Afzuiging met Oneida Cycloon XL

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb de specificaties van Oneida nog even opgezocht, die spreken over een minimale airflow, niet ove een maximum. Wel geven ze een indicatie over de pk’s van de afzuiger tussen 3 en 5 pk. Ik heb de indruk van site van Bill Pentz gekregen dat hij voor de cyclonen een duidelijke voorkeur voor veel zuigkracht heeft.

Fons
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Fons,

Dit is een mooie constructie. Je schrijft dat je nog zit te puzzelen met de ton en zakken, maar die zak wordt, als de ton tenminste luchtdicht is, niet in de cycloon gezogen. Ik heb zelf een soortgelijke constructie, met een losse zak in een luchtdichte bak, en die zak hangt er altijd nog net zo als ik hem erin heb gehangen, maar dan natuurlijk met mot erin. Misschien is het een idee om aan de bovenrand van je ton drie verticale draadeinden te maken en aan het deksel drie sleuven waar die draadeinden in vallen zodat je de ton kunt optillen met de moeren die je dan op de draadeinden draait. Ik realiseer me dat het niet erg duidelijk is, maar ik kan proberen het uit te tekenen als je dat op prijs zou stellen.

Groeten,
hans
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Ook hier is de oneida xl aangeschaft. een 2,2 kw ventilator met een debiet van 2500m3 per uur (onbelast) is er ook al. Nu nog een filter...dus als iemand wat weet..graag..oh ja de filteers van HBM voldoen in mijn ogen niet. Zo een van kor lijkt me mooi..is dat een prijzig dingetje?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Filter is geen probleem, hiervoor ben ik in contact met een professionele firma. Ik heb geen idee of de cycloon in werking afneemt doordat het debiet hoger ligt dan de maximum dat de leverancier voorschrijft. Ergens zou ik denken van wel. Dit zou dan weer nadelig zijn op de levensduur van het filter omdat deze dan meer stof in zich krijgt. Vandaar dat ik ook even hier check.





Klopt 4 oneida's zijn goedkoper dan 1 cycloon. Alleen wordt het dan kijken hoe kan ik zoiets maken met een onderdruk systeem. (motor achter het filter.) Daarnaast komt de prijs dan wel in de buurt van een (professionele) occasie felder stofafzuiging, het enige nadeel dat deze nog heeft is het gebrek aan automatische reiniging. Anders was ik daaraan al verkocht.

Stekkestim,

Je maakt me nieuwsgierig, een professionele firma die luchtfilters levert?

Stuur me anders ff een pb, misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen?

Groet,

Kor
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De filter is al een aantal jaren geleden bij Kor (Kiesvoorhout) vandaan gekomen. Is een filter met een dubbele laag en moet 4000 m3 per uur aankunnen.

Zou je mij de afmetingen van dit filter willen geven? Ik ben nu ook bezig met een soortgelijke opstelling, maar ben op zoek naar een geschikt filter, maar zit met een beperking van de diameter.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hallo Jelmer, ik denk dat je het beste even een mail of PB naar Kor kunt sturen, dan heb je het snelst de gewenste info.

Fons

P.S. Doorsnede van mijn filter is 33 cm een hoog 67 cm
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor de afmetingen. Zoiets kan ik wel kwijt. Ik was ook al van plan om Kor een bericht te sturen.

Hoe bevalt de afzuiging tot nu toe?
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Fons,

Je topic nog eens doorgenomen...(ik had hem in t verleden al eens gezien)

Je set-up is zo goed als helemaal zoals ik hem voor ogen heb, dus beter goed gejat dan slecht verzonnen hahaha.
De verschillen zul je in mijn topic wel gelezen hebben denk ik......

Maar vraagje.....zie ik nu goed dat jij vanaf je hoofdleiding een reductie hebt toegepast naar 125 voor je blastgates?
Was dat puur vanwege diameter van je blastgates?
Of zat daar een andere gedachte achter?

Gr,
Danny
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De reductie(s) die je ziet zijn naar enkele dunnere leidingen, een voor de lintzaag naar het tweede afzuigpunt van 100mm, de andere is voor de afzuiging via de beschermkap boven de cirkelzaag die uiteindelijk een opening van 50mm heeft, die gaat ook via een sluitklep van 100mm en een slang van 80mm. De overige afsluitkleppen heb ik met de volle opening van 15mm gemaakt. Tot op heden heb ik daar nog slangen van 125mm op gezet naar de machineopeningen op de Felder en Hammer van dezelfde maat. Bevalt goed, mocht ik toch twijfelen aan de afzuigcapaciteit dan wil ik slangen van 150mm tot aan de machineopening brengen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik wil hier iets op zeggen.

Het hoeft namelijk niet bezwaarlijk te zijn om over te gaan op een kleiner diameter als het maar voor een klein stukje is
Kleinere diameters hebben en hoger weerstand maar op een klein stukje is dat niet veel wel op een lang eind dan telt het op
geribte flexibele slangen moet je wel zo kort mogelijk houden, die hebben een extra hoge lucht weerstand.

Wanneer de verenging op de juiste en vloeiende manier gebeurd dan gaat de lucht in het nauwere deel sneller stromen
Bij ieder huis stofzuiger zit ook zo'n pijpje dat aan het einde is toegeknepen waardoor het lijkt dat hij harder zuigt en in zekere zin is dat ook zo alleen op een kleiner plekje stroomt de lucht dan sneller dat is soms ook gunstig .
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja precies,
Dat wilde ik graag weten.
Nu wil ik Fons z'n topic niet kapen dus zal de vraag in mn eigen topic stellen zodat we daar door kunnen bomen.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Even reageren op een ouder topic, maar voor mij wel actueel.

Paar vragen aan Fons:

Ik ben erg benieuwd hoeveel stof er nog door je filter in de zak terecht komt.
Ik heb nu een HBM200 motor klaar hangen voor de Hammer met een HBM Microfilter maar ik zou eigenlijk liever een cycloon plaatsen met drum. In basis dus hetzelfde als jij hebt.

Het is voor mij wel een beetje martelen met de ruimte en heb niet de de ruimte voor ook nog een groot filter. ben dus wel benieuwd wat dat filter nog te verwerken krijgt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat is is heel weinig, ik heb een keer de zak moeten legen omdat ik de ton niet op tijd had geleegd. Sinds die tijd, ongeveer een jaar geleden is er maar een handjevol stof in gekomen, terwijl ik naar schatting 4 à 5 keer de ton heb geleegd. vooral als de ton bijna vol is wil er wat meer stof doorheen schieten vermoed ik.

Fons

Dit is een foto van het huidige residu.
195AA32C-AB2E-4B83-934B-449442ACFAFB.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: jabjab

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Top, dankjewel Fons!

misschien kan ik er een kleine katoenen stofzak aan hangen o.i.d. en een tijdje kijken hoe dat gaat.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat zou ik niet doen, want dan verlies je druk op het filter en blaas je fijnstof door het katoen in je neus.... Goed afluitende plastic zak gebruiken!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hi Fons, ik heb net een "Dust Commander XL" besteld. De setup is HBM 200 afzuiging erachter met microfilter, en 125mm spiro buis door de werkplaats en op t einde flexibele slangen gemonteerd. Moet goedgaan dacht ik. Ben namelijk nogal geïnspireerd door jouw afzuiginstallatie, je hebt t goed aangepakt!

Ik heb er een stalen olievat bij besteld van 60 liter. Dit lijkt me een beetje aan de kleine kant achteraf (maar dat gaan we zien, anders heb ik en mooie prullenbak straks).

Ik zie dat jij ook een stalen vat hebt gekozen, en geen kunststof vat. Zou je die keuze weer maken? Of zou je voor een kunststof vat gaan? Ben ook wel benieuwd hoe groot (hoeveel liter) jouw vat is en of je tips en tricks hebt voor het monteren van de cycloon erop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Hier een plaatje van hoe ik e.e.a. heb bevestigt jaren geleden. Ik heb ervoor gekozen een stukje flexibel te plaatsen tussen cycloon en ton. Daarmee kan ik makkelijk de ton legen. Eigenlijk moet dat stukje flexibel nog een wat grotere diameter hebben, maar ik heb tot op heden nog geen verstopping gehad.

IMG_3489.JPG

recente totaal foto. De zak vervangen door een emmer en inmiddels met de 3d printer mooie clipjes voor gemaakt.

IMG_3575.jpeg
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Helder verhaal. Thanks voor je reply!

Je filter ziet er ook goed uit, hoe klop je deze? Met de hand? Ik heb momenteel een HBM (micro) filter dus, maar moet hier een beter alternatief voor hebben. Ben me aan het oriënteren. Heb Kor gesproken en ben Utbartje's thread fijnstoffilter afzuiging ook aan het bestuderen. Is wellicht ook een optie voor mij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.