Lichtgewicht snijplank

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Lichtgewicht snijplank 1700gr met familielogo.
Gemaakt van Beuken, Abachi met vulling van Balsa hout.
 

Bijlagen

  • _DSC8408smal.jpg
    _DSC8408smal.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 346
  • _DSC8561ph.jpg
    _DSC8561ph.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 348

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geinig, jammer dat je de toplaag niet uit kopshout hebt gemaakt
Waarom de keuze om lichtgewicht te maken ?
 

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
De meeste gewicht komt door beuken top lagen. Afmeting van snijplank 410x210mm
 

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Vaak klagen vrouwen dat snijplanken te zwaar zijn.
Ik werk niet met kopshout, vanwege de hoge slijtage en het ophopen van bacteriën.

(Ik heb dit zelf onder een microscoop gezien.)
 

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Nee. Dat was zeker kopshout. Ik gebruik allen kwartier gezaagde hout.:)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Een goede snijplank moet juist zwaar zijn. De kans op wegglijden tijdens het werk is dan minder door de traagheid van de massa.
Dat kopshout sneller slijt is complete onzin. Juist minder slijtage dan langshout.
Hout heeft juist antibacteriële eigenschappen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Het voordeel van kops is de capillaire werking van de 'rietjes' waaruit hout bestaat. Heb je die eenmaal verzadigd met olie, dan 'drukt' dat ander vocht er uit. En zonder vocht doen bacteriën niks.
Bovendien is een rietje op de kop moeilijk kapot te snijden, terwijl één haal overdwars genoeg is om m om zeep te brengen. Tot zover mijn verhaal in Jip&Janneke-taal (waarvoor excuses richting oude hap).

Ik snap die reactie van den317 dan ook niet.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ah, ik zag een filmpje voorbij komen met een freesgeleider en deze snijplank.. Leuk hoor.. Kunnen we met z'n allen iets vriendelijker zijn trouwens? Dat iemand een andere mening is toegedaan mag blijkbaar niet? Het commentaar is wel erg hard. Maar goed, wat weet ik er nou van..
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Den,

Ik heb aantal jaren in de keuken gewerkt (als vrijwilliger een heule tijd geleden) en hier werden uitsluitend kopshout snijplanken gebruikt. Sommige erg licht en sommige loodzwaar. Ik had de voorkeur voor de lichtere plankjes trouwens. Voordeel ze slijten minder snel en je kan ze beter afwassen. Maar dat is gewoon het boeren verstand in de keuken. En trek je niks aan van de commentaren :) ga vooral door met je mooie werk hier tonen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.