Hulp bij reparatie schaafzool

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt een Lien Nielsen zoetschaaf 164 en low angle 62 aangeschaft. Ik hoopte op een aanschaf voor het leven... maar o ironie... in het eerste tafelblad wat ik vlakschaafde ging het al mis. Er zat een schroefpuntje dat een spoor van verderf door mijn nieuwe schaaf trok. De schroefpunt stak niet uit dus ik voelde bijna niets maar de gevolgen zijn duidelijk zichtbaar in beide zolen...
Na het verwijderen van de schroef heb ik prima met de schaaf verder kunnen werken dus ik zou de zool zo kunnen laten... echter zal ik dan de komende jaren elke keer geconfronteerd worden met deze stomme actie.

Zelf heb ik twee redelijk kleine diamantstenen waarmee ik de zool allicht zou kunnen slijpen maar bij gebrek aan ervaring durf ik het toch niet helemaal alleen aan... en allicht zijn mijn stenen toch niet geschikt voor deze taak?

Is er daarom een sympathieke houtbewerker die ervaring heeft met dit soort klusjes en die het leuk zou vinden om dat samen met mij te doen? Ik ben bereid hiervoor een eindje te rijden en kan er zeker ook nog een klein presentje / bedrag tegenover zetten.

Ik hoor graag van jullie,

groeten,

michel

het beruchte blad
IMG_4435.jpg

de 164
IMG_4434.jpg

de 62
IMG_4433.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Flinke tegenvaller voor zulke mooie schaven. 1x kan ik me nog voorstellen, maar alletwee?

Maar met “redelijk kleine” stenen moet je niet gaan prutsen..... daar wordt het alleen maar erger van. Als je de zolen gaat vlakken heb je een echt vlakke ondergrond nodig. Een steen die een groot deel van je zool beslaat of nog beter iets als een fijn schuurpaper bevestigd op een vlakke ondergrond (glas, graniet, vlakbank/zaagtafel, enz).

Maar zeker aan de 164 zou ik wat doen.
Een andere optie is even overleggen met je verkoper. Wellicht dat ze bij LN nog wat voor je willen doen.

Verder is het een goede les om niet met je goede schaven op hout aan de slag te gaan dat je niet zelf hebt bewerkt.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Als ze je niet tot last zijn is het uitsluitend een herinnering om eerst te controleren op achtergebleven spijkers of schroeven. Ik zou niet aan de voetzool gaan klooien. Anders moet je het naar een machinefabriek brengen waar ze het professioneel kunnen slijpen op een slijpbank.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
An sich is vlakken is relatief makkelijk: pak een plaat MDF, lijm of tape er een stuk schuurpapier op en haal de schaaf er een paar keer over. J
e hoeft die beschadigingen echt niet helemaal weg te werken.
De vlakkende werking komt voort uit de lengte van je schaaf, en niet uit de vlakheid van de zool. 100% vlak is een stalen schaaf sowieso maar voor even: door temperatuurswisselingen vervormd de zool voortdurend.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi GH1,
Geloof me... ik begrijp zelf ook nog niet helemaal hoe ik het bij beide schaven heb laten gebeuren. Tijdens het schaven voelde ik iets meer weerstand, maar omdat ik totaal geen schroef verwachte was ik niet gealarmeerd...

Ik heb LN een bericht gestuurd om hun advies te vragen. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze bereid zijn om iemand die zo iets stoms doet tegemoet te komen... maar wie weet.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Als ze je niet tot last zijn is het uitsluitend een herinnering om eerst te controleren op achtergebleven spijkers of schroeven. Ik zou niet aan de voetzool gaan klooien. Anders moet je het naar een machinefabriek brengen waar ze het professioneel kunnen slijpen op een slijpbank.

