Spouwmes te dun

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Ik heb net een mooie 2e hands zaagtafek aangeschaft. Het is een Rapid PK 100 uit 1975. Vanmiddag alles schoon gemaakt, gesmeerd en afgesteld. Kom er achter dat het spouwmes te dun is t.o.v de zaag. Volgens de volgende berekening heb ik een spouwmes van 2,8 mm nodig. Het huidige mes is 2,2 mm.

De tanddikte is 3,15 en de zaagdikte is 2,58. opgeteld is dit 5,73/2 = 2,865. Ik ben nu al een dik uurtje aan het zoeken op internet en op het forum om te kijken waar ij een spouwmes kan bestellen. Helaas nog zonder resultaat. Weet iemand een goed adres om een spouwmes te bestellen.

spouwmes 2.jpg


spouwmes 3.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die oude zaagmachines hadden vaak dunnere spouwmessen omdat er toen nog veel met HSS zagen werdt gewerkt. De HM zagen zijn lang uitgevoerd met dikkere stambladen en dus ook dikkere tanden om de vibraties tegen te gaan die bij de hogere toerentallen ontstonden.

Al weer vele jaren zijn ook de HM zagen door betere fabricagetechnieken dunner te maken zonder last te hebben van instabiliteit en vibraties. Ik zou de moeite dan ook niet nemen om een ander spouwmes te zoeken, maar investeren in een paar goede passende zaagbladen.

Dat zijn per slot van rekening de slijtende delen, vervangen moet je die sowieso bij gebruik van de machine. Eens je een paar zaagbladen heb kun je rouleren als er één bot is en geslepen moet worden, of je moet wisselen van een schulpblad naar een blad voor kunststof en laminaat. Dan wil je ook niet de moeite van het wisselen van de diverse spouwbladen en de afwijking van de aanslag die dan ontstaat.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Mocht je nog op zoek zijn naar een spouwmes: Bij Felder verkopen ze diverse spouwmessen van goede kwaliteit. Ik ben er zeer te vreden over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.