Nieuw op de site

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Dag mensen, na een lange tijd een beetje te hebben rondgeneusd in dit forum besloot ik mezelf maar eens te registreren.
Ik ben een timmerman met als hobby meubels en interieur vervaardigen.
Momenteel zit ik in de ziektewet en ben bezig met het re-integreren in de arbeidsmarkt. Ik word hoogstwaarschijnlijk afgekeurd en ben nu bezig mij te oriënteren om een meubelmakersbedrijfje op te zetten.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
betyar, van harte welkom.
Je zult hier op het forum wel aan je trekken komen, er zijn hier veel leden vertegenwoordigd met dezelfde hobby.
Veel plezier.
Ad
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
We zijn al een heel eind op weg wat betreft het ondernemersplan, bijscholing. Nu moet de gemeente nog meewerken met de uitbouw van de schuur. De Arbo moet ook een "soort toestemming" geven i.v.m. het re-integreren, momenteel zit ik in het tweede ziektejaar en wordt ik volgende week weer een keer geopereerd.

Verder ben ik een rond aan het kijken naar machines, ik ben aan het twijfelen om een combinatiemachine aan te schaffen of allen apart.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zal niet teveel hopen op afkeuring.
Heb zelf 2 jaar in de ZW. gezeten en ben niet afgekeurd.
Ze kijken naar het loon wat je voorheen verdiende en het loon dat je nog kan verdienen.
Als dit minder is als 35% dan wordt je niet afgekeurd.

Ben nu opgehouden met NL.
En ga werken in Belgie en hier wordt ik zonder pardon afgekeurd voor minimaal 33%.

Betreft de machines.
Ik zou eerder pleiten voor losse machines als je de ruimte hebt.

Anders moet je telkens de machines ombouwen.

Maar dit hangt ook voornamelijk af als je met echt hout gaat werken.
Ik vraag speciaal om echt hout ivm dikte en vlaktebank.
Gezien deze het vaakst om gebouwd zal moeten worden.

Bij echt hout heb je meestal voldoende aan de volgende machines

schulpzaag/plaatzaag
(schulpzaag heeft meer kracht om te schulpen als een plaatzaag.)
Dit kan echter wel op de plaatzagen maar dan hoor je de zaag zingen)
freesbank
vlaktebank
diktebank
langgatboor
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
primera zei:
Ik zal niet teveel hopen op afkeuring.
Heb zelf 2 jaar in de ZW. gezeten en ben niet afgekeurd.
Ze kijken naar het loon wat je voorheen verdiende en het loon dat je nog kan verdienen.
Als dit minder is als 35% dan wordt je niet afgekeurd.

Ben nu opgehouden met NL.
En ga werken in Belgie en hier wordt ik zonder pardon afgekeurd voor minimaal 33%.

Betreft de machines.
Ik zou eerder pleiten voor losse machines als je de ruimte hebt.

Anders moet je telkens de machines ombouwen.

Maar dit hangt ook voornamelijk af als je met echt hout gaat werken.
Ik vraag speciaal om echt hout ivm dikte en vlaktebank.
Gezien deze het vaakst om gebouwd zal moeten worden.

Bij echt hout heb je meestal voldoende aan de volgende machines

schulpzaag/plaatzaag
(schulpzaag heeft meer kracht om te schulpen als een plaatzaag.)
Dit kan echter wel op de plaatzagen maar dan hoor je de zaag zingen)
freesbank
vlaktebank
diktebank
langgatboor

Alvast bedankt voor de informatie.
Ik ga inderdaad met echt hout werken. De schuur waar ik momenteel in "hobby" is inwendig 3.5x6.5.
Daar werk ik alleen met (elektrische) handgereedschappen en een draai kantel zaag.
Deze ruimte is gewoon te klein momenteel werk ik aan een aquariumombouw van 3000x600x800 en merk goed dat de ruimte te klein is, laat staan met die machines.
Deze schuur zou ik uit willen breiden aan de achterkant met een ruimte van 6x9.


