Zaagzettang voor 14 TPI blad

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik kocht onlangs de set Veritas zagen hier op het forum. Helaas niet zo scherp als de verkoper beweerde, maar dat gaat de pret niet drukken... Deze twee gaan denkelijk na een vijlbeurt terug klaar voor actie zijn maar één ervan, en nog 2 andere zaagjes die ik al had, lopen steeds meer vast in de groef dus de aankoop van een zettang zit eraan te komen. In eerste instantie vind ik enkel tangen van 4 tot 10 tpi. Is er iemand die aanraders heeft die (ook?) voor hogere TPI's geschikt zijn?

Random internetfoto, omdat het kan:

dovetail-307720.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb voor dit doel de Somax NO MG-250 en deze staat dan in stand 12( is minimum zetting).

Mijn exemplaar komt van bij Dieter Schmidt in Berlijn en heeft een ingebouwd vergrootglas en heeft een grijze kleur.
Het duwertje dat tegen het aambeeld komt is 1.4 mm breed voor tandafstanden tussen 1.5 and 5 mm (16 - 5 TPI).

Deze zettang werkt perfect.
Ik zie die op hun website niet meer staan, enkel het grovere type staat erop, misschien eens mailen?

Ik zou bij een schulpzaag van Veritas de negatieve hoek van 14 graden reduceren tot ongeveer 0 graden,. Dan wordt het een veel agressievere zaag zoals die van Lee Nielsen bijvoorbeeld. Aan de afkortzagen zou ik niets veranderen

groeten

ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Even nog vermelden dat voor kleinere tanden dan die 15 tpi, het duwertje, ( stampertje? ) soms wat smaller gevijld wordt.
Hopelijk heb je er iets aan.

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.