Gereedschapskistje afwerken

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Goedemorgen dames en heren,

gisteren vol trots mijn eerste cursus houtbewerking afgerond en daarbij een gereedschapskistje gemaakt van underlayment. Natuurlijk met de nodige foutjes maar dat hoort bij de leercurve! Nu wil ik dit project meteen gebruiken voor een oefening om het hout na te bewerken. Het liefste met een olie, wat zijn de zaken waar ik rekening mee moet houden en welke olie gaat me een mooi resultaat geven op dit blanke hout? Het liefste maak ik het niet geler dan het al is.

Thanks!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hallo

Nu ben ik geen fan van underlayment in meubels maar dat komt doordat ik gek ben op massief hout. Je wilt liefst een olie gebruiken. Als je echt de lichte kleur wil behouden zou ik toch voor een lak gaan. Skylt is bv erg geschikt.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
@MasaveHout: uiteraard is massief hout het summum, maar voor de onervaren houtbewerker die ik ben, ben ik blij dat er ook budgetvriendelijke alternatieven zijn om het e.e.a. te leren. :) Moet ik me bij Skylt een verfachtige substantie inbeelden?

@Roel22: bijgaand de foto. Toevallig enig idee hoe ik dit gedraaid krijg? :confused:
49F6881E-B335-4171-91D9-1F9B32424769.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je deze daadwerkelijk wil gaan gebruiken om gereedschap in op te bergen zou ik niet een lak (ook al is de genoemde Skylt echt goed spul) maar een olie gebruiken. Als je een klein beetje vergeling niet erg vindt, dan kan je prima gekookte lijnolie gebruiken.
Klein flesje halen bij, bijvooreeld, de Gamma en 2-3 lagen opzetten. Mocht je na verloop van tijd zien dat er slijtsporen optreden, kan je er eenvoudig een nieuwe laag op smeren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou ook voor een olie gaan, dat gezegd hebbende....
Er zijn vele laksoorten die een vleugje wit hebben om zo de lekkere frisse kleur te behouden van het hout
Zou een olie (bijv gekookte lijnolie) niet te mengen zijn met een kleurstof om zo het het gele tegen te gaan.
Zo ja.... waarmee dan ?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Even met witte krijt er overheen en dan in de olie zetten?
Er zijn ook oliën met wit pigment, maar die zijn meteen veel duurder (althans eerste pasr Google resultaten welke ik langs zie komen als ik er naar ‘zoek’).
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Nu lees ik ook het e.e.a. over tungolie/danish oil. Gaat het ineens ook over flinke prijsverschillen! Klopt het dat met Danish oil er ook glans gaat ontstaan? En tungolie vergeelt dit blanke hout?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Beetje Camel(l)ia-olie door de tung– of lijnolie mengen (5% ongeveer). Werkt als UV-blokker er remt vergelen. Is ook fijn spul om je metalen gereedschap mee te behandelen ter smering en voorkomen van roest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.