Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22
    Alles kan..... en in het gebruik krijg je nou eenmaal beschadigingen, niet echt een probleem. Alleen heb je dingen in je hout meestal al in de gaten als je met het ruwe werk begint.... een smoother met dit soort grove krassen is niet echt gebruikelijk.

Als ik de foto zo zie van de 164 dan zou ik aan deze toch wel wat doen. Heeft niet echt met het vlakken van de zool te maken (dat zit bij LN wel goed), maar meer met het verwijderen van de scherpe randen van de krassen. Bij een goedkopere schaaf is het zo’n beetje de standaard om de randen af te ronden en de zool nog wat te vlakken als ie uit de doos komt.
    Laatst gewijzigd door GH1; 19-03-19 om 09:51.

Zeker niet met kleine stenen aan de gang gaan. De kans dat je de zool dan bol maakt, is levensgroot; en dan werkt hij niet meer goed.

Haal een schuurband 100 grit oid, en klem die op een echt vlakke ondergrond, zoals een stuk graniet, glas, mdf oid. En dan maar schaven (wel beitel terugdraaien ). Met 15-20 minuten heb je die krassen er wel uit. Voor het mooie met nog wat fijner papier (150-220-...) nabewerken. Genoeg Youtube films van Cosman/Sellers te vinden die dit proces demonstreren.

Dat gezegd hebbend, ik zou de moeite niet nemen. Ik kijk naar de gladheid van het hout, niet naar de gladheid van mijn schuurzool... Ik heb er hier wel een paar die in een stuk ergere conditie zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik snap heel goed dat je die krassen weg wil hebben.

Bedenk dat het vrijwel uitgesloten is dat je met een handmatige schuurbewerking van elk punt evenveel weg zult halen. Een tiende mm (meer) weg aan één kant is over 40 mm (breedte) in orde van een tiende graad. Als je de druk tijdens het schuren niet goed weet te verdelen moet je toch met dit soort afwijkingen rekening houden. Of dat aanvaardbaar is weet ik niet maar gezien de functie van deze schaven lijkt me dat geen probleem. Succes.

mvg
    Klaas

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Je kunt naar mijn mening de kras proberen weg te wetten met een niet te kleine diamantsteen of een goed vlakke carborundum steen. Bij een beschadiging, groef of kras, verdwijnt er dikwijls geen materiaal maar hoopt zich op meteen naast de groef. Daardoor lijkt de kras eigenlijk dieper dan hij is! Voorzichtig wetten tot je ziet dat je het vlakke deel van de zool raakt en dan stoppen.
    Succes ermee, Ernie

Neem een glasplaat waterproofschuurpapier een beetje water onder en boven het papier en vlakken maar. Ja je drukt altijd ietsje verkeerd dus er kan een hele kleine afwijking in komen.
    Ik heb diverse schaven gevlakt op deze manier. Werken nu een stuk beter dan voorheen. Je bent wel een tijdje bezig. Succes. Ik begin vaak met p 80

Dank voor het meedenken allemaal. Ik heb al een reactie op mijn mail aan LieNielsen gehad. Helaas gaan ze het niet gratis repareren zoals bij die kerel die z'n schaaf op z'n autodak had laten liggen. Dat had ik ook niet echt verwacht. Ze rekenen 30 USD voor het vlakken per kant ongeacht de lengte van de schaaf. Ik heb geen idee of dat fair is, maar klinkt me niet astronomisch in de oren. DHL pakketje naar de VS sturen kost 32 euro en LieNielsen betaald de retourkosten wat ik sympathiek vind. Dus allicht dat ik deze keer Lie Nielsen de schade laat oplossen en me volgende keer aan het schuurpapier waag...

De tafel is onderhand ook af en best mooi geworden. Nog genoeg ruimte voor verbetering op schaaf- en slijptechniek, snelheid etc. maar schaven is echt verslavend!

IMG_4489.jpg224F4F65-D6F5-4071-9BE3-F0AE6CA1D943.jpg

Terwijl mijn schaven richting the VS gaan kan ik even los gaan met een nieuw project waar geen schaaf tegenop kan schaven. Het onderstaande blad opgebouwd uit driehoeksegmenten vind ik fascinerend mooi. Ik denk dat het erg mooi als solontafel kan staan als ik het iets rustiger laat ogen door de losse laagjes in elke driehoek over te slaan.

IMG_4468.jpg

Dit is mijn eerste proefje om te kijken of ik de geometrie kan reproduceren. Een monnikenwerk, maar mijn cilinderschuurmachine weet wel raad met dit soort oppervlakken en ik heb een volgorde gevonden die best wel wat tijd bespaard hier en daar.
    IMG_4650.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Dan ben je voor zo'n 75 euro klaar. Koopje als je het mij vraagt. En je houdt er een les voor het leven aan over

Als ik nog als machiene bouwer mag reageren ...
    Ga naar een gereedschap slijperrei het vlakken is zo gebeurt lever de schaaf kaal aan en ze slijpen het binnen 10 min vlak.

Of kijk in de buurt voor een machiene bouwer die hebben vaak een vlakslijp bank staan dat is in de metaal wereld een standaard machiene ik denk als je het via de achterdeur vraagt dat het vaak nog wel voor een kratje bier kan voor de jongens.

Google maar eens op draaierrij

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mostudio Bekijk Berichten
    Als ik nog als machiene bouwer mag reageren ...
    Ga naar een gereedschap slijperrei het vlakken is zo gebeurt lever de schaaf kaal aan en ze slijpen het binnen 10 min vlak.

Of kijk in de buurt voor een machiene bouwer die hebben vaak een vlakslijp bank staan dat is in de metaal wereld een standaard machiene ik denk als je het via de achterdeur vraagt dat het vaak nog wel voor een kratje bier kan voor de jongens.

Google maar eens op draaierrij
    Dank voor de tip. Ik heb daar inderdaad ook over nagedacht maar durf het toch niet helemaal aan. Misschien is het ongefundeerd door gebrek aan kennis van vlakbanken, maar ik ben bang dat zo's slijperij het wel vlak maakt, maar misschien niet perfect opspant zodat het niet exact 90 graden is... het lijkt me best een lastige vorm om goed op te spannen.

Tenzij iemand een contact / goede ervaringen heeft met een slijperij in Amsterdam en omstreken kies ik toch even voor de veilige dure route...

Ik heb een nummer 5, 6 en 7 een keer zo laten vlakken. Top gedaan, werd echt heel mooi. Of het exact 90 graden was weet ik niet maar ik gebruik ze ook niet op een futselplank. Maakt dan toch ook niet uit?

Forum Rechten