parket laten doorlopen kamers

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey iedereen. Ik ben momenteel bezig met parket te plaatsen in onze drie slaapkamers en wil die mooi laten doorlopen, ook in de kleine gang tussen de kamers.

In 1 kamer ligt hij momenteel al, tot net voor de de deur. Het probleem is nu om dit allemaal mooi te laten aansluiten. het gemakkelijkste zou zijn om nu eerst in de gang te leggen en dan verder te gaan in de kamers, maar dit zou dan willen zeggen dat ik over de parket moet lopen tijdens het leggen, wat volgens mij niet aan te raden is.
Alternatief is toch in de andere kamers beginnen aan de andere kant van de deur maar goed meten en het laten uitkomen, desnoods met de plank onder de deur te herzagen. Dit laatste lijkt mij nogal moeilijk, je kan wat scheef lopen, wat opschuiven etc...

Omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden, hierbij een snel overzichtje:
parket.jpg
Kamer 1 is dus klaar, nu nog kamer 2,3 en de gang. Eerst de gang laten aansluiten op kamer 1 zou dan willen zeggen dat ik kamer 2 en 3 moet leggen in de "verkeerde" richting en er dus steeds zal moeten overlopen, toch zeker op het einde...
Jullie advies is dan ook zeer welkom!
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Met laminaat heb ik het gedaan zoals jij voorstelt. Dat gaf geen problemen en loopt overal netjes door. Dat ik er overheen moest lopen tijdens het leggen was ook geen probleem. Of dit ook zo werkt met parket weet ik niet.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
probleem is niet echt het verzagen maar het moeten lopen over verlijmde parket die je net hebt gelegd. Met laminaat begin ik ook altijd in het deurgat en werk dan verder de kamer in, maar daar kan je altijd over lopen. Heb schrik dat door over verlijmde parket te lopen het gaat verzakken of niet overal even goed gaat liggen.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Neem voor de methode die je beschrijft (gang naar kamer 1 laten aansluiten) eventueel een grote plaat die je op de parket legt en stap er dan over, klinkt stom maar dat verdeeld wel meer de druk over een groter oppervlak... Ik heb er zelf geen ervaring mee, wel al parket gelegd maar niet dat ik er achteraf over moest...

Als je gaat meten om achteraan in de kamer te beginnen, dat zou me zelf niet lukken haha :p
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
ik heb geleerd dat je laminaat of parket niet zomaar mag laten doorlopen omwille van de verschillende temperaturen in de kamers, gang,...
onder de deur heb je normaal een dorpel of moet je rekening houden met een uitzetvoeg wat je afdekt met speciaal profiel. Als je hier rekening mee houdt kan je uitmeten hoe je moet beginnen in kamer 2 en 3 en heb je wat speling bij de overgangen kamer-gang
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Als je aan deur komt, de volgende 4 a 5 rijen leggen zonder lijm, als je ze eenmaal goed uitgezaagd hebt en mooi liggen hebt, de planken nummeren, terug verwijderen, dan de vloer inlijmen en de planken terug leggen.
Zo heb ik het gedaan thuis en ging vlot met een goed resultaat.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hoe wordt de parket geplaatst? Hier verlijmd & geschoten op ondervloer die op chape gelijmd was (staat ergens verslagje op de site). Hier kan en mag je op lopen tijdens werken. Professionele parketteur doet dat ook. Als je dat niet kan, kan je veel ruimtes gewoon niet uitvoeren. Hier is professional komen kijken / opstarten. Beginnen steevast op moeilijkste plaats, in veel gevallen bij aansluiting deur.

zakken moet je geen schrik voor hebben, als de parket niet geschoten wordt is het een ander verhaal: danverschuift de boel zijdelings wanneer je erop loopt.
 
