heb bevestigt jaren geleden. Ik heb ervoor gekozen een stukje flexibel te plaatsen tussen cycloon en ton. Daarmee kan ik makkelijk de ton legen. Eigenlijk moet dat stukje flexibel nog een wat grotere diameter hebben, maar ik heb tot op heden nog geen verstopping gehad.

Bekijk bijlage 100391

recente totaal foto. De zak vervangen door een emmer en inmiddels met de 3d printer mooie clipjes voor gemaakt.

Bekijk bijlage 100390
Ik ben nieuwsgierig naar het patroon filter, weet je toevallig nog hoeveel deze gekost heeft en waar heb je gehaald/besteld? :)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb hem toen van iemand nieuw overgenomen, het is een Metabo Filterpatroon. (Stofklasse M).
Online kun je ze nog bestellen.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Voor dat geld en die filterklasse kun je beter twee halve filters van forumlid Kor (kiesvoorhout) bestellen. Deze filteren beter en zijn voordeliger.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Kan/mag je afvoer ook rechtstreeks naar buiten blazen door een muurdoorvoer? dat zou bij mij in een steeg uitkomen.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Dat zou kunnen, maar er zijn een aantal nadelen:
-De buurt met (extra) fijnstof opschepen
-Waar lucht uit je werkplaats gaat moet er ook lucht in. Dus er moet toetreding zijn, dat zorgt voor tocht en in de winter voor warmte verlies.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Voor dat geld en die filterklasse kun je beter twee halve filters van forumlid Kor (kiesvoorhout) bestellen. Deze filteren beter en zijn voordeliger.
Kan ik me goed voorstellen. Moet wel zeggen dat ik mezelf over dit filter wel iets minder druk zou maken. Je hebt ook genoeg stof wat bij de bron (zagen/schaven/schuren etc) niet afgezogen wordt. Daarom ook de lucht filterset van Kor in mijn werkplaats. En die doet zijn werk goed.

Over het filter op mijn afzuiger ben ik verder prima tevreden. Het meeste stof/snippers etc gaat echt de cycloon in, kleine beetje wat achter blijft in het filter/emmer is echt heel fijn stof.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Tja Avos en laat nu net dat hele fijne stof wat (bijna onzichtbaar) juist erg schadelijk zijn, omdat het lichaam dat ook moeilijk kan filteren en het dus diep in de longen terecht komt. Maar goed een klasse M filter zou voldoende moeten zijn volgens de bedenkers van dat klassificatie systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Tja Avos en laat nu net dat hele fijne stof wat (bijna onzichtbaar) juist erg schadelijk zijn, omdat het lichaam dat ook moeilijk kan filteren en het dus diep in de longen terecht komt. Maar goed een klasse M filter zou voldoende moeten zijn volgens de bedenkers van dat klassificatie systeem.
Volgens mij lees je mijn bericht niet goed. Naast het filter op de afzuiger heb ik ook een los fijnstoffilter systeem hangen met filters van Kor.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Hoi Avos,
Mijn antwoord hierboven werd vooral getriggerd door het volgende zinnetje in jouw tekst "Moet wel zeggen dat ik mezelf over dit filter wel iets minder druk zou maken." dat, in combinatie je vermelding dat je een luchtfilter voor de ruimtereiniging van Kor hebt hangen droeg aan mijn antwoord bij.

Immers, is in mijn ogen, goede filtering bij de bron altijd beter dan achteraf de lucht filteren. Tegen die tijd dat de luchtreiniger de ruimte weer schoon heeft is het aanwezige stof waarschijnlijk je neus en mond ook al gepasseerd.

Zaols ik al opmerkte heb jij een mooi systeem hangen M klasse eind filtering aan de bron en een luchtreiniger met filters van Kor.

Ik wilde slechts de noodzaak van de filtering van fijnstof bij de bron nog eens benadrukken. En vermelden dat daar de filters van Kor blijkbaar ook geschikt voor zijn. zie ook dit topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.