Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Hulp bij reparatie schaafzool

Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt een Lien Nielsen zoetschaaf 164 en low angle 62 aangeschaft. Ik hoopte op een aanschaf voor het leven... maar o ironie... in het eerste tafelblad wat ik vlakschaafde ging het al mis. Er zat een schroefpuntje dat een spoor van verderf door mijn nieuwe schaaf trok. De schroefpunt stak niet uit dus ik voelde bijna niets maar de gevolgen zijn duidelijk zichtbaar in beide zolen...
    Na het verwijderen van de schroef heb ik prima met de schaaf verder kunnen werken dus ik zou de zool zo kunnen laten... echter zal ik dan de komende jaren elke keer geconfronteerd worden met deze stomme actie.

Zelf heb ik twee redelijk kleine diamantstenen waarmee ik de zool allicht zou kunnen slijpen maar bij gebrek aan ervaring durf ik het toch niet helemaal alleen aan... en allicht zijn mijn stenen toch niet geschikt voor deze taak?

Is er daarom een sympathieke houtbewerker die ervaring heeft met dit soort klusjes en die het leuk zou vinden om dat samen met mij te doen? Ik ben bereid hiervoor een eindje te rijden en kan er zeker ook nog een klein presentje / bedrag tegenover zetten.

Ik hoor graag van jullie,

groeten,

michel

het beruchte blad
    IMG_4435.jpg

de 164
    IMG_4434.jpg

de 62
    IMG_4433.jpg

Flinke tegenvaller voor zulke mooie schaven. 1x kan ik me nog voorstellen, maar alletwee?

Maar met “redelijk kleine” stenen moet je niet gaan prutsen..... daar wordt het alleen maar erger van. Als je de zolen gaat vlakken heb je een echt vlakke ondergrond nodig. Een steen die een groot deel van je zool beslaat of nog beter iets als een fijn schuurpaper bevestigd op een vlakke ondergrond (glas, graniet, vlakbank/zaagtafel, enz).

Maar zeker aan de 164 zou ik wat doen.
    Een andere optie is even overleggen met je verkoper. Wellicht dat ze bij LN nog wat voor je willen doen.

Verder is het een goede les om niet met je goede schaven op hout aan de slag te gaan dat je niet zelf hebt bewerkt.
    Laatst gewijzigd door GH1; 18-03-19 om 20:11.

Als ze je niet tot last zijn is het uitsluitend een herinnering om eerst te controleren op achtergebleven spijkers of schroeven. Ik zou niet aan de voetzool gaan klooien. Anders moet je het naar een machinefabriek brengen waar ze het professioneel kunnen slijpen op een slijpbank.

An sich is vlakken is relatief makkelijk: pak een plaat MDF, lijm of tape er een stuk schuurpapier op en haal de schaaf er een paar keer over. J
    e hoeft die beschadigingen echt niet helemaal weg te werken.
    De vlakkende werking komt voort uit de lengte van je schaaf, en niet uit de vlakheid van de zool. 100% vlak is een stalen schaaf sowieso maar voor even: door temperatuurswisselingen vervormd de zool voortdurend.

Hoi GH1,
    Geloof me... ik begrijp zelf ook nog niet helemaal hoe ik het bij beide schaven heb laten gebeuren. Tijdens het schaven voelde ik iets meer weerstand, maar omdat ik totaal geen schroef verwachte was ik niet gealarmeerd...

Ik heb LN een bericht gestuurd om hun advies te vragen. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze bereid zijn om iemand die zo iets stoms doet tegemoet te komen... maar wie weet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hstraat Bekijk Berichten
    Als ze je niet tot last zijn is het uitsluitend een herinnering om eerst te controleren op achtergebleven spijkers of schroeven. Ik zou niet aan de voetzool gaan klooien. Anders moet je het naar een machinefabriek brengen waar ze het professioneel kunnen slijpen op een slijpbank.
    Dank voor het meedenken. Meer een hypothetische vraag, maar heb je enig idee in welke orde van bedragen ik moet denken als ik het door iemand op een slijpbank laat doen?

De kras heeft geen enkele invloed op het schaven, wel op je eigenwaarde en ook op de verkoopwaarde. Dus wat is het probleem?

Als de kras geen sporen achter laat op je werkstuk, zou ik het zo laten.
    Dan vergeet je nooit meer om je werkstuk te controleren.
    In de binnendeur achter de zaagtafel hier zit een gat. Dat repareer ik niet, gewoon om er mij aan te herinneren om nooit achter mijn werkstuk te gaan staan, maar er langs.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mholper Bekijk Berichten
    Ik heb LN een bericht gestuurd om hun advies te vragen. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze bereid zijn om iemand die zo iets stoms doet tegemoet te komen... maar wie weet.
    integendeel, ze verkondigen zelf altijd het verhaal dat een van hun kopers zijn nieuwe schaaf eindelijk binnen had, boven op de auto zette en wegreed om hem snel aan een vriend te laten zien. Dat overigens zonder de schaaf van het dak te halen... Lang verhaal kort; Geen probleem, nieuwe schaaf...
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GH1 Bekijk Berichten
    Flinke tegenvaller voor zulke mooie schaven. 1x kan ik me nog voorstellen, maar alletwee?

Maar met “redelijk kleine” stenen moet je niet gaan prutsen..... daar wordt het alleen maar erger van. Als je de zolen gaat vlakken heb je een echt vlakke ondergrond nodig. Een steen die een groot deel van je zool beslaat of nog beter iets als een fijn schuurpaper bevestigd op een vlakke ondergrond (glas, graniet, vlakbank/zaagtafel, enz).

Maar zeker aan de 164 zou ik wat doen.
    Een andere optie is even overleggen met je verkoper. Wellicht dat ze bij LN nog wat voor je willen doen.

Verder is het een goede les om niet met je goede schaven op hout aan de slag te gaan dat je niet zelf hebt bewerkt.
    Helaas kan er in nieuw hout ook ijzer, stenen, lood etc zitten.

Forum Rechten