Makita stofzuiger op Oneida dust deputy

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Beste allemaal,

Vandaag heb ik een Oneida dust deputy gekocht die ik op een metalen vat wil plaatsen. Het geheel wil ik aansluiten op mijn Makita 447LX stofzuiger (zie afbeelding).

447lx_1_1.jpg

Het 'probleem' is dat ik voor mijn stofzuiger alleen een 36mm (grijze in afbeelding) en een 27 mm (zwarte in afbeelding) aansluitslang heb. De Oneida dust deputy heeft aansluitstukken van 49-51mm. De uitgang van de stofzuiger heeft een 56,5mm ingang, waarbij een 36 mm slang middels de volgende adapter kan worden aangesloten, waarbij het bredere deel in de stofzuiger gaat:

Makita_P-70390_P-70390.jpg

De slang zit dan in het smalle deel van de adapter gedraaid. De buitenmaat van dit smallere deel is 51mm. Ik vermoed dat ik een slang van 50 mm, evt. met wat warm maken en een slangenklem, hier wel op ga krijgen en dan aan de dust deputy kan aansluiten. Tot zo ver volgens mij nog geen problemen.

Maar dan nu van de dust deputy naar mijn machines. Als ik er een 50 mm slang op aansluit, hoe ga ik dan naar een 36 of 27 mm voor mijn machines? Graag hierbij jullie hulp.

Mochten er briljante ideeën zijn die beter zijn dan die van mij dan hoor ik dat uiteraard graag ;)

Dank alvast voor jullie hulp!
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Begrijp ik het goed dat je van de oneida met 50 mm slang naar je machines wilt en dat je de 50 mm met een verloop op de machine aan wilt sluiten? Je kunt ook direct het verloop op de oneida maken en dan met een 36 mm of 27 mm naar je machines.
Ik pruts vaak wat met een lege lijmkoker. Ik zal straks een paar foto's maken. Misschien dat je dat op weg kan helpen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je benadert het verkeerd, neem een 45 graden binnen buiten bocht en maak die pas(eventueel met ducktape/verwarmen) in de stofzuiger zelf, dan houd je de koppeling voor je slangen over, neem daarvoor een 50m m mofen zet daar idt koppelstuk in, dan zet je dat op je cycloon en je kan direct je slangen aansluiten.
Tussen de Cycloon en stofzuiger kun je bv een 50 mm slang of een 60mm gebruiken, zo heb ik het gedaan:
20151014_191938.jpg20151014_191953.jpg
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor jullie reacties :)
Ik begrijp wat je bedoelt Fantic! Ik ga met mijn aansluitstukken eens kijken of ik met pvc verloopjes verder kom.

Heb je nog wat gedaan met een aarde voor de statische elektriciteit? PVC kan ook statisch worden dus ik vraag mij af of je wat met die pvc stukken gedaan hebt, al zijn het korte stukjes. Ik heb net zoals jij ook een metalen vat die wil ik aarden, al vraag ik mij af hoe ik dat het beste kan doen. Het mooiste zou zijn als ik hem via mijn stofzuiger kan aarde, zoals ik wel eens gelezen heb. Moet eens uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
aarding heb ik wel gebruikt door gewoon een stuk eletradraad om de slang heel te wikkelen en dat op stukken kaal te maken en op aarde aan te sluiten. Het korte stuk tussen stofzuiger en cycloon heb ik nog noit iets van statische electriciteit op gemerkt, alleen op de slang naar de machine toe.
Als je goed op de 2de foto kijkt zie je die blauwe draad zitten.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank! Ik ga er dit weekend mee aan de slag en zal het resultaat hier posten.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Zojuist bij Wildkamp geweest om te kijken naar geschikte pvc moffen om het geheel aan te sluiten. Van de stofzuiger naar de dust deputy was snel opgelost:

aansluiting 50 mm buis.jpg

Het is echter niet gelukt om de dust deputy aan te sluiten op de origine slangadapter van Makita die de stofzuiger ingaat:

Slangadapter Makita 1.jpg
Nogmaals de rechterzijde van de slangadapter moet via een mof aangesloten worden op de dust deputy. Het probleem is dat de PVC maten afwijken van de maat van de slangadapter. Ik heb zojuist bij Makita op de site gekeken of er slangadapters bestaan die naar de PVC maten configureert (zie: https://www.makita.nl/accessoires/s...s/accessoires-voor-stofzuigers/slangadapters/), maar helaas.

