Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Eiken werkblad behandelen

Ik heb een eiken werkblad gekocht die ik graag wat donkerder had gemaakt en kan niet beslissen op welke manier het te doen.
    Er zijn 2 opties die ik aan het overwegen ben:

- Verbeterde houtolie (tungolie) gebruiken die ik al gekocht had.
    Probleem is dat ik niet weet of dit donker genoeg gaat zijn. Word tungolie donkerder na meerdere lagen?

- Waterbeits gebruiken.
    Is hier een voorbehandeling voor nodig?
    Mag ik daarna de tungolie gebruiken?

Werkblad gaat gebruikt worden als bureau en wil het zo natuurlijk mogelijk behouden.

Elke olie maakt hout donkerder (olie met wit pigment uitgezonderd), maar ik zou voor optie 2 gaan. Voorbehandeling voor beits is volgens mij vetvrij maken en licht opgeschuren, maar dat staat ook op de pot, toch?
    Nadeel van optie 1 is dat eigenlijk alleen de 1e laag het hout echt donkerder maakt, dus als dat niet genoeg is, heb je een probleem, want als die olie er eenmaal opzit kun je niet veel meer qua beits.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Elke olie maakt hout donkerder (olie met wit pigment uitgezonderd), maar ik zou voor optie 2 gaan. Voorbehandeling voor beits is volgens mij vetvrij maken en licht opgeschuren, maar dat staat ook op de pot, toch?
    Nadeel van optie 1 is dat eigenlijk alleen de 1e laag het hout echt donkerder maakt, dus als dat niet genoeg is, heb je een probleem, want als die olie er eenmaal opzit kun je niet veel meer qua beits.

Met voorbehandeling bedoelde ik eigenlijk iets van een primer of zo die bv streepvorming en ongelijkheden voorkomt.

Kijk eens naar Rubio monocoat. Werkt super!

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Je kan ook een donkere olie nemen en dan kan je daarna altijd nog je tungolie opbrengen.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Rubio monocoat zoals Bond zegt werkt perfect. Snel drogend en prima dekking.

Forum Rechten