Stronken van zeer gekronkeld hout op maat zagen als tafelpoot

Hautmans

Nieuw lid
10 mrt 2019
2
0
Voor het maken van een salontafel maak ik voor de poten gebruik van oude, verweerde druivenstronken. Wat me hoofdbrekens kost is een oplossing te vinden voor het op gelijke lengte krijgen van die poten. Hoe kan ik de de juiste lengte op iedere poot aftekenen? Hoe zaag ik het af, gegeven dat het hout niet vlak op een (zaag)tafel kan liggen en lastig te zekeren is met een klem vanwege de grilligheid, hoe zorg ik er kortom voor dat ik 3 of 4 volstrekt gelijke poten qua lengte krijg om zo een stabiele tafel te maken? Mijn pogingen tot nu toe hebben er steeds in geresulteerd dat ik achteraf nog veel schaaf-, vijl- en schuurwerk heb te verrichten om alles gelijk te krijgen. Super bedankt alvast voor het met me meedenken!
 

Hautmans

Nieuw lid
10 mrt 2019
2
0
Nog nooit gewerkt met lijnlaser; lijkt me een prima werkende oplossing. Bedankt voor je snelle reactie, Thomasz.
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Het enige dat je nodig hebt is een strook multiplex of MDF.
Maak hiervan twee v-blokken, zoals je ziet in de metaalindustrie (google evt afbeeldingen van een v-blok).
Stel, je poten worden 450 lang. Kort een strook multiplex af op bijv. 400 en schroef je v-blokken aan de eindes hiervan vast. Nu heb je dus twee staande v-blokjes die de uiteinden van je poot ondersteunen en de poot vrij houden van het blad ivm de vorm.
Zo kun je de poten gewoon afkorten op een tafelzaag. Niets aftekenen, geen giswerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.