Dank voor het meedenken. Meer een hypothetische vraag, maar heb je enig idee in welke orde van bedragen ik moet denken als ik het door iemand op een slijpbank laat doen?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
De kras heeft geen enkele invloed op het schaven, wel op je eigenwaarde en ook op de verkoopwaarde. Dus wat is het probleem?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de kras geen sporen achter laat op je werkstuk, zou ik het zo laten.
Dan vergeet je nooit meer om je werkstuk te controleren.
In de binnendeur achter de zaagtafel hier zit een gat. Dat repareer ik niet, gewoon om er mij aan te herinneren om nooit achter mijn werkstuk te gaan staan, maar er langs.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik heb LN een bericht gestuurd om hun advies te vragen. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze bereid zijn om iemand die zo iets stoms doet tegemoet te komen... maar wie weet.
integendeel, ze verkondigen zelf altijd het verhaal dat een van hun kopers zijn nieuwe schaaf eindelijk binnen had, boven op de auto zette en wegreed om hem snel aan een vriend te laten zien. Dat overigens zonder de schaaf van het dak te halen... Lang verhaal kort; Geen probleem, nieuwe schaaf...
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Flinke tegenvaller voor zulke mooie schaven. 1x kan ik me nog voorstellen, maar alletwee?

Maar met “redelijk kleine” stenen moet je niet gaan prutsen..... daar wordt het alleen maar erger van. Als je de zolen gaat vlakken heb je een echt vlakke ondergrond nodig. Een steen die een groot deel van je zool beslaat of nog beter iets als een fijn schuurpaper bevestigd op een vlakke ondergrond (glas, graniet, vlakbank/zaagtafel, enz).

Maar zeker aan de 164 zou ik wat doen.
Een andere optie is even overleggen met je verkoper. Wellicht dat ze bij LN nog wat voor je willen doen.

Verder is het een goede les om niet met je goede schaven op hout aan de slag te gaan dat je niet zelf hebt bewerkt.

Helaas kan er in nieuw hout ook ijzer, stenen, lood etc zitten.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Alles kan..... en in het gebruik krijg je nou eenmaal beschadigingen, niet echt een probleem. Alleen heb je dingen in je hout meestal al in de gaten als je met het ruwe werk begint.... een smoother met dit soort grove krassen is niet echt gebruikelijk.

Als ik de foto zo zie van de 164 dan zou ik aan deze toch wel wat doen. Heeft niet echt met het vlakken van de zool te maken (dat zit bij LN wel goed), maar meer met het verwijderen van de scherpe randen van de krassen. Bij een goedkopere schaaf is het zo’n beetje de standaard om de randen af te ronden en de zool nog wat te vlakken als ie uit de doos komt.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Zeker niet met kleine stenen aan de gang gaan. De kans dat je de zool dan bol maakt, is levensgroot; en dan werkt hij niet meer goed.

Haal een schuurband 100 grit oid, en klem die op een echt vlakke ondergrond, zoals een stuk graniet, glas, mdf oid. En dan maar schaven (wel beitel terugdraaien :)). Met 15-20 minuten heb je die krassen er wel uit. Voor het mooie met nog wat fijner papier (150-220-...) nabewerken. Genoeg Youtube films van Cosman/Sellers te vinden die dit proces demonstreren.

Dat gezegd hebbend, ik zou de moeite niet nemen. Ik kijk naar de gladheid van het hout, niet naar de gladheid van mijn schuurzool... Ik heb er hier wel een paar die in een stuk ergere conditie zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik snap heel goed dat je die krassen weg wil hebben.

Bedenk dat het vrijwel uitgesloten is dat je met een handmatige schuurbewerking van elk punt evenveel weg zult halen. Een tiende mm (meer) weg aan één kant is over 40 mm (breedte) in orde van een tiende graad. Als je de druk tijdens het schuren niet goed weet te verdelen moet je toch met dit soort afwijkingen rekening houden. Of dat aanvaardbaar is weet ik niet maar gezien de functie van deze schaven lijkt me dat geen probleem. Succes.

