Mafell LO65EC bovenfrees

PoM77

Nieuw lid
12 feb 2019
5
0
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en nieuw in houtbewerking. Ik ben van plan een Mafell LO65EC bovenfrees te kopen en vraag mij af of iemand ervaring hiermee heeft om deze ook onder een zelf te bouwen freestafel te kunnen monteren. Bij de product info staat dat deze frees niet geschikt is voor een freestafel.... maar dat moet toch wel kunnen worden bewerkstelligd?
Alvast bedankt voor ideeën en ervaringen.
 

PoM77

Nieuw lid
12 feb 2019
5
0
Dank je voor je reactie, ik had deze video wel gezien maar aangezien Mafell zegt dat deze bovenfrees niet onder een freestafel gebruikt kan worden dacht ik dat de lo65 frees een andere was dan de lo65ec. Want deze hangt idd onder een erika zaagtafel met freestafeluitbreiding.... Waarom zeggen ze dan bij de productinfo dat deze niet geschikt is voor freestafel???

En antwoord op je vraag: ja dat is idd de bedoeling om deze als bovenfrees te gebruiken en af en toe ook onder een freestafel te hangen....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wellicht doen ze dat omdat er geen kant en klare Maffel inleg plaat is zoals de CMS van Festool of omdat deze niet via de zool in hoogte te verstellen is zoals bij de Triton kan....
Verders kan ik me niet voorstellen dat de machine technisch gezien echt niet geschikt is om onder een tafel te plaatsen (of deze moet een dermate open structuur hebben dat al het stof dat niet afgezogen word in de motor belang oid)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je begint en koopt gelijk de meest lompe frees die er is? :).

Hele mooie frees hoor, dat is het probleem niet. Maar je koopt deze meestal alleen als je de kracht nodig hebt, en dat heb je toch maar zelden. Of als 2e, 3e of 4e frees......naast iets wat nog handzaam is voor uit de hand of een model wat toch net wat meer geschikt is onder een tafel (zoals een model waar je eenvoudiger je frezen kan wisselen of die je makkelijk en precies in hoogte kan verstellen met een mooie lift).
 

PoM77

Nieuw lid
12 feb 2019
5
0
Ik heb even doorgezocht en eindelijk een bruikbare verklaring tegen gekomen waarom de Mafell LO65EC minder handig is om onder een freestafel te hangen... het zit hem in de nullast schakelaar die voorkomt dat de frees ingeschakeld wordt wanneer de schakelaar in de "aan-stand" staat en weer stroom krijgt na een onderbreking! Dus als je een freestafel hebt met een NVR schakelaar, dan moet je onder de tafel de frees weer "aan" zetten....
 

PoM77

Nieuw lid
12 feb 2019
5
0
Bedankt voor de reacties en ik zal toch nog maar weer even mijn huiswerk doen... mijn gedachtengang was om maar meteen een van de zwaardere frezen te kopen zodat ik niet 2 of 3 goedkopere frezen hoef aan te schaffen omdat ze niet voldoen... maar er zitten toch ook nadelen aan vast.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als het voor onder een tafel is zou ik naar de Triton TRA001 kijken. Met wat je bespaard kun je dan nog een lichtere, handzamer frees aanschaffen voor gebruik uit de losse hand.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als het voor onder een tafel is zou ik naar de Triton TRA001 kijken. Met wat je bespaard kun je dan nog een lichtere, handzamer frees aanschaffen voor gebruik uit de losse hand.


Mee eens

** ik heb zelf een OF 2200, 1400 en 1010, de 2200 hing onder de tafel, waarom... eigenlijk GH1 al schrijft, lomp...
Het is een krachtpatser hoor, maar ik heb hem eigenlijk maar 1x echt nodig gehad, dat was bij het vlakken van een tafel (grote vlakfrees van 5cm)

De 1400 zou daar ook prima geschikt voor zijn en is tevens een fijne machine voor handwerk
Voor kleiner werk pak ik tegenwoordig vaker de 1010, waar het meeste van het werk prima mee te doen is van wat de 1400 doet (in mijn geval dus)

Nu is dit geen preek voor Festool, maar om je een idee te geven van hoe of wat

Ik weet niet waar je vandaan komt, in de buurt van Lelystad, kom gerust eens kijken
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bijna iedereen die veel freest en het zich kan veroorloven gaat inderdaad voor meerdere modellen.

Iets handzaams voor uit de hand zoals de 1400 of 1010,
iets kleins als de Makita RT0700C of een ander model voor het kleine werk en kantjes,
iets zwaarders voor onder een tafel, helemaal perfect als dat kan in combinatie met een freeslift en de mogelijkheid om van bovenaf freesjes te wisselen......

Voor dat laatste heb ik recent een AUKTools frees icm een Incra lift gekocht....perfecte combi wat mij betreft. Niet zo krachtig als een OF2200 of LO65, maar ik heb die kracht nog niet nodig gehad.

Ik zag laatst dit filmpje voorbij komen wat ik ook wel informatief vond:
https://m.youtube.com/watch?v=BIWU-uRMmNU
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb die bovenfreesmachine in mijn freestafel hangen en ben er erg tevreden over. Bij mij zit er geen nullast schakelaar op.
Op dit forum is ergens een topic erover te vinden.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Het is een beul van een machine met heel veel vermogen, jammer dat de slag wat kort is. Mijn Trend T11 heeft maar 2000 Watt, maar wel een slag van 80mm.
 

PoM77

Nieuw lid
12 feb 2019
5
0
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Vandaag verder op onderzoek uitgegaan en ik ga het advies om een triton onder een freestafel te hangen opvolgen. Het wordt de Triton TRA001. Daarbij komt de Incra LS positioner/parallelaanslag met wonder fence systeem; Ben er alleen nog niet over uit of het de 17" of de 25" variant wordt.
De freestafel komt in de nog te maken werktafel van 2m50 x 1m20 middels een Incra freestafelplaat. De losse handzame bovenfrees komt wel wanneer ik weer centjes heb.... :)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mee eens

** ik heb zelf een OF 2200, 1400 en 1010, de 2200 hing onder de tafel.
Het is een krachtpatser hoor, maar ik heb hem eigenlijk maar 1x echt nodig gehad, dat was bij het vlakken van een tafel (grote vlakfrees van 5cm)

Effe offtopic @ Toxiq:
Vond je die 5 cm een fijne maat, of had je achteraf liever wat groter of kleiner?
Mag ik vragen waar je die vandaan gehaald hebt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.