Laatst bewerkt:

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Het gaat hier om samengestelde parket dus toch iets stabieler dan volledig massief.. Heb daarom ook niet teveel schrik van de verschillende kamers vermits het allemaal slaapkamers zijn en de oppervlakte ook niet zo groot is.
Parket wordt rechtstreeks op de chape verlijmd en dus niet genagelt. Zijdelings verschuiven kan ik wel in het oog houden en met bv een plank al wat oplossen. Heb nu al 1 kamer gedaan en eens het in de lijm ligt moet ik toch al heel wat kracht zetten om het te doen verschuiven, dus moet ik mss gewoon paar stroken al doen waar ik aankan zonder op te lopen, en dit dan te laten drogen. Als ik daarna hier dan verder aan werk kan het ook al moeilijker verschuiven.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De meest voor de hand liggende volgorde, afgaande op de bovenstaande tekening, is starten met een studie van de situatie in de gang: kijken hoe alles uitkomt als je met een volle plankbreedte start bovenaan de trap. Afhankelijk van de bovenste trede van de trap zal je de eerste rij moeten bewerken om een voeg aan de muur over te houden, maar het zou mooi zijn moest je kunnen starten met een volle plank tegen de bovenste trede van de trap. Afwijken kan, maar ik zou dit enkel doen als dit zou willen zeggen dat je met smalle randjes eindigt aan de randen van de gang, of een belangrijke muur in een kamer. Je bestudeert hoe alles moet komen in de gang (als alles in dezelfde legrichting doorloopt), bepaalt dit de ligging in alle andere kamers....
Dan teken je afgaande van de muur van de trap tot waar de eerste twee of drie rijen moeten komen. Je laat deze lijn doorlopen tot het einde van kamer 3. Deze lijn smet je uit met een smetkoord (of lijnlaser ofzo). afgaande op de muren van het gebouw (controleren wat dit geeft in praktijk: zijn niet noodzakelijk haaks t.o.v. elkaar). Je tekent mooi op de grond af hoe een breedte van 2 of 3 planken moet komen. Je legt deze planken eventueel al droog op de grond (zijn ze al klaar gezaagd, win je zodadelijk tijd). Je lijmt dan de grond in de breedte van die 3 planken. Je start met leggen aan de trap en legt de breedte van 3 planken doorheen de twee kamers. Daarna kan je verder werken zoals je het zelf wil en met het oog zo min mogelijk over gelegde delen heen te moeten (veronderstellende dat het je niet in 1 dag lukt, kan je dit gebruiken met een praktisch plan).
Deze methode heeft 3 voordelen: langste lijn ligt eerst (vuistregel voor vloerders), meest kritische aansluiting aan de trap is eerst gemaakt, alles is bestudeerd door de gang te bestuderen.)
Als je verder werkt, kan je telkens per drie rijen uitsmetten en dit inlijmen. Bij de laatste lijn waar je wil stoppen, stop je met lijmen op ongeveer halve cm van de rand: geen gesmodder, je kan morgen gewoon verder werken. Het starten met 3 rijen, brengt met zich dat de planken elkaar min of meer recht houden.


Trukjes om een en ander doen uit te komen zijn een beetje afhankelijk van je technische mogelijkgeden en de verbinding tussen de planken onderling (tand en groef, kliksysteem). Bij massieve parket kan je bijvoorbeeld van een een strook of 3 een paar mm tot een halve cm afhalen op de tafelzaag en zo een en ander doen kloppen, dit ziet niemand. In geval van tand en groef kan je dit ook, maar moet je de tand en groef opnieuw aanbrengen. Met planken met een veling deze uiteraard ook terug aanbrengen. Plinten opdikken is ook iets wat regelmatig gedaan wordt om een centimetertje te winnen. En wat je zelf al aanhaalt: onder de deur herzagen is ook perfect mogelijk.

Als er in de chape geen uitzetvoegen voorzien zijn, zou ik me geen zorgen maken over doorleggen. Gewoon de voegen t.o.v. de muur respecteren.


Verslagje van eigen werken: https://www.woodworking.nl/showthre...dervloer-amp-plaatsing&highlight=plankenvloer
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.