Einhell Nat droog slijper.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Goeiemorgen,

Ik heb een Einhell NWDG 150/200 nat droog slijper gekregen van iemand die er niks mee deed en volgens mij ook nooit gedaan heeft.
Hij heeft me dus niks gekost.

Nu zat er bij die gift ook een stapel beitels die nogal misbruikt zijn en nodig wat aandacht moeten hebben....

Zoals mn Opa ooit zei......je kon er op je kont mee naar Keulen;)

Anyway, ik vraag me dus af of er voor die Einhell oplossingen zijn waarmee ik die beitels mooi en haaks de juiste schuine rand....(Bevel) kan geven, om ze vervolgens met mn diamantschijven en leerstrop mooi scherp te maken.

Ik denk in de richting van zo'n steun die je bijvoorbeeld op de Tormek kunt plaatsen.....

En wellicht herkent iemand deze machine en is er van Einhell zelf iets te krijgen?

Alvast bedankt.

IMG_7096.jpgIMG_7098.jpg
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik ben bang van niet,, dit is een merk waar tot een bepaalde hoogte wat mee kunt of probeert iets mee te kunnen.

Wat je wel zou kunnen proberen een hulpstuk van Tormek te kopen en dat op maat maken hier op.

maar of het de moeite waard is moet je zelf even bepalen,, anders gewoon lekker gebruiken om wat te slijpen en of af te bramen..

suc 6
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Vouw......check....:)

Ik zie bijna alleen maar Engelse YouTube filmpjes.....vandaar...

Ja ik zit te denken of ik anders zelf een soort steun danwel plateautje kan maken....

T gaat puur om t eerste stuk, om op de juiste hoek vee materiaal af te kunnen nemen.
En dan de rest op de diamant schijven
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Kijk......we boeken vooruitgang.....

Ik ga daar eens induiken.....

Mochten er eventueel zelfbouw voorbeelden zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Gr
Danny
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een steun is gemakkelijk zelf te bouwen met enkele stukjes plaat. Twee rechtopstaande en daartussen een plaatje wat je kan verstellen zodoende dat je de hoek kan instellen.
Voor de opgaande delen kan je ook een balkdrager gebruiker.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Hierna dan wat foto's. Helaas staan ze onderste boven, terwijl ze op mijn computer gewoon recht staan.

20190318_205209.jpg
Iets ander 'plakplaatjes-merk', maar toch de zelfde machine. De slijpsteun aan de rechterkant heb ik ervan afgezaagd. En links zat oorspronkelijk zo'n langzaam draaiende 'slijpschijf' met waterbak. Omdat ik de machine boven mijn hoofd moet opbergen kon ik het extra gewicht van die schijf, die toch nauwelijks slijpt, en van het mechaniek wel missen. Dat heb ik dus ervan afgesloopt. Verder nadeel van deze machine is dat de motor zelfs onbelast snel heet wordt. Ik heb ondertussen al een stuk of 20 beitels/schaafmessen hiermee geslepen, maar heb de machine tussentijds vaak uitgezet om wat af te koelen.

20190318_205302.jpg


20190318_205313.jpg
De basis van de slijpsteun. In de mdf-voetplaat van de slijper moet ik nog twee bouten maken, waarmee ik de basis vast kan zetten via de twee horizontale sleuven. Die horizontale sleuven en de verticale sleuven (waarin de rail wordt bevestigd) geven samen alle instelmogelijkheden om de beitel in de juiste hoek op de slijpsteen te krijgen.

20190318_205341.jpg
Jammer, niet zo'n duidelijke foto, maar ik vind het nu te laat om nog een keer naar de schuur te gaan voor een nieuwe foto. Dit is de rail, bestaande uit een latje eiken, een reststuk alu-profiel van 15 X 15 en twee multiplex driehoekjes die helpen bij het instellen van de gewenste hoek.
Als ik vrije ontwerpkeuze had gehad (dus niet zo zuinig..), dan zou ik een ander alu-profiel hebben gekozen, bijvoorbeeld 25 mm breed. Maar met 15 mm gaat het ook.

20190318_205544.jpg
Het onderstuk van de beitelhouder. Ligt gewoon los op de rail en er kan dus ook gemakkelijk mee geschoven worden tijdens het slijpen.

20190318_210134.jpg
Beitel voor de show vastgeklemd.

Beetje jammer is dat het metaal van de beitel snel te heet wordt. Dit vraagt echt aandacht. Iemand een tip voor een ander type slijpsteen waar dat minder gauw mee gebeurt? Maar met voorzichtigheid kan het zo ook wel. Zeker als je de beitel regelmatig even in een bakje met water laat afkoelen.
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Toevallig afgelopen week iets gemaakt voor precies dezelfde machine en uitgeprobeerd. Ik zal morgen een paar foto's posten.

ik zie toch een andere slijper dan van Puff
de ene kant misschien, maar dat is de kant waar je niet fatsoenlijk een bijtel op slijpt.
 
Laatst bewerkt:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Volgens mij is het dezelfde slijper, maar ik heb de lanfzame schijf er afgehaald. Maar eigenlijk doet het er niet toe of het dezelfde is of niet, want mijn slijphulp kun je bij elke andere ook toepassen. En de vraag was of er iets is om met die slijper beitels haaks en recht te kunnen voorslijpen/in model maken. En dat gaat prima, zo weet ik uit ervaring.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dank je wel voor de foto's Hubert......
Mooi gemaakt.......complimenten.....

Het is mij duidelijk hoe je iets kunt maken danwel kopen waarmee je de juiste hoeken kunt maken.....

Ik ga aan de slag...

Gr,
Danny
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik had al een tijdje de steunen van Tormek in huis, maar ben er een paar dagen geleden pas aan toe gekomen om te gaan testen.

Dit is het voor nu geworden.......ik moet er nog verder mee gaan testen maar icm de hoekinsteller van Tormek kan ik de hoeken slijpen die ik wil......
Dit is echter een machine die niet nauwkeurig en scherp genoeg is om tot finish te slijpen maar ik denk dat ie prima gaat voldoen om igv een buts in de beitel of een sterk verweerde, in korte tijd veel materiaal af te nemen......

Met mn diamant stenen en een Veritas MK2 en een strop kan ik finetunen.

Voor nu ben ik er erg blij mee.......

IMG_8963.jpg
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
CBN heb ik inmiddels vernomen........
Dit is een 200mm steen......

Maar wat bedoel je met meer koelen?
Als reactie op wat?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Die reactie was meer op Hubert gericht. Ik zag niet dat zijn post alweer zolang geleden was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.