kaars maken van stompjes

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik heb hier een berg paraffine stompje en wil daar een paar nieuwe kaarsen van gieten
welk materiaal kan ik het beste als lont gebruiken?
en wat is de verhouding ongeveer tussen de afmeting van de kaars en de dikte van de lont

Ik weet dat je die lonten kant en klaar in de hobby winkel kan kopen maar dat is niet de insteek.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik heb een stukje haakkatoen 4 strengen in elkaar gedraaid en die brand nu al een uurtje prima in mijn zelfgemaakte kaars
 

WR1944

Oud hout
Ik verzamel ook alle kaarsstompjes. Veel kaarsen hier komen in een soort van jampotje. Als de bodem bereikt is zit er meestal nog wat was in het potje. In een pan met kokend water smelt ik die was, verwijder alle ongerechtigheden als restjes oude lont en verzamel het in een glazen container. Kaarsen gieten doe ik in een PVC pijp. Van katoendraad heb ik dan een lont gedraaid op de touwslagers manier. Dat zijn dan 4 draden of 8 draden samen geslagen, afhankelijk van de dikte van de kaars. Tegen de bodem van de pijp plaats ik een dikke kartonnen schijf met een gaatje waar ik de lont doorsteek. Dat zet ik strak met een stukje hout aan de andere kant van de pijp. Opgieten doe ik in delen omdat de was erg krimpt bij het afkoelen. Afhankelijk van de kleur van de restjes krijg je vaak een verrassende eindkleur.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Hier bewaren we ook de kaarsresten en maken er vervolgens aanmaakblokjes van.
Kaarsvet smelten in een oude pan. Lege eierdozen vullen met houtsnippers, takjes, houtwol, etc.
Dan giet je met een bakje voorzichtig het kaarsvet in de eierdozen. Laten stollen, in stukjes breken en je hebt perfecte, lang brandende aanmakertjes...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.