@ Fantic: Hoe heb jij het precies opgelost? Zoals ik het op de afbeelding kan zien gebruik je twee verschillende verloopstukken om je originele slang aan de dust deputy aan te sluiten. De man bij Wildkamp had echter geen idee welke verloopstukken dat zijn en kon mij niet verder helpen.

Graag nogmaals jullie advies! Bij voorbaat dank!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Stuur eens een mailtje naar Gereedschap Pro. Dat heeft mij ook geholpen met een vergelijkbaar stofzuiger aansluiting probleem.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zo moeilijk is het toch niet om een verloopstukje te maken met enige creativiteit is het zo gebeurt.
Zie mijn verbouwing van de cycloon:

https://www.woodworking.nl/showthre...-echte-cycloon-afzuiging&highlight=nepcycloon

En voor meer informatie voor het maken van verloop stukken:

How to Make Custom Vacuum adapters
https://www.youtube.com/watch?v=LMB-H0lQneA

Dust collection custom fitting
https://www.youtube.com/watch?v=wMHeZHfodNM

Dust Extraction Connectors from PVC Pipe
https://www.youtube.com/watch?v=t1qtSNCuhwU

How-To: Make PVC Shop Vac Fittings
https://www.youtube.com/watch?v=VrleBgNM8JU

Shop Work: How to make your own PVC dust collection adapters
https://www.youtube.com/watch?v=cjLQo3GuvDo

Mvg, :).
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
voor die adapter aan de Oneida gebrui je een 50mm Buiten Buiten mof, dan pak je een verfafbdrander en stook je hem voorzichtig warm, en zet je hem op de adapter en maakt hem pas. Zelfde doe je met de cycloon kant, hooguit 10 minuten werk en kosten 2-3 euro voor een mof als tie duur is.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Het is gelukt om het geheel aan te sluiten. De zuigkracht is echt immens! Ben er heel erg blij mee. Dank allemaal voor jullie hulp :D Binnenkort ga ik nog een wagen maken voor het geheel.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Hierbij een aantal fotootjes van mijn geknutsel tot nu toe.

20190317_122705.jpg

Ik heb een ijzeren dekselvat gekocht van 60L bij https://www.vatenonline.nl/, zoals meerderen dat hier op het forum hebben gedaan. De deksel sluit luchtdicht. De dunne deksel vond ik wat blikkerig dus heb dit aan de onderkant verstevigd met een stuk multiplex

20190317_122851.jpg

Om zowel de 36mm (zie de eerste afbeelding) en de 27mm slang (zie hieronder) aan de machines aan te kunnen sluiten, heb ik een 50 mm pvc pijp genomen, deze op maat gemaakt met een heteluchtpistool en een wijnfles (deze heb ik overigens niet leeggedronken voordat ik met de klus begon ;)), zoals door Fantic is geadviseerd. De slangenadapter die normaal de stofzuiger in gaat, hang ik nu aan de dust deputy.

20190317_123023.jpg

Hieronder een afbeelding van het verbindingsstuk dat ik heb geknutseld.

20190317_122728.jpg

Het was, zoals vele al gezegd hebben, een kunstje van niets maar ik had het nog nooit eerder gedaan. Het heeft bij mij dan ook geen 10 min geduurd (maar iets langer :eek:).

Van de kar die ik nog ga maken zal ik ook wel wat fotootjes t.z.t. posten. Ik wil o.a. mijn slangen en hulpstukken van de stofzuiger hieraan. Ook zit ik te denken aan een boom-arm om mijn slang van de grond te houden. Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Je kan een zgn boom maken van bv een invoerbocht is te koop oa bij Bouwmaat wordt gebruikt om leidingwerk door te voeren onder de fundering zo in de meterkast.
Boom opzet en dust collector.jpgBoom opzet en dust collector a.jpg
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Iemand zoeken met een 3D printer die perfect alles ineen kan tekenen en printen is ook nog een optie. Geen gedoe met buizen en koppeling alleen maken en hopen dat het dicht is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.