Plafond dak isoleren mijn eerste grote project in huis

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Aangezien we erg bezig zijn met minder gas verspillen etc hebben we het idee opgevat om het dak maar eens te isoleren. Ik ben begonnen aan de zolder (kom er bijna nooit mooi om te oefenen).
Het grote avontuur begon toen een maat van me het al gedaan had en vertelde hoe en wat. Hij zei dat hij balkjes van 3x5 gebruikt had. Nou je raad het al die zijn nergens te koop :) Dus stoute schoenen aan en balken overgekocht, even naar Leijmuiden heen en weer met de auto en tada de balken zijn gearriveerd:

1.jpg

Aangezien ik alles in mijn eentje wil doen de balken door de midden gezaagd. Veel niet op de foto maar de balken gingen door de vlakvandikte bank heen (heel veel materiaal verspilling en schaafsel)

2.jpg

Deze twee zakken zijn naar anderen gegaan via een weggeefhoek, worden gebruikt voor cavia's geloof ik.

3.jpg

Tja toen gingen de balken door de zaagtafel en werden het keurige 3x5 balkjes. Komt me maat zondag namiddag langs.. owja ik had 4.5x5 gebruikt. Oeps. Maar goed ik kan nu 3cm meer isolatie materiaal kwijt :) positief toch

2.5.jpg

Balkjes op maat zagen en tegen de dakdragers aan schroeven. Had nog veel woodies over die konden er mooi in.
4.jpg

Toen de pir platen opgehaald, deze kunnen gewoon zo tegen het dak aan.
5.jpg

Het is een leerproces, de raggels zitten op 60 cm afstand van elkaar en hebben genoeg ruimte om de gipsplaten straks erop te monteren.

6.jpg

Heb nu 10 platen verwerkt en ben over de helft. Ik wil het in 2 weekeinden af hebben zodat we hierna kunnen kiezen wat we erop willen hebben. Waarschijnlijk vliesbehang en dat verven. Maar dat laat ik aan de vrouw over. Laat het niet stucken in ieder geval.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Je dient ook een dampdichte folie aan te brengen en raggelafstand 60cm bij hangende gipsplaten is teveel dit gaat waarschijnlijk doorzakken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je dient ook een dampdichte folie aan te brengen en raggelafstand 60cm bij hangende gipsplaten is teveel dit gaat waarschijnlijk doorzakken.
Tja als je alle filmpjes hebt gezien, hoef ik geen damp dichte folie aan te brengen. En als de platen gaan hangen jammer dan, begin ik opnieuw :)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Over welke filmpjes heb je het? Feit is dat je nooit de aansluitingen tussen hout en pir luchtdicht krijgt. Wat mogelijke condensatie van vochtige lucht veroorzaakt, verder moet je ermee doen wat je wil....
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Over filmpjes van pir platen met alu erop. Dit kan je gewoon op je plafond plaatsen zonder extra's. Ik tape ze wel aan de binnenzijde af. Gaat vast goed komen. Ik hou de luchtvochtigheid in de gaten in ieder geval en zorg voor genoeg beluchting.
 

Rusty89

Nieuw lid
13 jan 2019
8
1
Tja als je alle filmpjes hebt gezien, hoef ik geen damp dichte folie aan te brengen. En als de platen gaan hangen jammer dan, begin ik opnieuw :)

300mm hart op hart is het beste, dus even een paar panlatten ertussen en het is opgelost
Ook zonde om alles weer te moeten slopen naderhand, vooral in gips afwerken gaat best veel tijd zitten
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je de naden aftapet met alutape, is er hier in principe geen folie nodig. Al is er dan geen aansluitend dampscherm, dus wel een potentieel vochtprobleem.

Heb je de isolatieplaten rondom nog afgedicht? Dit soort kieren zorgt voor een enorme reductie in isolatiewaarde:
naad.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Bijtel,

Ik heb de kieren niet afgedicht. Zit er wel aan te denken om de raggels eraf te halen en dan overal alutape op te doen.

Op het dak ligt trouwens wel zwarte folie met heel dun laagje ouderwertse glaswol. Zou dat de dampfolie zijn?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als die zwarte folie dampdicht is, heb je zeker weten een vochtrisico. Je had dit beter eerst kunnen uitzoeken. Plaats eens een foto van de folie. Staat er wat op?

