Cirkelzaagmachine en invalzaag

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Allen,

Een tijd geleden heb ik hier op het forum nog eens navraag gedaan over een Invalzaag. De zaag die ik toen op het oog had, heb ik niet gekocht.

Bij mijn verdere zoektocht vroeg ik me dan ook het volgende af:

Kan ik niet in plaats van een dure Invalzaag te kopen van €400 à €500, beter een goedkoper merk met toch nog goede recensies (bv. Scheppach pl55) samen met een occasie cirkelzaagmachine? Dan heb ik met ongeveer hetzelfde budget, 2 machines bij om bepaalde zaken in huis aan te pakken.

De grote vraag die er dan nog is, hoe bevalt de scheppach? Ik lees goede recensies op de sites waar deze gekocht kunnen worden, maar zijn er ook mensen hier op het forum die deze in bezit hebben en die hun ervaring even willen doorgeven?

Met vriendelijke groet.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Mijn broer bezit een invalzaag van scheppach en zelf heb ik van festool (ook altijd op werk gebruikt ).
Mijn mening is om de scheppach zo ver mogelijk weg te gooien, maar ja zit ook knap verschil in de prijs. En zo wil ik zelf afgelopen tijd alleen maar meteen goed investeren dan dat ik (zoals al paar keer ) spijt heb van iets wat totaal niet aan mijn verwachtingen doet.

Ik weet niet of Dit jouw helpt 😎 maar er zullen vast meer reacties komen.

Mvg
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Hier geldt ook weer het principe van vraag het 100 mensen en je krijgt 100 verschillende meningen. Mijn ervaring is dat het voor de hobbyist absoluut niet noodzakelijk is om in de festool categorie te kopen omdat kleine afwijkingen vaak wel te corrigeren zijn. Als je budget het toelaat gaat een professionele high-end tool van Festool je verwerktijd in projecten wel aanzienlijk naar beneden brengen. Tot nog toe heb ik het niet nodig gehad en kwam ik altijd weg met tweedehands gereedschap of Einhell.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Je kan ook gaan voor een cirkelzaag met invalfunctie, zoals de festool HK of mafell kss zagen. Dat zal iets minder ergonomisch werken als een goede invalzaag, en een iets mindere stofafzuiging hebben, maar ik denk dat je daar beter mee gesteld bent dan met zo'n budgetinvalzaag, waar meestal van die korte geleiderails bijzitten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het is toch wel heel prettig wanneer je recht en haaks kunt zagen. Werk dan ook nog met plaat materiaal, dan kom je toch op een duurdere invalzaag. Ik ben maar wat content met mijn Maffel. Heb je een goedkope zaag, dan moet je alles nabewerking met een bovenfrees, voor een strak resultaat.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Het zal dan toch maar een makita of Festool worden en dan maar even doorsparen voor een deftige tafelzaag.

Online zie ik verschillende Scheppach’s TKU’s terugkomen. Nu, doordat er een groot occasie aanbod is, ben ik al meer geneigd om aan te nemen dat deze kwalitatief niet super zijn. Kunnen jullie dit beamen?
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik ben ooit begonnen met een scheppach inval zaag maar waar ik mij kapot aan ergerde is dat hij standaard niet haaks stond en moeilijk haaks te stellen was.. Voor de rest ben ik nu wel heel erg verwend door m'n fantastische Mafell hij is ook veel veiliger als ik niet goed oplet en met een bot zaagblad werk dan is hij zo sterk dat het meestal toch goed gaat. En anders zet hij de machine stil. Die elektronische beveiliging werkt echt heel goed.

Met de Scheppach heb ik toch een paar keer bijna een ongelukje gehad dat hij terug schoot uit m'n materiaal. Dit is natuurlijk een gebruikers fout en je moet goed opletten wat je doet! Maar sinds ik m'n MT55 heb is het niet meer voorgekomen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Eigenlijk altijd eerste vraag: wat denk je met de cirkelzaag/zaagtafel te gaan doen?
Het is zonde om een hele duwre invalzaag te kopen als je het meeste werk op een zaagtafel gaat doen en vice versa.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je kan ook gaan voor een cirkelzaag met invalfunctie, zoals de festool HK of mafell kss zagen. Dat zal iets minder ergonomisch werken als een goede invalzaag, en een iets mindere stofafzuiging hebben, maar ik denk dat je daar beter mee gesteld bent dan met zo'n budgetinvalzaag, waar meestal van die korte geleiderails bijzitten.

Eens. Behalve de stofafzuiging. Ik heb mijn Mafell KSS vergeleken met de Mafell invalzaag en ik zag geen merkbaar verschil in zaagsel op de grond.

Ik pak de kleinere cirkelzaag veel vaker dan de grote / zware / onhandige invalzaag. 40mm zaagdiepte is bijna altijd ruim voldoende.

Kies uiteraard wel een zaag die (strak) langs een geleider zaagt.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Wat is het verschil tussen de TS55REBQ en de HK55EBQ?

Indien ik de specificaties opzoek zit er maar een verschil op van 0.1kg, de gebruiken dezelfde diameter zaagblad en ze kunnen beide even diep zagen.

Maar de TS55 lijkt me makkelijker te gebruiken voor het invallen, deze heeft een voorritsfunctie en deze is in te stellen op -1graden voor betere aansluiting.

De HK55 is dan uiteraard weer beter geprijsd. Of is het gewoon een kwestie van minder functionaliteit voor een scherpere prijs?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo op YouTube staat een mooi vergelijkings filmpje
Hier worden de plussen en minnen mooi uitgelicht
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Eens. Behalve de stofafzuiging. Ik heb mijn Mafell KSS vergeleken met de Mafell invalzaag en ik zag geen merkbaar verschil in zaagsel op de grond.
.

Ik heb de KSS300 en de MT55 en pak de KSS het vaakst, klein en veelzijdig. Maar echt wel meer stof in de lucht. Mocht ik er maar een kiezen dan ging ik toch voor de invalzaag, meer bereik makkelijker invallen en echt minder stof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.