Hoe dun schaven met vlak en vandiktebank

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Is een vandiktebank hetzelfde als een vandikteschuurmachine of is dat iets dat weer anders is? Ik raak nu een beetje in de klit.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Is een vandiktebank hetzelfde als een vandikteschuurmachine of is dat iets dat weer anders is? Ik raak nu een beetje in de klit.

Nope, een vandiktebank is een machine die schaaft door middel van een schaafas, een as met daarop beitels. Een vandikteschuurmachine doet het werk door te schuren.

Dat schaven gaat met redelijk veel geweld, afhankelijk van de machine. Een proxxon vandiktebank (ook een schaafmachine) is een stuk kleiner dan de machine die de meesten hier gebruiken en is dus natuurlijk meer geschikt voor jouw werk. En je zou dan eigenlijk ook de proxxon vlakbank erbij moeten hebben.

Overigens, die proxxon vandiktebank alleen is nog altijd goedkoper dan een vandikteschuurmachine, samen met de vlakbank maakt het niet zoveel verschil.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Lenny,

als je in de buurt van Leiden woont mag je wel eens langs komen om naar mijn vlakvandikte bank te kijken. Koffie staat altijd wel klaar :) en thee ook. Dan zie je wat zo'n machine nu eigenlijk doet.
 

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Hoi hstraat, wat een aardig aanbod. Ik woon niet echt in de buurt maar Ridderkerk is ook weer niet zo ver. Ik hou het zeker in gedachten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De oplossing van mhe (een schaafhulpmiddel) is volgens mij het meest geschikt voor het vervaardigen van dunne plankjes. Op Internet zijn wel handleidingen voor het maken ervan te vinden.
Heb je nog een goede schaaf nodig en dan zou ik een blokschaafje nemen (wil je er wat aan uitgeven, neem dan een Veritas DX60 - die bevalt mij heel goed). Die kun je ook in een klem op de kop gebruiken, of op zijn zij, om de kanten te schaven en eea tot op een tiende mm precies te krijgen.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Is het niet te doen op een cirkelzaagmachiene? En daarna glad schuren? Ik haal van een balk af en toe bijna een papieren vel af..... als er maar een goed blad in zit.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je zou het wellicht ook met een bovenvrees kunnen proberen. Dan frees je het midden uit een plank hout en nadien zaag je de zijkanten er af (geeft wel veel verlies).
 

Rene Holbrugge

Nieuw lid
10 feb 2018
17
0
Voor dit soort modelwerk is er een heel mooie vandikte schuurmachine te koop in Amerika:

http://www.byrnesmodelmachines.com/

ze maken ook een 230V model. En een speciale zaagtafel. Natuurlijk niet goedkoop, maar het schijnt kwalitatief heel goed te zijn en omdat ze op bestelling gemaakt worden kun je allerlei opties uitzoeken.
 

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Dat ziet er mooi uit, $ 375 zonder de verzendkosten, inklaring, BTW en wat ze nog meer verzinnen. Dat gaat mijn budget te boven. Bedankt voor het meedenken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi Eenling. Ik woon in Heinenoord, vlakbij jou. Het is me een beetje onduidelijk in welke afmetingen je werkt.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dan zou ik als ik jou was een handschaaf gebruiken. Kijk eerst eens hoe ver je daar mee komt.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Kijk anders even naar proxon. Me vader zaagde daar altijd de latjes mee. En anders een plank en daar de latjes met een druppel secondenlijm vast plakken en dan schaven.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mijn vandiktebank kan latjes van 3 bij 3 mm dikte prima schaven , alleen de eerste en laatste 8 cm zijn onbruikbaar .
Als je wil kan je bij mij een keer een middag een jaarvoorraad komen aanleggen .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.