bevestiging trapleuning

stampie

Nieuw lid
19 apr 2017
17
0
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een project uit te werken voor de plaatsing van een trapleuning.
Trap is in beuk natuur afgewerkt en ik ben van plan de afsluiting dus ook in beuk te maken.


trap1.jpg
IMG_20190310_195618166.jpg

Ik zoek wat advies ivm de bevestigingsmogelijkheden.
Aan het plafond dacht ik te werken met een balk in de lengte en dan daarop de verticale balken te bevestigen maar nog niet echt een idee. Zwaluwstaart maken en ze erin schuiven ? Pocket screws en dan opvullen met plugs ? Nagelen, maar is dat wel sterk genoeg ?
Onderaan kan ik natuurlijk deze in de trap inboren, maar op een gegeven moment ga ik in de problemen zitten qua ruimte gezien de afstand tussen de trap en het muurtje ongeveer 20cm is.

Mvg

Sebastiaan
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.089
1.933
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb voor dezelfde klus gestaan
met hout heb je 2 uitdagingen
1) de stabiliteit van de 'spijlen' (vertikaal): hoe kleiner de sectie, en hoe onstabieler de houtsoort, hoe meer kans dat ze krom gaan staan, zeker als het hout onvoldoende geakklimatiseerd is
2) het mooi inwerken boven + onderaan: mijn beste idee was om het systeem van pen&gat toe te passen
maw op de spijlen een pen zetten, boven en onderaan in de 'houders' gaten maken
uiteraard krijg je de spijlen niet meer in de gaten van de houders, als deze laatste reeds op hun definitieve plaats staan
oplossingen zijn: bovenaan een brad door de houder + de pen van de stijl schieten, en nadien de onderste houder op zijn definitieve plaats zetten
of de onderste houder direct op zijn definitieve plaats zetten + de bovenste doorzagen, de helft langs de kant van de trap reeds op zijn definitieve plaats zetten, en pas na het plaatsen van alle spijlen de andere (buitenste) helft van de houder plaatsen
'nagelen' met echte spijkers is vandaag geen mooie oplossing - je kan beide helften gewoon op mekaar lijmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.