Hoe dun schaven met vlak en vandiktebank

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Hoi allemaal,

Ik ben hier hardstikke nieuw en kwam hier terecht omdat ik nergens een antwoord op mijn vraag kon vinden. Of ik heb niet op de juiste termen gezocht, dat is net zo goed mogelijk.

Ik maak af en toe spulletjes voor kijkbakjes in de schaal 1 op 12. Die maak je gemakkelijk van kleine stukjes hout. Toch loopt het kopen van redelijk dun hout snel aardig op.
Omdat ik geen kinderspul wil maken wil ik dus echt met dun materiaal werken. 1,5 of 2 mm is dan heel gebruikelijk.

Kan ik met een combinatie vlak en vandiktebank deze dikte realiseren? Ik wil een combi kopen en gezien het feit dat het alleen af en toe voor wat spulletjes en puur voor mijn hobby is wil ik niet overdrijven met de prijs van een machine. Ik heb geen schuurtje en het moet allemaal in een kleine hobbykamer gezet kunnen worden en weer van het werkblad af als ik het niet gebruik.

Ik werk nu voornamelijk met papier en dun karton met een Silhouette Cameo, maar die heeft echt zijn limiet met de dikte van het materiaal. Daarom plak ik nu 3 of 4 laagjes op elkaar. Dat geeft wel een stabiel resultaat maar hout is toch anders.

Kortom, een heel verhaal om te weten te komen of zo'n machine dit voor elkaar kan krijgen voor ik geld ga uitgeven aan iets dat niet werkt.

Groetjes van Leny
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn inziens niet. Het hout klappert alle kanten op als het zo dun is.
Een paar lagen fineer verlijmen of stroken zagen met een lintzaag en eventueel door een vandikte schuurmachine.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Voor die diktes zou ik al gaan kijken voor een cilinderschuurmachine, ofwel een vandikteschuurmachine. Die kleimste van HBM is wel aardig. Ehoeft wel wat afstelwerk, maar er valt vrij precies Mee te werken. Ik zou het met een vvd bank niet wagen eerlijk gezegd. Als er wat misgaat. Ofje hebt een warrige nerf, is. Alles naar de klote
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik heb ook wel eens gezien dat ze het met dubbelzijdig tape op een dikker stukje plakken.....dan erdoorheen en het tape er weer af halen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgens mij stond er laatst een vandikte schuurmachine te koop hier ?!
Als je (veel) met klein spul werk met beperkte breedt is een opstelling met een bandschuurmachine misschien ook wel te knutselen ?!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Helaas vermeldt je niet de afmetingen van het hout. Je kunt ook een mal maken voor de handschaaf als het niet breder hoeft te zijn dan 5 cm.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Uit ervaring kan ik je vertellen dat 4mm echt de grens is van wat je nog redelijk met een normale vandiktebank kunt halen. En dan nog moet je geschikt hout hebben dat inderdaad niet warrig is. Het hout is dan zo dun dat het bij het minste of geringste iets opveert en dan gegrepen wordt door de schaafas waarna het met veel lawaai door de afzuiger nog eens verder vermalen wordt... been there...

4mm is ook de minimale stand voor mijn Hammer A3. Ik heb nog wel eens geprobeerd een plaat op de tafel te leggen om dunner te kunnen gaan maar dat leek niet te werken.

Wat ik nog wel eens doe als ik 2mm dikke platen nodig heb is twee lagen op elkaar plakken met dubbelzijdig plakband. Maar dat is ook niet ideaal, ik gebruik dan ook flink wat extra in de hoop genoeg over te houden dat bruikbaar is. En los pulken van dun hout van dat plakband is ook geen pretje.

