Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 2 van de 2

bevestiging trapleuning

Hallo allemaal,

ik ben bezig met een project uit te werken voor de plaatsing van een trapleuning.
    Trap is in beuk natuur afgewerkt en ik ben van plan de afsluiting dus ook in beuk te maken.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      trap1.jpg
Bekeken:   200
Grootte:   23,0 KB
ID:        85713
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20190310_195618166.jpg
Bekeken:   200
Grootte:   53,1 KB
ID:        85714

Ik zoek wat advies ivm de bevestigingsmogelijkheden.
    Aan het plafond dacht ik te werken met een balk in de lengte en dan daarop de verticale balken te bevestigen maar nog niet echt een idee. Zwaluwstaart maken en ze erin schuiven ? Pocket screws en dan opvullen met plugs ? Nagelen, maar is dat wel sterk genoeg ?
    Onderaan kan ik natuurlijk deze in de trap inboren, maar op een gegeven moment ga ik in de problemen zitten qua ruimte gezien de afstand tussen de trap en het muurtje ongeveer 20cm is.

Mvg

Sebastiaan

heb voor dezelfde klus gestaan
    met hout heb je 2 uitdagingen
    1) de stabiliteit van de 'spijlen' (vertikaal): hoe kleiner de sectie, en hoe onstabieler de houtsoort, hoe meer kans dat ze krom gaan staan, zeker als het hout onvoldoende geakklimatiseerd is
    2) het mooi inwerken boven + onderaan: mijn beste idee was om het systeem van pen&gat toe te passen
    maw op de spijlen een pen zetten, boven en onderaan in de 'houders' gaten maken
    uiteraard krijg je de spijlen niet meer in de gaten van de houders, als deze laatste reeds op hun definitieve plaats staan
    oplossingen zijn: bovenaan een brad door de houder + de pen van de stijl schieten, en nadien de onderste houder op zijn definitieve plaats zetten
    of de onderste houder direct op zijn definitieve plaats zetten + de bovenste doorzagen, de helft langs de kant van de trap reeds op zijn definitieve plaats zetten, en pas na het plaatsen van alle spijlen de andere (buitenste) helft van de houder plaatsen
    'nagelen' met echte spijkers is vandaag geen mooie oplossing - je kan beide helften gewoon op mekaar lijmen

Forum Rechten