Kapex - onderstel maken

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Momenteel staat mijn Kapex al enkele jaren op mijn oude(re) Dewalt-onderstel.
Een UG-set van Festool is me gewoon te duur, zeker als dit 'slechts' voor een hobby is :)

Toch denk ik eraan om een soort 'miter station' te maken (bvb à la Ron Paulk Miter Station), maar weet niet waar te beginnen.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Door naar oa YouTube filmpjes te kijken om ideeen op te doen. Met die kennis vervolgens uitwerken wat het beste past in jouw situatie / voldoet aan jouw wensen.
De search van deze site geeft overigens ook al voorbeelden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet niet of je een beetje kan lassen maar het ding van Kapex is niet bepaald heel ingewikkeld, iets in elkaar lassen is goed te doen, zeker als het niet inklapbaar hoeft te zijn


Anders spinningwheels een PB sturen, die kan het vast en zeker voor je maken
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.589
539
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb een paar jaar geleden de miter station van Ron Paulk gebouwd. Dat was mijn eerste serieuze houtproject. De Kapex staat daar nu al een paar jaar op en het geheel werkt best wel goed eigenlijk. Maar ik heb er wel een paar kanttekeningen bij:
De zwaluwstaart verbindingen voor de twee zijvleugels gaan over de tijd wat wijken, waardoor de bovenkant van het werkvlak niet helemaal vlak meer is. Ligt waarschijnlijk aan het materiaal wat ik indertijd heb gebruikt ( populieren multiplex en underlayment).
De schragen waar het geheel op staat: ideaal als het mobiel moet zijn, maar minder geschikt voor een vaste opstelling. En voor de kleinere werkplaats niet onbelangrijk: de ruimt die er onder de werkbank overblijft is niet goed te gebruiken voor opslag, door die schragen. Ik heb die dan ook ongeveer 1,5 jaar geleden al vervangen door een vast potenstel, zodat ik de stofzuigers en gereedschapkisten er onder kwijt kon.
ik loop nu met het plan rond om hem toch binnenkort maar compleet te vervangen door een type werktafel met een lang vast blad op poten,zodat ik de ruimte er onder beter optimaal kan benutten. Als je geintersseerd bent: ik denk dat ik de plannen nog wel ergens heb.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
ik loop nu met het plan rond om hem toch binnenkort maar compleet te vervangen door een type werktafel met een lang vast blad op poten,zodat ik de ruimte er onder beter optimaal kan benutten. Als je geintersseerd bent: ik denk dat ik de plannen nog wel ergens heb.

Je mag me deze plannen altijd eens doorsturen :)
Ik wil alles mobiel (op wieltjes) houden, dus onder mijn werktafel zou ik wieltjes kunnen monteren waardoor ik de boel toch kan verplaatsen :)
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik wil alles mobiel (op wieltjes) houden, dus onder mijn werktafel zou ik wieltjes kunnen monteren waardoor ik de boel toch kan verplaatsen :)

Voor mijn kapex heb ik ook een mobiel station gemaakt. Ik ben gewoon begonnen en heb geen tekeningen. Als je wil kan ik wel een foto posten/sturen.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Als er plannen beschikbaar zijn, hou ik me ook aanbevolen :)

Mijn DeWalt staat op een DeWalt onderstel, wel heb ik daar laatst twee "bakjes" op gemaakt omdat ik het zat was de beugels steeds te verplaatsen voor korte stukjes. "Even snel" gemaakt van wat restmateriaal, maar het werkt, dat is het belangrijkste.

IMG_0752.jpg
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoe heb je die " ondervleugels" gemaakt, komen ze van de achterzijde, of toch onder het blad vandaan?

Ik zie namelijk geen verdikking als ik naar foto 1 kijk.

Mooi gemaakt :)

Gr Danny

De "ondervleugels" zitten normaal aan de achterzijde weggeklapt. Daaroor blijft het heel compact.
Ik moet er nog een stelschroef onder maken om eventueel verzakking van de dwarsliggers te kunnen compenseren. Ik heb het echter wel precie op maat/haaks/vlak gemaalt en het blijkt nog niet te verzakken. Nu een jaartje in gebruik. en er best wel (te) zware balken mee gezaagd. Ik heb diverse YT filmpjes als inspiratie gebruikt. Niet een specifiek ontwerp. kapex4.jpgIk zal nog wel even een paar foto's van de achterkant plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.