Gevraagd hulp met montage 4 meranti kozijnen in Zuidland

martist

Nieuw lid
5 mrt 2019
8
0
Ik zoek hulp in deze.

Ik heb 4 stalen kozijnen (opdek) verwijderd. Deze zaten op gasbeton 70mm.

Hier moeten 4 meranti kozijnen voor geplaatst worden. Als we het erover eens zijn voor de deuren met de directrice, volgt ook afhangen van de deuren.

Op het klusidee forum hebben ze het over aanpassen van de kozijnen, aan 1 kant zodat deze in de bestaande opening geschoven kan worden.

https://www.klusidee.nl/Forum/het-s...-vervangen-door-een-houten-kozijn-t75004.html



Alles in overleg.

Groeten,

Toni
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Vraag maar aan Jan Mulders aan de Toldijk te Hekelingen.
Goeie no-nonsense timmerman.
Wim.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik zaag de deursparing op maat van het te plaatsen kozijn. Kalksponningen van het kozijn afzagen en aan de sluitkant wegzagen wat buiten de muur steekt. Kozijn stellen, ankers er in, purspuit er langs en deklatten er op. Ik heb de ervaring met de kozijnen die je tegenwoordig koopt, dat ze als je ze dunner zaagt, ze als een wokkel worden. Het gat van het ruitje vullen met gasbeton of wat waarschijnlijker is gibo. Daarna gaas over de naden en glad trekken met fix en finish.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat wordt steeds moeilijker. Als er een dikke laag grondverf op zit, is het meestal aan elkaar geplakt sigarenkistjes hout. Blanke zware meranti kozijnen vindt je bijna niet meer. En ook daar zit vaak nog veel verschil in. Vroeger kon je de balken uit het rek trekken en zelf beoordelen, maar dat is volgens mij zo'n beetje uitgestorven.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Niet te moeilijk doen. Gewoon sparing op maat zagen en dan de randen afronden. Dan kozijn erin met wat pur op de rug. Dan gewoon door het kozijn boren en met kozijnen ankers vastzetten (die geschikt zijn voor het type muur). Ik heb al zoveel kozijnen zo geplaatst nooit problemen mee gehad.

Doorgaans zijn de muren achter die stalen kozijnen ook behoorlijk scheef, voor plaatsing van een houten kozijn zal je dus sowieso het een het ander moet zagen aan de muur.
 
Laatst bewerkt:

martist

Nieuw lid
5 mrt 2019
8
0
Ik ga een offerte vragen voor de Agti smart kozijnen. Deze zijn leverbaar in meranti of hardhout.

Daar deze zo gemonteerd kunnen worden, zonder hak en breekwerk spreekt me wel aan, daar het huis eigenlijk al 'af' is.

Deze kozijnen kunnen in het gat in elkaar geplaatst worden.

Zeker voor de badkamer, wc en gangkast, zal dit makkelijker zijn, denk ik.

Of een timmerman die netjes werkt.
 

martist

Nieuw lid
5 mrt 2019
8
0
Als ik kozijnen bestel, moet ik ze dan met of zonder bovenlicht bestellen, ook al maak ik ze dicht?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je kozijnen zonder bovenlicht bestelt, heb je hogere deuren nodig. Ik ben benieuwd hoe het tussenkalf wordt gemonteerd bij zo'n houten kozijn dat je in de opening in elkaar zet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat wordt steeds moeilijker. Als er een dikke laag grondverf op zit, is het meestal aan elkaar geplakt sigarenkistjes hout. Blanke zware meranti kozijnen vindt je bijna niet meer. En ook daar zit vaak nog veel verschil in. Vroeger kon je de balken uit het rek trekken en zelf beoordelen, maar dat is volgens mij zo'n beetje uitgestorven.

Het gaat om binnenkozijnen. Dan is licht meranti al ruim voldoende.

Dit soort kozijnen verkopen ze bij elke bouwmaterialenhandel. Daar hebben ze ook los kozijnhout, als je zelf de verbindingen wilt maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.