Eiken werkblad behandelen

Psyclone

Nieuw lid
10 mrt 2019
3
0
Ik heb een eiken werkblad gekocht die ik graag wat donkerder had gemaakt en kan niet beslissen op welke manier het te doen.
Er zijn 2 opties die ik aan het overwegen ben:

- Verbeterde houtolie (tungolie) gebruiken die ik al gekocht had.
Probleem is dat ik niet weet of dit donker genoeg gaat zijn. Word tungolie donkerder na meerdere lagen?


- Waterbeits gebruiken.
Is hier een voorbehandeling voor nodig?
Mag ik daarna de tungolie gebruiken?


Werkblad gaat gebruikt worden als bureau en wil het zo natuurlijk mogelijk behouden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Elke olie maakt hout donkerder (olie met wit pigment uitgezonderd), maar ik zou voor optie 2 gaan. Voorbehandeling voor beits is volgens mij vetvrij maken en licht opgeschuren, maar dat staat ook op de pot, toch?
Nadeel van optie 1 is dat eigenlijk alleen de 1e laag het hout echt donkerder maakt, dus als dat niet genoeg is, heb je een probleem, want als die olie er eenmaal opzit kun je niet veel meer qua beits.
 

Psyclone

Nieuw lid
10 mrt 2019
3
0
Elke olie maakt hout donkerder (olie met wit pigment uitgezonderd), maar ik zou voor optie 2 gaan. Voorbehandeling voor beits is volgens mij vetvrij maken en licht opgeschuren, maar dat staat ook op de pot, toch?
Nadeel van optie 1 is dat eigenlijk alleen de 1e laag het hout echt donkerder maakt, dus als dat niet genoeg is, heb je een probleem, want als die olie er eenmaal opzit kun je niet veel meer qua beits.


Met voorbehandeling bedoelde ik eigenlijk iets van een primer of zo die bv streepvorming en ongelijkheden voorkomt.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Rubio monocoat zoals Bond zegt werkt perfect. Snel drogend en prima dekking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.