Beschadigde messen vvd-bank

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Sinds een ruime week ben ik eigenaar van een tweedehands Record Power PT260 vlak-vandiktebank. Deze bevalt goed, maar heeft een euvel: de messen hebben in het verleden kennelijk een ongelukje gehad en in de buurt van het midden zit een behoorlijke buts, die vanzelfsprekend niet tot een erg fraai schaafresultaat leidt. Tot nu toe lukt het om daar omheen te werken omdat ik nog niets breder dan zo'n 90 mm heb hoeven schaven, maar het moet natuurlijk wel opgelost. Wie kan mij vertellen wat het verstandigste is om te doen: Messen vervangen of laten slijpen (of...)?

Fotootje (klikbaar):
IMG_20190319_132752.jpg
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
ik heb mijn messen bij leitz laten slijpen, dat kosten toen nog geen 20euro.
Daar kan je niet voor tobben lijkt mij
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Zoek een goede gereedschapsslijperij. Laat daar je messen slijpen en koop er minstens 1 set nieuwe messen. De prijs zal je meevallen, veel goedkoper (en vaak beter) dan bij de gereedschapswinkel of importeur.
Er is bijna geen groter genot dan met nieuwe/scherpe messen te werken.
Wim.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad, gewoon een setje erbij kopen, dan deze eruit en naar de slijperij. Ik ken in de buurt van Amersfoort geen adresjes, maar de aldaar woonachtigen vast wel. Veel plezier van de bank.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Heeft deze wel herslijpbare messen? Volgens mij is dat dezelfde machine als de Metabo HC260 en die heeft omkeerbare wegwerpmessen. Ook volgens deze site zijn het wegwerpmessen. Die site is trouwens aan te raden als je schaafmessen zoekt. Ook voor oudere types.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als het omkeerbare wegwerp messen zijn, kan je er een omdraaien. Bij applebee 3 setjes voor 35 pond.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Dank voor alle tips! Goed om te horen dat slijpen en optie kan zijn. Er zijn zowel wegwerp- als herslijpbare messen te krijgen, en ik heb zelf wel een voorkeur voor herslijpbaar, mits ik een goede slijper in de buurt weet te vinden. Record Power verkoopt ze zelf voor 40 pond, Baptist voor iets van 55 euro. Het is me niet duidelijk of de hc260 exact dezelfde messen heeft. Vermoedelijk wel, maar als iemand dat kan bevestigen, graag!

Adresjes voor slijpen in de buurt (Amersfoort) welkom! Ik sprak vanavond een metaalwerker uit de buurt, maar die wist me zo geen adres te noemen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Bij applebee kosten de herslijpbare messen meestal een pond of 11 per set van 2. Dit zijn de standaard 18% HSS messen. Als je meerdere set tegelijk koopt krijg je een mooie korting. Bij Hagedo in utrecht kan je je messen laten slijpen.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Voor nu heb ik even een van de messen omgedraaid. Dat werkt, maar de andere kant bleek niet meer heel scherp te zijn, dus slijpen of vervangen lijkt me een goed plan. Ik zal van Kooten morgen wel even bellen, dank voor de suggestie Peter! En goed idee om een setje op voorraad te houden. Ik bestel ze mee als ik weer eens wat koop bij een van de verkopers.

Dank zo ver voor de tips! Ik laat hier nog wel even weten of het slijpen bij van Kooten lukt en hoe dat bevalt.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Maandag heb ik de geslepen beitels afgehaald, en gisteren de machine afgesteld en proefgedraaid. Ziet er netjes uit. Een erg prettige service, niet duur en erg vriendelijk geholpen. Dus het was een goede tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.