Houten blad tafel buiten - hoe bevestigen ivm werken door weer

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Hallo,

ik ga een tuintafel maken met een massief blad. Nu werkt het hout buiten door het weer, volgens mij is het wenselijk om het blad enige ruimte te geven om te kunnen werken en hier rekening mee te houden qua montage.

Heeft iemand hier een idee over? Een suggestie wat een goede montagemethode zou kunnen zijn?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ga je het blad lijmen, of worden het losse planken? En wat voor soort hout is het en wat voor onderstel komt eronder?
Een paar vragen om het antwoorden makkelijker te maken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Kijk ook eens in mijn "topic", "Robinia (pseudo accacia) tuintafel met RVS elementen" op dit forum.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Wat voor soort hout moet het worden ?
Als het vers douglas is bijv komt de ruimte er vanzelf door krimping
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Ik ben er nu mee bezig, vanmiddag de balken voor het blad geselecteerd. Ik heb een vlak- vandiktebankje en hier heb ik nog wel even werk aan.

de tafel maak ik in zn geheel uit eiken. Ik moet het ontwerp nog uittekenen, ben steeds een beetje aan het puzzelen geweest met de poten. Het geheel moet niet te veel “picknicktafel” worden en waar Tjeerd de poten recht heeft staan (compilimenten voor de tafel!!) wil ik de poten onder een lichte hoek hebben staan.

Ik twijfel ook nog of ik het blad helemaal dicht moet maken, of misschien uit 2 of 3 delen maken met den kleine ruimte voor water. Iemand hier nog advies op?

- - - Updated - - -

De bevestiging van het blad wil ik niet zichtbaar hebben, dus van onderaf
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 122

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.