Bandschuurmachine Makita 9402 vs 9403

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey iedereen,

Na wat inlezen via de zoekfunctie, denk ik dat ik met een makita bandschuurmachine 9402 of 9403 een goede machine heb, waar ik jaren mee verder kan. Echter de 9402 is uiteraard enkel nog tweedehands te vinden.

Dus vroeg ik me af of de 9403 als een goede opvolger van de 9402 te beschouwen is? Deze kan ik gewoon op factuur krijgen met garantie, wat ook wel zo prettig is..

Maar de Makita 9903 ziet er ook best interessant uit. Iets recenter en dus een paar eigenschappen die niet op de 9403 zitten.

Heeft iemand van jullie ervaring met een of meerdere van deze machines? Of is het meer iets van: ach doe niet zo moeilijk, gelijk welke van die drie is prima?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Het voordeel van de 3 is de hogere snoeraanzet. Met een 2 moet je altijd oppassen dat je niet over je snoer heen schuurt. De 2 kun je ook op diverse veilingsites kopen. Heb je wel een bon, maar geen garantie. De 2 heeft zich over vele jaren bewezen als het werkpaard van de houtindustrie. Dat is ook de reden dat er zoveel tweedehands aanbod is. In mijn wantrouwende geest is de enige reden voor een opvolger kostenbesparing, dan wel winstmaximalisatie. Die 2 's gingen eigenlijk nooit stuk. Kijk naar het tweedehands aanbod. Die machines zien er vaak volledig uitgewoond uit, maar ze gaan nog jaren mee.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik heb nergens gezegd dat de 3 een slechte machine is. Mijn mening is gewoon een mening. Je kan er mee doen wat je wil.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Van de 9402 zijn de onderdelen nog steeds te bestellen. Als het anker nog goed is, verslijt je zo'n machine niet. Dat anker is het duurste onderdeel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik gebruik de 2 ook vaak in een schuurtafeltje dat ik op mijn werkbank kan klemmen. De 2 zit met een simpel metalen driehoekje vast onder de knop. Als de machine op zijn kant ligt, zit de stofzak aan de bovenkant. De machine ligt dan op het metalen kastje, dat over de aanrijfriem heen zit. Of dit bij de nieuwere modellen ook nog zo makkelijk gaat?
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Mijn 3 is al een jaartje of 15 oud denk ik, dit is de schuurmachine die ik het meest gebruik. Ik gebruik hem ook vaak voor het schuren van de kanten van tafelbladen, heb er een demontabel steuntje voor gemaakt wat dan op het blad rust, dit is superhandig.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hier ook de 9402. Beest van een machine. 15 jaar geleden gekocht bij machinehandelaar die ook duurdere festools enzo staan had. Advies zaakvoerder was duidelijk: geen 2 seconden twijfelen en die 9402 nemen, standaard in industrie sinds jaren...

Veronderstel dat de 2 andere even goed zijn....
 

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
Ik gebruik al 39 jaar een 9401, de voorloper van de 9403, echt een dijk van een toestel. Vorig jaar liet ik hem van mijn werktafel rijden en Makita leverde nog vlot de vork die de voorste schuurrol stuurt. Daarnaast gebruik ik ook een kleinere 9910. Het voornaamste verschil tussen de 2 toestellen die U noemt is de breedte van de schuurband 10cm tgo 7.6cm. Met een bredere schuurband krijg je minder oneffenheden maar deze toestellen wegen ook meer, hebben meer vermogen en zijn dus vermoeiender om mee te werken. Veelal hebben de kleinere toestellen ook een voorziening die de schuurband automatisch centreert, terwijl je dat bij de zwaardere vaak manueel moet regelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.