Verlichting boven zwembad

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Graag wilde ik eens advies vragen over het volgende:

Ik heb de vraag gekregen om boven een binnen zwembad een 2 verlichtingspanelen te maken. De panelen zijn vierkant, 900*900mm, dikte is nog te bepalen. In het plafond zitten 2 grote gaten ivm de luchtbehandeling, de panelen dienen om deze gaten uit het zicht te onttrekken.

Nu zit ik een beetje met de vraag welk materiaal ik het beste kan gebruiken ivm de hoge luchtvochtigheid. Het liefste zou ik massief hout gebruiken maar dat zal onherroepelijk sterk gaan werken, zeker omdat de afzuiging boven het paneel zit en dus de vochtige lucht om en over het paneel wordt afgezogen.

Tevens is er het nadeel van de chloor concentraties in de afgezogen lucht, hierdoor zal het hout niet alleen waterdicht moeten zijn maar ook beschermt tegen chloriden en zuren. Dit lijkt me vrijwel onmogelijk te doen.
Evenals de bevestigingsmaterialen, een RVS 316 is niet geschikt. (zie de artikelen over vallende luidsprekers)

Wat zou een goede optie zijn?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Wat denk je van mooie dikke bamboe-panelen? Sterk, stabiel, mooi, milieuvriendelijk.
Kijk eens op de site van MOSO.nl (geen aandelen!)

Voor de bevestigingsmaterialen in een chloride-rijke omgeving kun je 316L gebruiken, dat is veilig.
Wim.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Graag wilde ik eens advies vragen over het volgende:

Ik heb de vraag gekregen om boven een binnen zwembad een 2 verlichtingspanelen te maken. De panelen zijn vierkant, 900*900mm, dikte is nog te bepalen. In het plafond zitten 2 grote gaten ivm de luchtbehandeling, de panelen dienen om deze gaten uit het zicht te onttrekken.

Nu zit ik een beetje met de vraag welk materiaal ik het beste kan gebruiken ivm de hoge luchtvochtigheid. Het liefste zou ik massief hout gebruiken maar dat zal onherroepelijk sterk gaan werken, zeker omdat de afzuiging boven het paneel zit en dus de vochtige lucht om en over het paneel wordt afgezogen.

Tevens is er het nadeel van de chloor concentraties in de afgezogen lucht, hierdoor zal het hout niet alleen waterdicht moeten zijn maar ook beschermt tegen chloriden en zuren. Dit lijkt me vrijwel onmogelijk te doen.
Evenals de bevestigingsmaterialen, een RVS 316 is niet geschikt. (zie de artikelen over vallende luidsprekers)

Wat zou een goede optie zijn?

Afwerken met coulan, komt er geen vocht in
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
356
19
Zuid-holland
Als ontwerper van zwembaden is het jammer dat de vocht en chloorhoudend een lucht in het plafond wordt afgezogen.
Hierdoor breng je juist het vocht in je constructie.
Als je dan corrosie in je verlichting op wil lossen adviseer ik onder de opening (op afstand) een blind paneel te plaatsen en de verlichting tegen de wand te plaatsen en niet boven het water oppervlak.
Voor materiaal van de verlichting zou ik kiezen uit geanodiseerd aluminium.
Simon
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.268
165
Halverwege Utrecht en Amsterdam
RVS 316 - Bij bevestigingsmateriaal wordt dit RVS A4 genoemd. Materiaalnummers1.4401 / 1.4406 / 1.4432 / 1.4435 / 1.4436 / 1.457
Deze legering bestaat voor 16% uit chroom, 10% nikkel en 2% molybdenum
Dit is de meest corrosiebestendige legering en daardoor wordt deze gekozen bij toepassingen in de jachtbouw, zwembadbouw en alle andere chemisch agressieve omstandigheden waar zich bijvoorbeeld chloor en zout voordoen. Ook bij bouwwerken aan de kust zal er over het algemeen voor RVS 316 bevestigingsmateriaal worden gekozen. Bijna al onze maritieme- en architectuurproducten zijn gemaakt uit RVS 316.


RVS 304- Bij bevestigingsmateriaal wordt dit RVS A2 genoemd.Materiaalnummers 4.4307 / 1.4306 / 1.4311 / 1.4301 / 1.4948

Deze legering bestaat voor 18% uit chroom en 8% nikkel.
Dit is een iets minder corrosiebestendige legering dan RVS 316, echter voor veel toepassingen is deze soort goed genoeg. Het prijsverschil met RVS 304 is aanzienlijk en dit maakt dat RVS A2 voor bevestihgingsmateriaal de meest verkochte kwaliteit is.

RVS A4 is er zat te vinden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Rvs zal chloorbestendig zijn bij een hoog nikkelgehalte. Materialen als Hastelloy, Inconel, maar ook Duplex soorten zijn bij uitstek geschikt bij chemische inwerking van bijvoorbeeld chloor. Geen van de boutsoorten A2 t/m A5 is geschikt voor zwembaden. A4 is RVS316, en is dus ook niet geschikt. Het wordt veel toegepast op boten omdat het wel zeewaterbestendig is.

Deze soorten kun je gebruiken in een zwembad: 1.4529, 1.4547, 1.4565.
Hier een lijvig stukje: Bekijk bijlage TNO rapport RVS 2013.pdf

1.4529 wordt ook wel aangeduid als HCR, en onder andere de MultiMonti bouten van Heco zijn in deze kwaliteit te krijgen. Ook Würth levert schroeven in HCR kwaliteit: https://eshop.wuerth.de/Product-cat...d-AW/14013508070985.cyid/1401.cgid/en/US/EUR/

Je zal je hier goed in moeten verdiepen want met standaard bevestigingsmateriaal kom je er niet.

Als houtsoort is Teak zeer geschikt, het is goed chemicaliënbestendig. Er werden vroeger labtafels van gemaakt. Oude tafels op werk hadden ook teakhouten bladen.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hartelijk dank William, zeer informatieve PDF en info.

Teak is een houtsoort die ik al op het oog had maar relatief erg duur. Ik moet er panelen van maken waardoor de planken verlijmd gaan worden en daardoor zal de mate van kromtrekken toenemen in zo'n hoge luchtvochtigheid.
De genoemde panelen van bamboe kunnen al tegen 40-65% luchtvochtigheid en lijken me daardoor beter geschikt alhoewel het percentage in de ruimte nog hoger zal zijn. Hiervoor heb ik info opgevraagd betreft het mogelijke delamineren van dit soort panelen. Ff afwachten op antwoord maar weet nu tenminste waar ik de geschikte schroeven kan halen. Dank!!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb deze opdracht laten vervallen. Hout is echt geen optie wegens de hoge luchtvochtigheid en de bijkomende chloriden, tevens zijn de bevestigingsmaterialen moeilijk te krijgen in enkele stuks. (de schroeven uit de post van Trilliwilli zijn per doos á 250 te verkrijgen en kosten meer dan €300.) Met andere materialen (kunststoffen o.i.d.) werk ik niet.
Een opdracht als dit zou voor mij en mijn bedrijf een te groot risico vormen omdat ik de kwaliteit in de levensduur niet kan garanderen.

Bedankt voor jullie input!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.