Afzuiging met Oneida Cycloon XL

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
In een vorig topic hebben we uitgebreid gesproken over de werkplaats afzuiging met een cycloon. Daar kondigde ik al aan mijn afzuiging te gaan vervangen, waarvan ik in dit topic de uitvoering zal laten zien.

Als basis heb ik een 3PK tweezaks afzuigunit van HBM gekocht en daarvan alleen de ventilator gebruikt voor mijn nieuwe afzuiging. De rest heb ik in de opslag geplaatst om eventueel weer tot één unit te monteren als het geheel niet bevalt. Ik had bij Gereedschappro als de Oneida Dust Deputy XL gekocht, maar moest er nog de tijd en het geduld voor vinden om het gehele afzuigsysteem opnieuw te configureren met een buizensysteem van grotere diameter. Van 12,5 naar 15 cm om goed aan te sluiten op de ingang van de Cycloon. Dit is het nu geworden:

IMG_6143.jpg

Het buizensysteem heb ik gemaakt van Spiraliet buizen en hulpstukken, zo veel mogelijk uitgevoerd in 15 cm. Daarnaast heb ik de vertakkingen gemaakt van buizen en hulpstukken van het oude systeem. Ik maak daarbij zo veel mogelijk gebruik van de slangen die ik al heb.

IMG_4851.jpg

IMG_4852.jpg


IMG_4853.jpg

IMG_4868.jpg

IMG_4865.jpg

Ik heb wat foto's gemaakt en zal in het vervolg hierop zo veel mogelijk laten zien van de constructie. Maar eerst straks maar even naar de debatten voor de verkiezingen kijken:rolleyes:

Wordt vervolgd

Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ja, mijn eerste ervaringen zijn zeer goed, ik kan het niet meten voor een vergelijking, maar een proef met schaven en zagen is een voor mij ongekende verbetering van de afzuigcapaciteit!

Fons
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Ziet er goed uit! Ik zit ook al een poosje aan te denken om de diameter te gaan vergroten.

Welke ventilator heb je erop zitten?:cool:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Zoals ik hiervoor aangaf heb ik een 3PK tweezaks van HBM gekocht en daarvan alleen de ventilator gebruikt voor mijn nieuwe afzuiging. De rest heb ik in de opslag geplaatst om eventueel weer tot één unit te monteren als het geheel niet bevalt.


AC649E87-71A5-4134-8845-44A095943FA3.jpg

C3037A1B-95FC-4938-878F-452E71E7ABEE.jpg

 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Vervolg met meer foto's

Zoals beloofd zou ik nog wat meer over het maken van deze afzuiging plaatsen, dus hierbij vooral wat foto's. Ik heb uit hout een verloop gemaakt van de vierkante uitgang van de blower naar de ronde uitgang voor de filterunit. Eveneens wat foto's van de ringen die ik op de filterunit heb gezet voor het monteren van de inlaatkraag en de ophanging aan de wand.

IMG_6131.jpg

IMG_4871.jpg

IMG_4870.jpg

IMG_6145.jpg

IMG_6152.jpg

IMG_6159.jpg

IMG_6106.jpg

IMG_6109.jpg

IMG_4876.jpg
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
En dan de montage van de cycloon op het deksel van het stalen vat.

IMG_4854.jpg

IMG_4848.jpg

De motor met het waaierhuis moet bovenop de cycloon worden gezet, daar had ik een dragend frame voor gemaakt. maar dan kwam de motor op het metalen plaatwerk van het waaierhuis te rusten, daarom heb ik nog een extra stevig frame gemaakt waarop de motor met m8 bouten is bevestigd. Onder het waaierhuis heb ik wat EPDM rubbers geplaatst.

IMG_6102.jpg

IMG_4872.jpg

IMG_4875.jpg

IMG_6147.jpg

IMG_6150.jpg

IMG_6157.jpg

IMG_6143.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Leuk om te zien. Ik denk er ook al een tijd over na om zoiets te maken, maar door tijdgebrek is het er nog steeds niet van gekomen. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt. Het ziet er doordacht uit in ieder geval.
Ik vraag me alleen af hoe je de ton gaat legen als die vol zit. Dat lijkt me een heel gedoe omdat alles aan elkaar vast zit?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
4000m3 dat is niet mis zeg....kan dat ene filter dat wel aan, ik kan me voorstellen dat dit nu een beetje de beperkende factor is
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik ben zelf ook bezig met zo'n cycloon filter, bij de nieuwe freesmachine zat een 7,5pk dubbele zak afzuiging met een debiet van 6000m³/h maar dit blijk toch een uitdaging om een cycloon voor te vinden.
De Oneida's zijn helaas maar tot 1500m³/h
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
4000m3 dat is niet mis zeg....kan dat ene filter dat wel aan, ik kan me voorstellen dat dit nu een beetje de beperkende factor is
Dat is volgens de opgave van HBM, zal dus in de praktijk wel een stuk lager liggen met het gehele buissyteem en de weerstand die dat oplevert. Het filter (industriele kwaliteit) is volgens de opgave van Kor, dus daar vertrouw ik wel op.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Leuk om te zien. Ik denk er ook al een tijd over na om zoiets te maken, maar door tijdgebrek is het er nog steeds niet van gekomen. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt. Het ziet er doordacht uit in ieder geval.
Ik vraag me alleen af hoe je de ton gaat legen als die vol zit. Dat lijkt me een heel gedoe omdat alles aan elkaar vast zit?
Ja die ton is nog een kwestie van doorpuzzelen tot een goede oplossing...... ik denk er aan om met plastic zakken te gaan werken, die moet ik dan met een ring en afstandhouder onderin de ton houden omdat hij anders de cycloon in wordt gezogen:cool:. Dan moet ik nog een mechanisme bedenken waarbij ik de ton na het onspannen van de klemring enkele cm kan laten zakken om er onder vandaan te rollen. Tenminste als ik een oplossing met wat wieltjes kan realiseren. Daar zit ik momenteel op te broeden voor een mooie oplossing.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik ben zelf ook bezig met zo'n cycloon filter, bij de nieuwe freesmachine zat een 7,5pk dubbele zak afzuiging met een debiet van 6000m³/h maar dit blijk toch een uitdaging om een cycloon voor te vinden.
De Oneida's zijn helaas maar tot 1500m³/h
Zit het dilemma dan niet vooral bij het filter dat voldoende capaciteit moet hebben? Ik vermoed dat de XL cycloon die ik heb deze luchtstroom wel aankan.

Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben zelf ook bezig met zo'n cycloon filter, bij de nieuwe freesmachine zat een 7,5pk dubbele zak afzuiging met een debiet van 6000m³/h maar dit blijk toch een uitdaging om een cycloon voor te vinden.
De Oneida's zijn helaas maar tot 1500m³/h

Er komt een punt waarop je er met apparatuur gebouwd voor hobbyisten niet echt meer uitkomt, en bij een 7.5 pk afzuiging ben je daar inderdaad wel voorbij. Maar ik vermoed dat 4 Oneida's nog altijd goedkoper zijn dan 1 professionele cycloon...
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Zit het dilemma dan niet vooral bij het filter dat voldoende capaciteit moet hebben? Ik vermoed dat de XL cycloon die ik heb deze luchtstroom wel aankan.

Fons


Filter is geen probleem, hiervoor ben ik in contact met een professionele firma. Ik heb geen idee of de cycloon in werking afneemt doordat het debiet hoger ligt dan de maximum dat de leverancier voorschrijft. Ergens zou ik denken van wel. Dit zou dan weer nadelig zijn op de levensduur van het filter omdat deze dan meer stof in zich krijgt. Vandaar dat ik ook even hier check.



Er komt een punt waarop je er met apparatuur gebouwd voor hobbyisten niet echt meer uitkomt, en bij een 7.5 pk afzuiging ben je daar inderdaad wel voorbij. Maar ik vermoed dat 4 Oneida's nog altijd goedkoper zijn dan 1 professionele cycloon...

Klopt 4 oneida's zijn goedkoper dan 1 cycloon. Alleen wordt het dan kijken hoe kan ik zoiets maken met een onderdruk systeem. (motor achter het filter.) Daarnaast komt de prijs dan wel in de buurt van een (professionele) occasie felder stofafzuiging, het enige nadeel dat deze nog heeft is het gebrek aan automatische reiniging. Anders was ik daaraan al verkocht.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Filter is geen probleem, hiervoor ben ik in contact met een professionele firma. Ik heb geen idee of de cycloon in werking afneemt doordat het debiet hoger ligt dan de maximum dat de leverancier voorschrijft. Ergens zou ik denken van wel. Dit zou dan weer nadelig zijn op de levensduur van het filter omdat deze dan meer stof in zich krijgt. Vandaar dat ik ook even hier check.

hoi Stekkestim, met welke firma ben ben je in contact voor een filter, ben zelf ook nog opzoek naar een filter maar tot op heden nog niks geschikt gevonden ...

groetjes
jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.