mvg
Klaas
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Je kunt naar mijn mening de kras proberen weg te wetten met een niet te kleine diamantsteen of een goed vlakke carborundum steen. Bij een beschadiging, groef of kras, verdwijnt er dikwijls geen materiaal maar hoopt zich op meteen naast de groef. Daardoor lijkt de kras eigenlijk dieper dan hij is! Voorzichtig wetten tot je ziet dat je het vlakke deel van de zool raakt en dan stoppen.
Succes ermee, Ernie
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Neem een glasplaat waterproofschuurpapier een beetje water onder en boven het papier en vlakken maar. Ja je drukt altijd ietsje verkeerd dus er kan een hele kleine afwijking in komen.
Ik heb diverse schaven gevlakt op deze manier. Werken nu een stuk beter dan voorheen. Je bent wel een tijdje bezig. Succes. Ik begin vaak met p 80
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank voor het meedenken allemaal. Ik heb al een reactie op mijn mail aan LieNielsen gehad. Helaas gaan ze het niet gratis repareren zoals bij die kerel die z'n schaaf op z'n autodak had laten liggen. Dat had ik ook niet echt verwacht. Ze rekenen 30 USD voor het vlakken per kant ongeacht de lengte van de schaaf. Ik heb geen idee of dat fair is, maar klinkt me niet astronomisch in de oren. DHL pakketje naar de VS sturen kost 32 euro en LieNielsen betaald de retourkosten wat ik sympathiek vind. Dus allicht dat ik deze keer Lie Nielsen de schade laat oplossen en me volgende keer aan het schuurpapier waag...

De tafel is onderhand ook af en best mooi geworden. Nog genoeg ruimte voor verbetering op schaaf- en slijptechniek, snelheid etc. maar schaven is echt verslavend!

IMG_4489.jpg224F4F65-D6F5-4071-9BE3-F0AE6CA1D943.jpg

Terwijl mijn schaven richting the VS gaan kan ik even los gaan met een nieuw project waar geen schaaf tegenop kan schaven. Het onderstaande blad opgebouwd uit driehoeksegmenten vind ik fascinerend mooi. Ik denk dat het erg mooi als solontafel kan staan als ik het iets rustiger laat ogen door de losse laagjes in elke driehoek over te slaan.

IMG_4468.jpg

Dit is mijn eerste proefje om te kijken of ik de geometrie kan reproduceren. Een monnikenwerk, maar mijn cilinderschuurmachine weet wel raad met dit soort oppervlakken en ik heb een volgorde gevonden die best wel wat tijd bespaard hier en daar.
IMG_4650.jpg
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dan ben je voor zo'n 75 euro klaar. Koopje als je het mij vraagt. En je houdt er een les voor het leven aan over ;)
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Als ik nog als machiene bouwer mag reageren ...
Ga naar een gereedschap slijperrei het vlakken is zo gebeurt lever de schaaf kaal aan en ze slijpen het binnen 10 min vlak.

Of kijk in de buurt voor een machiene bouwer die hebben vaak een vlakslijp bank staan dat is in de metaal wereld een standaard machiene ik denk als je het via de achterdeur vraagt dat het vaak nog wel voor een kratje bier kan voor de jongens.

Google maar eens op draaierrij
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Als ik nog als machiene bouwer mag reageren ...
Ga naar een gereedschap slijperrei het vlakken is zo gebeurt lever de schaaf kaal aan en ze slijpen het binnen 10 min vlak.

Of kijk in de buurt voor een machiene bouwer die hebben vaak een vlakslijp bank staan dat is in de metaal wereld een standaard machiene ik denk als je het via de achterdeur vraagt dat het vaak nog wel voor een kratje bier kan voor de jongens.

Google maar eens op draaierrij

Dank voor de tip. Ik heb daar inderdaad ook over nagedacht maar durf het toch niet helemaal aan. Misschien is het ongefundeerd door gebrek aan kennis van vlakbanken, maar ik ben bang dat zo's slijperij het wel vlak maakt, maar misschien niet perfect opspant zodat het niet exact 90 graden is... het lijkt me best een lastige vorm om goed op te spannen.

Tenzij iemand een contact / goede ervaringen heeft met een slijperij in Amsterdam en omstreken kies ik toch even voor de veilige dure route...
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb een nummer 5, 6 en 7 een keer zo laten vlakken. Top gedaan, werd echt heel mooi. Of het exact 90 graden was weet ik niet maar ik gebruik ze ook niet op een futselplank. Maakt dan toch ook niet uit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.