Wat betreft de afkeuring, ze hebben mijn "wao" op 65% gezet en ik kan mijn huidige werkzaamheden voor 20% voortzetten, dat was een keuring die het loopbaantraject nodig heeft om buiten de bouwsector een "omscholing" te mogen inkopen, de Arbo hanteert dezelfde beperkingen.
Ook heb ik inmiddels contact gehad met het UWV, deze kunnen tot nu toe niks voor mij doen omdat ik nog gewoon in loondienst ben. Het UWV betaalt mijn werkgever het loon door bij ziekte doordat ik als arbeidsgehandicapte te boek sta.
Na het tweede ziektejaar zou ik eventueel op kunnen starten met behoud van de WIA,
Doordat ik al een status van arbeidsgehandicapte heb zou het eventueel wat makkelijker zijn om te kunnen starten met een vangnet van het UWV.
Ook loopt er nog een keuring vanuit defensie omdat ik een bijzonder dienst ongeval heb gehad, ik krijg misschien een invaliditeitspensioen vanuit het ABP, maar dat is nog afwachten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Van harte welkom op ons forum betyar. Een ondernemersplan is interessant en het is goed als je dit soort plannen hebt, om een beetje methodisch na te denken over de te nemen stappen en de consequenties. Denk in je plan ook eens na over het afbreukrisico, als je de gestelde doelen niet kunt halen en je noodgedwongen moet stoppen. Doe je dat op een moment dat de schade te overzien is, of denk je graag "morgen wordt het beter" en loop je helemaal leeg op je ondernemersplannen.
Kun je iets wat een ander niet kan en is daar dan ook vraag naar; kun je die vraag misschien zelf genereren wat vaak veel tijd en geld kost. Heb je een dienst en/of product waar je redelijke marge op kunt maken, hoe zit het met de concurrentie/collega's, is er voldoende afzetpotentieel. Kun je dat laatste ook onderzoeken? Soms is het handig je te melden bij een school waarbij studenten voor jouw een onderzoek kunnen doen naar omvang van de markt voor je product.
En in jouw geval betyar, hoop ik echt voor je dat je gezondheid goed genoeg om het vol te kunnen houden en ook om je leverbetrouwbaarheid te kunnen garanderen. Niks vervelender dan praatjes in de markt dat je je afspraken niet na komt, terwijl dat door de gezondheid komt.

Veel succes,

jaap

ps. uiteindelijk komt ondernemen uit je hart uit je wil om het te doen en niet van een ondernemersplan, dat is meer voor de witte boorden in je omgeving :lol: :lol:
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
schrijnwerker zei:
Welkom op het forum.
Succes met het uitvoeren van je plannen om een nieuw bedrijf te starten.

Dank je wel. We gaan ervoor zullen we maar zeggen.


jaap zei:
Van harte welkom op ons forum betyar. Een ondernemersplan is interessant en het is goed als je dit soort plannen hebt, om een beetje methodisch na te denken over de te nemen stappen en de consequenties. Denk in je plan ook eens na over het afbreukrisico, als je de gestelde doelen niet kunt halen en je noodgedwongen moet stoppen. Doe je dat op een moment dat de schade te overzien is, of denk je graag "morgen wordt het beter" en loop je helemaal leeg op je ondernemersplannen.
Kun je iets wat een ander niet kan en is daar dan ook vraag naar; kun je die vraag misschien zelf genereren wat vaak veel tijd en geld kost. Heb je een dienst en/of product waar je redelijke marge op kunt maken, hoe zit het met de concurrentie/collega's, is er voldoende afzetpotentieel. Kun je dat laatste ook onderzoeken? Soms is het handig je te melden bij een school waarbij studenten voor jouw een onderzoek kunnen doen naar omvang van de markt voor je product.
En in jouw geval betyar, hoop ik echt voor je dat je gezondheid goed genoeg om het vol te kunnen houden en ook om je leverbetrouwbaarheid te kunnen garanderen. Niks vervelender dan praatjes in de markt dat je je afspraken niet na komt, terwijl dat door de gezondheid komt.

Veel succes,

jaap

ps. uiteindelijk komt ondernemen uit je hart uit je wil om het te doen en niet van een ondernemersplan, dat is meer voor de witte boorden in je omgeving :lol: :lol:

Dank je voor de adviezen, die nemen we mee.

donderdag komt een financieel adviseur die heeft meerdere financiële scenario's gemaakt. Deze wil hij met mij bespreken.
Het kan inderdaad een probleem worden met de leverbetrouwbaarheid. Dat vroeg het loopbaantraject en de Arbo zichzelf ook af. Een prognose wordt onderzocht door de keuringsarts en de loopbaanadviseur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.