Pudebak

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's

Ik zou een poging willen ondernemen om een 'pudebak' te maken (zie afbeelding).
pudebak logo-500x500.jpg,
Buiten de werktekeningen ben ik ook op zoek naar alle mogelijke informatie (houtkeuze, afwerking ....).
Dank bij voorbaat.

Groeten
Bert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik dacht even dat je automatisch woordenboek iets geks had gedaan met 'prullenbak' maar dat is niet het geval
Wat is in hemelsnaam een pudebak ?
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
@Toxiq
Pudebak is een oud volksspel dat heden nog wordt gespeeld in Vlaanderen en Noord Frankrijk.
Ik denk dat het woord 'pude' afkomstig is van het dialect pude=puit voor 'kikker'.
De bedoeling is om van op een zekere afstand met metalen ronde stuivers (koper?) te trachten in de garen (waaronder een kikker) te gooien en zo veel mogelijk punten te vergaren.

@Quatorze
Dank voor je tip, het zal me verder helpen.

Groeten
Bert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Toxiq
Pudebak is een oud volksspel dat heden nog wordt gespeeld in Vlaanderen en Noord Frankrijk
Groeten
Bert

even gegoogled, leuk

ik denk dat vele houtsoorten geschikt zijn, zelf zou ik iets van Kersen nemen, dat lekker stevig, misschien wel het blad maken van kopshout en dan afwerken met een olie, wellicht de olie eerst wat verdunnen zodat deze er goed intrekt (dus wel doorsmeren, eenmaal uitgehard zal de volgende laat minder diep indringen)

Lak zou ik zeker niet doen, dat gaat beschadigen met het gooien van de munten
 

bertvt

Nieuw lid
26 jul 2015
1
8
hei
oud draadje hier, maar ik wilde even reageren. ten eerste omdat de afbeelding het logo is van mijn bedrijf. Zonder toestemming, maar geen probleem.
ik doe restauratie van antieke spelen. Ik heb onder andere al een kleine 50 van deze pudebakken hersteld. Ik ken de bouw dus goed.
De originele manier van maken is eerlijk gezegd weinig indrukwekkend. Pen-en gatverbindingen voor het onderstel, maar de laden (schuine planken) waren gewoon vastgenageld. Die nagels komen bijna altijd los. de pen- en gatverbindingen ook, zeker als het spel al eens buiten heeft gestaan.

Zelf heb ik er een gemaakt waarbij de schuine planken in een groef in de voorste regel rusten. Dat vangt de verticale kracht op + de schuine planken buigen bijna niet meer door.

Ik wil graag een paar tips geven voor mensen die dit spel willen bouwen:

Er zijn op het internet verschillende plannen te vinden. Die zijn niet geweldig en zeker niet zoals de spelen oorspronkelijk vervaardigd werden. Je kan dus beter zelf creatief zijn en steviger verbindingen bedenken.
Qua hout: oorspronkelijk werden eik en beuk gebruikt. Eik splintert en barst, beuk is erg gevoelig aan houtworm en vocht en kubusrot (als je de poten in gras zet).

Ik kwam er enkele tegen in olm en dat is voor de bak (bovenkant, met gaten in + zijkant en achterkant) absoluut het beste hout. olm kan erg goed tegen de harde impact van de messing munten.
Voor het speelvlak (met de gaten in): geen kopshout gebruiken! Dat is niet stevig genoeg. Het is echt kaas met gaten, dus beter gewone planken, liefst verschillende naast elkaar gelijmd. de langsrichting naar de speler gericht (je kijkt dus mee met de vezelrichting). Anders schiet je dwars op de vezels bij het werpen. de munten meoten meeglijden met de vezelrichting.

Idealiter zit het speelveld ook in een uitgefreesde groef in de zijkanten, zoals de boven van een lade. Zo kan die wat krimpen, zonder dat er een spleet ontstaat aan de zijkant en zonder dat er scheuren ontstaan, die de zwakste plekken open doen barsten.

Aan de voorkant van het speelvlak zit een dun balkje in beuk, dat de schokken opvangt voor het kopshout. Dat balkje verslijt snel, dus moet je het er makkelijk kunnen uit halen om te vervangen (met 2 vijzen aan de zijkant bvb).

Voor het onderstel zelf zou ik tropisch hout durven aanraden, omdat je dan niet bang moet zijn om het buiten te zetten. Helemaal niet origineel, maar zal langer meegaan dan eik of beuk.

De schuine planken en de zijkanten van het onderstel waren oorspronkelijk gemaakt in linde. dat krimpt niet veel, blijft mooi stabiel en ( heel belangrijk): dempt het geluid een beetje. zo'n pudebak kan ene hels lawaai maken. ik heb zelf populier gebruikt voor de binnenkant, omdat dat ook minder droog klinkt. Je wilt vermijden dat je een klankkast maakt. vermijd dus ook triplex, eik, laminaat...


de voorste regels waar de cijfers met de score op komen, moeten hoog genoeg zijn, zodat de munten er niet te makkelijk uit rollen. Hou minstens 40mm over aan de achterzijde tussen de schuine plank en de bovenkant regel.

behandel het hout inderdaad niet met vernis. dat maak je erg snel kapot met de munten. ik zet er boenwas op. olie kan zeker ook.

de gaten zijn 55-60mm (munten zijn 50-55mm diameter)

tot slot: zorg voor een mooie afwerking.
Ik heb bijna altijd antieke kikkers op voorraad liggen (prijs: 100-150 euro). die zijn niet alleen mooier dan de nieuw gegoten kikkers, maar ook steviger.

De boogjes maak ik zelf uit 0,5mm messing strips van 50-60mm.

De valluikjes zijn een heel specifiek onderdeel met erg doordachte vorm, die ik hier niet ga beschrijven.

bijkomende vragen (ook over andere volksspelen): mail me via Volksspelen Madeleine in Brugge
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.