Stammetje verzagen op zaagtafel: vers of droog?

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Een kleine introductie op dit projectje:
Na een verbouwing van de woonkamer kwam ik een stukje van de essenhouten vloer tekort:

qQezKEL.jpg


Aangezien ik veel droog essenhout heb liggen als brandhout leek het me leuk daar plankjes van te zagen om dit stukje vloer aan te helen. Een korte zoektocht op internet bracht me al snel bij Izzy Swan's "table saw sawmill jig":

https://youtu.be/5wjoDLOo79s

Zelf aan de slag gegaan met dit als resultaat:

3EXRlVc.jpg


nRr0717.jpg


Best tevreden hiermee!

Als proef ook nog een stammetje vers eiken verzaagd:

FqpII5A.jpg


Ik heb ook nog stammetjes liggen van taxus, robinia, appel, Italiaanse cipres en dus eik.

Nu komt eindelijk m'n vraag: Wat is het beste: verse stammetjes verzagen en de plankjes laten drogen óf de stammetjes laten drogen en dan pas verzagen?

Overigens zaagde het droge essenhout iets makkelijker dan het verse eikenhout, maar dat kan ook komen doordat het eikenhout een stuk harder is.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
het beste is de stammen nat te verzagen en dan te drogen
dit gaat veel sneller en als je ze goed op blok zet heb je het kromtrekken enigszins in de hand
verder zie je het hout dan gelijk als het niet geschikt is voor je doel
stop je met zagen en hoeft je het niet te laten drogen.

Als je de hele stam droogt duurt dat erg lang als dit een dikke stam is
de kans op aantastingen tijdens het drogen is dan veel groter
En als er spanningen in het hout zitten komen die er gelijk uit bij het verzagen
zodat je met kromme planken zit

jouw stammen zijn misschien 15cm dan zal het waarschijnlijk veel minder uitmaken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.