Toerental vlakbank

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hallo,

Ik heb zojuist een andere motor voor mijn vlakbank gekocht. Nu wil ik een poelie voor de motor gaan bestellen maar ik vraag me af wat het toerental voor de vlakbank moet zijn.

De motor draait 2850 tpm.
Op de as van de vlakbank zit een poelie met binnenmaat 31mm.

Ik heb wel eens vernomen dat 6000tpm ideaal is. Klopt deze berekening dan: 2850 x 60 (poelie maat motor) / 31 = 5516 (tpm vlakbank)?

Groetjes AHK
 

tuoh

Oud hout
Het toerental van de schaafas op een stationaire machine ligt meestal tussen de 4500 à 5000tr/min. Het is de combinatie van toerental en schaafasdiameter die het max toerental bepalen, omdat deze combinatie de omtreksnelheid bepaald.
Voor het schaafbeeld moet er ook rekening gehouden worden met het aantal messen in de schaafas, deze bepalen mee hoeveel, en hoe groot de cycloïden gaan zijn.
Elke fabrikant heeft voor elk type machine het gewenste toerental aangegeven, soms word dit ingeslagen in de schaafas, bij andere moet je op zoek in de technische specificaties.

Voor jou machine moet je dus eerst op zoek naar deze gegevens alvorens een overbrengingsratio te gaan bepalen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi, bedankt voor je reactie. De machine is ongeveer 40 jaar oud. Hier is nergens meer wat over te vinden :) de schaafas is 315 mm, zo’n 80mm in diameter en heeft 3 messen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Op de oude motor zat toch ook een poelie? Op het motorplaaatje staat een toerental. Zo niet, dan is over een oude machine op het www bijna altijd iets te vinden. Anders weet hier iemand wel iets (vaak :)) Welk merk is het?

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Staat het toerental niet op de schaafas bij mij nl wel (Inca)
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Het is een Thijbo uit Enschede. Nergens wat over te vinden. Misschien hebben jullie meer geluk? De oude motor was een 380 motor met minder toeren. Die was voorzien van een poelie (weet de maat niet, zal zo kijken). Er was een sommetje toch? Motortoeren p/m * dia poelie motor / dia poelie schaafas toch?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Denk dat je met de omtrek van de poelie moet rekenen en niet de diameter. Je kunt op Aliexpress of een andere Chinese site een goedkope toerentelmeter kopen en dan weet je het zeker.

Update: blijkbaar kan de diameter ook.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Of je nu met de omtrek of de diameter of de straal rekent, maakt niet uit, zolang je bij beide poelies maar hetzelfde gebruikt.
@AHK : Je sommetje klopt
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
. Er was een sommetje toch? Motortoeren p/m * dia poelie motor / dia poelie schaafas toch?

Correct.
Ga wel uit van de buitendiameter van de poelies.
V-snaren lopen op de buitenkant.
Wim.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
V snaren lopen toch juist in de poelie? Dan bereken ik met de werkende diameter.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
V snaren lopen toch juist in de poelie? Dan bereken ik met de werkende diameter.

Nee, je dient de buitenkant van de poelie te nemen.
Natuurlijk moeten de breedtes van de riem en van de poelies met elkaar overeenstemmen.

Aan de buitenomtrek van de snaren zitten de vezels die de trekkracht opnemen. Debinnenkant van de snaren kan opstuiken als ze scherp de bocht omgaan. Veel moderne snaren zijn aan de binnenkant getand; dat is niet om meer grip te hebben (zoals iemand wel eens dacht) maar om met minder energieverlies te kunnen opstuiken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dank voor je reactie. Ik heb nog 2 getande v-snaren liggen die ik zal gaan gebruiken (als deze niet te groot zijn). De poelie op de as is 51mm (buiten diameter) en de poelie op de motor wordt 80mm (buiten diameter). Dit zijn beide een korte radius, zal ik voor een getande v-snaar gaan in dit geval?

Nee, je dient de buitenkant van de poelie te nemen.
Natuurlijk moeten de breedtes van de riem en van de poelies met elkaar overeenstemmen.

Aan de buitenomtrek van de snaren zitten de vezels die de trekkracht opnemen. Debinnenkant van de snaren kan opstuiken als ze scherp de bocht omgaan. Veel moderne snaren zijn aan de binnenkant getand; dat is niet om meer grip te hebben (zoals iemand wel eens dacht) maar om met minder energieverlies te kunnen opstuiken.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Die getande zijn prima, mits ze soepel zijn. Heel ouwe snaren worden wel eens een tikkie hard, maar dat merk je vanzelf.
Lekker draaien met die bank!
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.