Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Question Stalen onderstel tafel + eikenblad

Hallo

Mijn eerste post na wat opzoekwerk op dit forum, ben de vraag nog niet tegen gekomen:

Het plan is om een stalen onderstel te laten maken, afmetingen van het stalen onderstel: 300cmx100cmx72cm. Het eikenblad dat ik hier ga leggen is 3cm dik.

Bijlage 85650
    Er worden vierkante kokers gebruikt van 40x40x2mm. Is er een kans dat dit gaat doorbuigen in de lengte?

2019-03-12 10_42_08-Window.jpg

Alvast bedankt voor de feedback!

Ja, ik denk dat het inderdaad gaat doorbuigen. En ook veren, ik bedoel dat als je er iets op drukt het dan weer omhoog komt en blijft deinen.
    Groeten, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Mee eens, constructie is volgens mij ook te licht. Daarnaast zou ik zelf niet kiezen voor dat middenbalkje over de vloer. Altijd met de voeten tegenaan en lastig met poetsen.

Ja, dat veren had ik ook als opmerking te horen gekregen van een collega dat lasser is. Tenzij het blad dat erop komt dik genoeg is maar dat willen we juist niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hubert Bekijk Berichten
    Mee eens, constructie is volgens mij ook te licht. Daarnaast zou ik zelf niet kiezen voor dat middenbalkje over de vloer. Altijd met de voeten tegenaan en lastig met poetsen.
    Dat is natuurlijk persoonlijke smaak ;-). En het kan dienen om in het midden eventueel nog een stalen koker verticaal te plaatsen, zodat het niet meer kan doorbuigen in de lengte... Was laatst zo een tafel op internet tegengekomen maar kan hem niet direct terugvinden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Een grote lengte op de vloer gaat ook sneller 'kwinkelen' want je vloer is bijna nooit kaarsrecht, je werkstuk allicht ook niet
    Maar het is smaak, dat klopt en als je dat hier anders wil doen, kom je al snel bij een heel ander ontwerp uit.
    Kris

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    staal.jpg

en zoiets?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sang Bekijk Berichten
    staal.jpg

en zoiets?
    Deze constructie gaat nog steeds het doorbuigen in het midden niet tegen, als ik het goed zie. De schoren ontmoeten elkaar in het midden toch? Zo zorgen ze er alleen voor dat de poten mooi haaks blijven ten opzichte van het blad. Ik zou gaan voor een ongelijkzijdige koker (of I-profiel) (met de smalle zijde onder en boven en de brede zijde op de zijkant) middenonder over de lengte van de tafel, dan heb je al een veel stijvere constructie. Eventueel kun je die verjongen naar de kopse kanten toe, zodat het niet zo opvalt aan de kopse kant. De grootste stijfte heb je toch nodig in het midden. Verder denk ik, maar dat is natuurlijk puur praktisch en niet vanuit een esthetisch oogpunt, dat een horizontale balk direct boven de vloer niet het meest handig is qua schoonhouden, stoelen aanschuiven en tenen stoten.
    Laatst gewijzigd door HoutHans; 13-03-19 om 09:58.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    owja ik heb 1 driehoek te weinig inderdaad

zet de schaduw even uit in je tekening dat maakt hem alleen maar moeilijker leesbaar
    lopen de planken van de tafel in de lengte of de breedte?

Forum Rechten