De alutape en randafdichting is sowieso nodig. Je geeft een hoop geld uit, zonde om het niet meteen goed te doen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je de naden aftapet met alutape, is er hier in principe geen folie nodig. Al is er dan geen aansluitend dampscherm, dus wel een potentieel vochtprobleem.

Heb je de isolatieplaten rondom nog afgedicht? Dit soort kieren zorgt voor een enorme reductie in isolatiewaarde:
Bekijk bijlage 85605

Wat is enorm, als het er niet doorheen waait zal het geen 40% zijn oid, ik denk dat het ´enorme´ wel mee valt
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Als die zwarte folie dampdicht is, heb je zeker weten een vochtrisico. Je had dit beter eerst kunnen uitzoeken. Plaats eens een foto van de folie. Staat er wat op?

De alutape en randafdichting is sowieso nodig. Je geeft een hoop geld uit, zonde om het niet meteen goed te doen.
Hoi Bijtel,

Op de folie staat niks en ligt al op het dak sinds uhh 1970ish. Ik ga de kieren die er zijn vullen met flexibele pur. Ook neem ik de tip van de extra raggels mee. Beter mee verlegen dan achteraf om verlegen. Dank allen voor het meedenken. Als ik weer verder ga post ik wel nieuwe foto's.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Andere tip, alutape plakt niet goed op hout. Dus dat gebruiken om af te plakken gaat niet helpen. Om de randen af te plakken is er speciale tape op de markt die als een malle plakt én dampdicht is. Wel duur spul trouwens.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Als ik nog een duit in het zakje mag doen: ik zou gewoon een dun latje (komt het toch nog mooi uit dat je de balkjes te dik hebt geschaafd) midden over de PIR platen schroeven (en evt lijmen), dan kun je daarop je gipsplaten schroeven en ze zo in het midden ondersteunen. Goed bezig, in ieder geval met het isoleren!
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Heb hetzelfde gedaan en ben het nu aan het afmaken. Goede alutape kopen, deze plakt prima, en alle naden voor de zekerheid afplakken. Ook de naden die je met de pur dichtspuit. Verder wel even zorgen dat je inderdaad geen damdichte laag aan de buitenkant hebt want dan zakt het hele zooitje over enige tijd naar beneden. :) Extra raggels aanbrengen terwijl het kan, gewoon om de 30 cm, voor de zekerheid. Dan komt het allemaal goed, en geloof me, heerlijk warm met dat PIR. De 12 CM hier tegen het dak zorgen ervoor dat ik alleen nog maar op zolder wil zitten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat is enorm, als het er niet doorheen waait zal het geen 40% zijn oid, ik denk dat het ´enorme´ wel mee valt

Ik heb hier geen getal van paraat, maar ik denk dat dit wel 40 a 50% kan zijn (dat is de reductie bij een valse spouw).

Het gaat er vooral om dat je heel eenvoudig het in één keer goed kan doen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Heb hetzelfde gedaan en ben het nu aan het afmaken. Goede alutape kopen, deze plakt prima, en alle naden voor de zekerheid afplakken. Ook de naden die je met de pur dichtspuit. Verder wel even zorgen dat je inderdaad geen damdichte laag aan de buitenkant hebt want dan zakt het hele zooitje over enige tijd naar beneden. :) Extra raggels aanbrengen terwijl het kan, gewoon om de 30 cm, voor de zekerheid. Dan komt het allemaal goed, en geloof me, heerlijk warm met dat PIR. De 12 CM hier tegen het dak zorgen ervoor dat ik alleen nog maar op zolder wil zitten.
Ik zat er maar 5 cm tegenaan zodat ik nog wat balk blijf zien. Inderdaad pur staat nu op boodschappenlijstje en raggels worden om de 30cm. Hierna op 1e verdieping de slaapkamers aanpakken. Zolder is test stuk.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Tip: koop een pur pistool, die zijn regelmatig ook in de aanbieding. Dat werkt voor dit soort naadjes veel beter. Je kan de pur beter doseren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.