hoeveel procent vocht, afwerking mahonie ,, en wat is echt een goede vochtmeter

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik wil voor mn boot nieuw mahonie hout gaan bewerken an afwerken,
hoeveel procent vocht mag er nog in het hout zitten om af te lakken,
en wat is nou eens echt een goede vocht meter,, er is al veel over geschreven maar wat is een echt gemiddelde meter die ook accuraad is

groet robert
 

tuoh

Oud hout
Vochtgehalte is afhankelijk van waar het hout gaat gebruikt worden. Maar algemeen moet je toch rekenen op minder dan 16%rv aan boord. Tenzij het hout gaat afgewerkt worden met epoxy, dan is 12% de bovengrens.
Vermoedelijk gaat het hier over Sipo mahonie? En niet de veel duurdere zuid Amerikaanse variant? Is vooral belangrijk als je wil gaan buigen met stoom. Sipo is echt kl... om te stomen.

Over goede vochtmeters is hier al eens een heel topic aan gewijd, daarin komen diverse merken aan bod met voor- en nadelen.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
het is idd niet nodig om het re buigen, het zijn vlakke stukken voor op de rand van de boot.
ik lak m met 2 componenten eerste af een laag of 4, 5 van epifanis vernis en dan een aantal lagen 1 compo vernis ov blocker.
maar dan ga ik zo i zo voor max 12%

ik ga even het artikel opzoeken over de vocht meter,, bedankt alvast voor je info



Vochtgehalte is afhankelijk van waar het hout gaat gebruikt worden. Maar algemeen moet je toch rekenen op minder dan 16%rv aan boord. Tenzij het hout gaat afgewerkt worden met epoxy, dan is 12% de bovengrens.
Vermoedelijk gaat het hier over Sipo mahonie? En niet de veel duurdere zuid Amerikaanse variant? Is vooral belangrijk als je wil gaan buigen met stoom. Sipo is echt kl... om te stomen.

Over goede vochtmeters is hier al eens een heel topic aan gewijd, daarin komen diverse merken aan bod met voor- en nadelen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Mijn bescheiden mening: vermijd harde lakken aan boord. En gebruik al helemaal geen blanke tweecomponentenlakken of epoxy's.

Het probleem is dat harde lakken het hout teveel afsluiten, als een soort plastic zak.
En maak je geen illusies over 100% afsluiten, want er komt toch wel water in je hout. Via schroefgaatjes, beschadigingen, scheurtjes, slijtplekken....noem maar op.
Harde lak (of epoxy) zorgt ervoor dat dat vocht "mooi" in het hout blijft, waarna de rot in een adembenemend tempo kan toeslaan. Dit is helaas de harde praktijk.

Gebruik liever een oppervlaktebescherming die vocht enigszins kan doorlaten, bijvoorbeeld op oliebasis of Coelan.

Wim.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Maar hoor ik nu echt dat je eigenlijk mahonie dus niet moet vernissen/lakken?

Ik heb juist een aardige studie hier naar gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat een van de beste manieren is om met in mijn geval epifanis 2k veel lagen moet opbouwen die rekbaar zijn en dan een uv blocker er overheen plaatsten.

Maar goed ik kan er naast zitten.. maar hoe zijn de Riva boten in de lak dan??
 

tuoh

Oud hout
Alles heeft zijn voor- en nadelen, dus ook afwerken met lak. Het probleem is dat hout meer kan werken dan de meeste lakken kunnen verwerken, gevolg kleine barstjes in de lak. Dit probleem steekt eerst de kop op bij (stuik)naden waar twee stukken samengevoegd zijn. Daar kruipt water onder en de laklaag begint af te schilferen.

Boven de waterlijn werken wij altijd met Biopin olie en lak, dit product bestaat voor het grootste deel uit tungolie, hier is er van barsten en afschilferen geen sprake.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Maar hoor ik nu echt dat je eigenlijk mahonie dus niet moet vernissen/lakken?
............................................
Maar goed ik kan er naast zitten.. maar hoe zijn de Riva boten in de lak dan??

Nou, zo zwart-wit is het niet helemaal.
Als je boot een "pronkboot" is, en daarmee bedoel ik boten die moeten glimmen als een drol in de maneschijn en die na kortstondig gebruik zo snel mogelijk onder dak gaan, dan is lakken natuurlijk hartstikke mooi. Zoals bij een Riva. Hoewel je ook bij dit soort gebruik bedacht moet blijven op inwateren.
Als je boot meer een gebruiksboot is, die gewoon het hele seizoen buiten ligt in weer en wind, dan kun je beter niet lakken. Dan is een beschermingsproduct op oliebasis of Coelan veel beter, ook al omdat beschadigingen gemakkelijk effe snel zijn bij te werken.

Ik gebruik zelf meestal een mengsel van gekookte lijnolie, Perkoleum, Hardhoutolie van Epifanes, vette jachtlak van Koopmans, waarbij ik in de eerste lagen een extra vet mengsel maak en voor de laatste laag wat meer lak. Alles op olie- of alkydbasis. Ook Owatrol heeft goede spullen.

Ik heb helaas veel ellende gezien die het gevolg was van het verkeerd gebruik van harde lakken/DDlakken/epoxy. Mensen hebben met de allerbeste bedoelingen zorgvuldig hun houtwerk gelakt, dat vervolgens in een adembenemend tempo van binnenuit verrot.
Op dit moment ben ik een stel eiken zijzwaarden van een Lemster aak aan het oplappen (ja, zo voelt het) die ook aan dit probleem lijden. Heel dik in de hoogglans lak, en een houtvochtigheid die boven de 48% ligt (want hoger kan mijn meter niet aangeven). En rotte plekken, dus. Binnenin.

Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.