Een vandikte schuurmachine is je beste optie lijkt mij, heb ik zelf helaas het geld nog niet voor. Zo'n proxxon klinkt ook wel aardig maar daar kun je slechts heel smal hout doorheen halen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Lenny,

Welkom op het forum. Je kan het doen zoals bovenstaand voorbeeld of met heel veel geduld op marktplaats zoeken naar een proxon vandiktebank. Nieuw zijn die dingen net niet 500 euro.... daar koop je heel veel hout voor.
 

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Een kijkbakje is een bak(je) met bijvoorbeeld een winkeltje er in of een tafereeltje voor kerst. Geen heel poppenhuis maar bijvoorbeeld een kamer of keuken.
 

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Ik heb wat spullen van Proxxon, de vandiktebank is duur vind ik persoonlijk. Ik zag bij het bekijken van YouTube filmpjes ook hoe vlakmachines werken en kwam daardoor op het idee om voor een combi machine te gaan
 

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Bedankt voor het meedenken. Zelf plankjes schuren zie ik niet zitten, ik hou van het maken van spulletjes maar denk echt dat ik het met de hand niet voor elkaar krijg.
Ik heb in mijn omgeving ook geen mensen die het me kunnen leren. Ik probeer dingen uit en soms lukt het en soms niet.
Ik heb een heilig ontzag voor mijn electrische machines en ben altijd alert dat ik mijn vingers niet beschadig. Ik vind het met zagen op mijn proxxon ook altijd lastig als ik latjes moet maken van 1x1mm maar ben dan weer trots als het me lukt.
Ik dacht op reacties te antwoorden, maar zie ze hieronder verschijnen. Komt vast wel goed met lezen voor jullie.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Ik heb wel eens hout geschaafd op 1.5mm maar echt prettig was dat niet. Meestal zaag ik extra materiaal want niet alle plankjes komen heel uit de machine.
In de fineerstelling ligt er bv nog wel een partij dik teakfineer. Dat is zo'n 1,8mm en misschien goed bruikbaar
 

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Als ik jullie berichten goed lees heb ik eigenlijk voor wat ik wil doen niets aan een vlakbank omdat ik het hout te dun wil maken en ik heb volgens YouTube niets aan een vandiktebank omdat die alleen de onderkant van het hout kopieert naar de bovenkant. Dus als ik hout heb met een kleine kromming dan eb ik dat aan beide kanten. Een vandiktebank maakt het hout wel even dik, dus bijv. 1 1/2 mm. Of is die dikte (dunte) ook te dun voor een vandiktebank?
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Als ik jullie berichten goed lees heb ik eigenlijk voor wat ik wil doen niets aan een vlakbank omdat ik het hout te dun wil maken en ik heb volgens YouTube niets aan een vandiktebank omdat die alleen de onderkant van het hout kopieert naar de bovenkant. Dus als ik hout heb met een kleine kromming dan eb ik dat aan beide kanten. Een vandiktebank maakt het hout wel even dik, dus bijv. 1 1/2 mm. Of is die dikte (dunte) ook te dun voor een vandiktebank?

Dat antwoord dacht ik al gegeven te hebben. Gaat niet werken.

Enige optie is eerst zagen met een lintzaag en dan met een vandikte schuurmachine gladmaken of met de hand schaven.
 

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Ik gebruik af en toe vliegtuigtriplex en dat vind ik inderdaad nogal duur.
Ik heb bij de kringloop een houten 'luxaflex' gekocht en die is door de warmte een klein beetje bol gaan staan en verkleurd. Dat is leuk hout om mee te prutsen voor me en dat zou ik graag mooier maken door het goed recht te krijgen en mooi vlak.
Ik werk met stukjes die maximaal 20 cm zijn voorkasten deuren en dat soort dingen en meestal kleiner. Alls wat je om je heen ziet delen door 12 en dan is het mijn ding.
 

eenling

Nieuw lid
17 mrt 2019
12
0
Sorry mhe, dan heb ik het niet goed gelezen. Dan ga ik toch rondkijken naar een vandiktebank. Ik zou het zonde vinden om iets te kopen dat ongebruikt de hoek in gezet wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.