Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Pudebak

Pudebak

Beste collega's

Ik zou een poging willen ondernemen om een 'pudebak' te maken (zie afbeelding).
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      pudebak logo-500x500.jpg
Bekeken:   259
Grootte:   17,3 KB
ID:        85581,
    Buiten de werktekeningen ben ik ook op zoek naar alle mogelijke informatie (houtkeuze, afwerking ....).
    Dank bij voorbaat.

Groeten
    Bert

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Zoek eens op: jeu de grenouille plans pdf

vr gr
    quatorze

Ik dacht even dat je automatisch woordenboek iets geks had gedaan met 'prullenbak' maar dat is niet het geval
    Wat is in hemelsnaam een pudebak ?
    Met een hamer past alles...

@Toxiq
    Pudebak is een oud volksspel dat heden nog wordt gespeeld in Vlaanderen en Noord Frankrijk.
    Ik denk dat het woord 'pude' afkomstig is van het dialect pude=puit voor 'kikker'.
    De bedoeling is om van op een zekere afstand met metalen ronde stuivers (koper?) te trachten in de garen (waaronder een kikker) te gooien en zo veel mogelijk punten te vergaren.

@Quatorze
    Dank voor je tip, het zal me verder helpen.

Groeten
    Bert

Junior Member
    Ingeschreven
    Sep 2017
    In Gooik, Vlaams-Brabant staat er zo eentje.
    http://www.decam.info/over-ons/fotog...de-volkspelen/
    Groetjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bernad Bekijk Berichten
    @Toxiq
    Pudebak is een oud volksspel dat heden nog wordt gespeeld in Vlaanderen en Noord Frankrijk
    Groeten
    Bert
    even gegoogled, leuk

ik denk dat vele houtsoorten geschikt zijn, zelf zou ik iets van Kersen nemen, dat lekker stevig, misschien wel het blad maken van kopshout en dan afwerken met een olie, wellicht de olie eerst wat verdunnen zodat deze er goed intrekt (dus wel doorsmeren, eenmaal uitgehard zal de volgende laat minder diep indringen)

Lak zou ik zeker niet doen, dat gaat beschadigen met het gooien van de munten
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten