inbouwkoelkast met inliggende deur

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allen,

ik heb zonet een keuken in multiplex met inliggende deurtjes afgewerkt. het enige wat mij nog restte was de inbouwkoelkast met deurschuivers plaatsen. en daar is het misgelopen.
ik heb de handleiding van de koelkast gerespecteerd, en een maximale nisbreedte van 57 cm voorzien. de koelkast is 54 cm. de scharnieren (blum) voor mijn inliggende deur zijn echter 4 cm breed,waardoor ik mijn koelkast dus niet kan plaatsen zoals het hoort: de deur van de koelkast klemt tegen de scharnier bij het openen, ik kan ze geen 90° openen, en ik kan de koelkast niet ver genoeg naar voor plaatsen om de deurschuivers te bevestigen;

ik zit dus met de handen in het haar; worden inbouwkoelkasten soms in corpussen met inliggende deurtjes gebouwd? en zoja, hoe wordt dat dan gedaan? zijn er andere scharnieren waarmee ik wel verder kan? of heeft iemand een creatieve oplossing?

groeten,

joris
 

Bijlagen

  • IMG_0733.jpg
    IMG_0733.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 336
  • IMG_0731.jpg
    IMG_0731.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 334
  • IMG_0732.jpg
    IMG_0732.jpg
    23 KB · Weergaven: 333
  • 17DD320A-2971-4807-AFFE-8CDABFEFDD6D.jpg
    17DD320A-2971-4807-AFFE-8CDABFEFDD6D.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 335

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Precies, elke inbouwkoelkast heeft meegeleverde scharnieren die bij dat type koelkast horen. Ik heb de mijne net vervangen , die waren na 11 jaar werken moe. De oplossing die jij hier hebt bedacht is geschikt voor normale kasten niet voor een koelkast deur. Zie hier een voorbeeld , je kan op jou type nummer van de inbouwkoelkast zoeken en gewoon de goedkoopste aanbieder nemen. Voorbeeld >> Klik hier
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Of je hebt de bij horende scharnieren ,maar bij sommige koelkasten of keukens zitten een soort van geleide van kunstof
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Bij onze koelkast zijn ook beide scharnieren gebruikt. Die van de kast, en van de koelkast, en er zijn nog deurschuivers gebruikt. Ik heb wel het idee dat hier plattere scharnieren op zitten dan die van de topicstarter.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik heb onlangs als vrijwilliger bij een mevrouw,die donateur is van onze klusbus 65+, nieuwe scharnieren in de kast gezet waarbij de koelkastdeur met een schuifsysteem meeloopt bij het openen. De standaardscharnieren voeldoen daar niet voor, er is een speciale versie voor nodig die plat genoeg is om de koelkast en nog in te kunnen schuiven als je de deuren bevestigd hebt. Volgens mij mij waren ze van Blum.

Fons

F4E61DC6-BCB9-4BA7-B36A-7B9CE5E7EF04.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er zijn ook koelkasten waar de scharnier op de koelkast zelf zit, en het frontpaneel aan de koelkastdeur wordt bevestigd.
Dit is vergelijkbaar met de vaatwasser, waar ook het paneel op de originele deur wordt gemonteerd. Vind ik zelf de mooiste oplossing, de schuifconstructies zijn gevoelig voor kraken, en wanneer de koelkast te diep in de ombouw staat sluit deze niet meer. Maar voor onze oplossing moet je uiteraard wel de juiste koelkast uitkiezen waar de scharnieren dus al op zitten.

Heb je reeds een inbouwkoelkast zonder, zul je de bovengenoemde schuifconstructie moeten toepassen.

C3FA8F9D-7C67-4E38-A12B-38E0E7752447.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
De beste methode om dit te doen was de kast 18mm breder te maken, en een lat in multiplex in het korpus te bevestigen aan de scharnierzijde, waarop de scharnieren bevestigd worden (of een opgehoogd montageplaatje indien dit bestaat in die hoogte in de modul reeks van blum). Dan had je een klassieke (opdek) koelkastscharnier kunnen gebruiken. Elk scharniermerk heeft deze in zijn gamma, maar dit is technisch niet mogelijk als inliggende deur, omdat de ruimte er niet is.... Je plaatst dus eigenlijk een opdekdeur die eruit ziet als een inliggende.

Mogelijkheden om het op te lossen zijn vrees ik niet zo eenvoudig....

Een paar mogelijkheden waar ik zo onmiddellijk aan denk:

1. Nieuw corpus maken als het keukenontwerp en de uitvoering dit toelaten.

2. Je komt als ik snel even reken theoretisch ongeveer 4mm kastbreedte tekort. De formule voor bevestiging van een blum koelkastscharnier zit in bijlage. Icht dacht even dat indien het corpus demontabelis, je mits wat kunst en vliegwerk het volgende sou kunnen doen (huzarenstukje, met het risico de kast te vernielen): de kastwand tegenover de scharnierzijde demonteren en 4 tot 5mm uithollen op de plaats waar de koelkast komt met een bovenfrees in een slede. Voorste randje uiteraard intakt laten. Dan zou je theoretisch gezien (je hebt geen marge !) een koelkastscharnier kunnen gebruiken: een koelkastscharnier van blum heeft een dikte van 19mm. en een frontopdek van 14mm bij een montageplaatje '0' en boormaat 3. Je zou in extremis kunnen gaan tot boormaat 1.5 of 2 mm. Jij moet in deze formule een frontopdek van -1 a -2 halen . Met andere woorden: bij boormaat 2mm moet je om een voeg van 2mm te hebben achter een dergelijk scharnier je moet achter de montageplaat van de scharnier een lat van 14mm kunnen bevestigen (of een dergelijk opgedikt montageplaatje indien dit beschikbaar is). De scharnier met montageplaatje is 19mm. 19 + 14mm = 33mm. Je hebt in jouw situatie 30mm (57 - 54 cm). Als je dus 4 a 5 mm kan winnen, heb je respectievelijk 1 of 2 mm marge om de koelkast naar binnen te scuiven.... Je hebt dan ook 1 respectievelijk 2mm marge om de frontopdek bij te regelen (en de voegjes van de inliggende deur te doen kloppen). DE GRENZEN ZIJN MINIMAAL !!!! JE WEET PAS HOE GOED DIT GAAT ALS JE HET GEPROBEERD HEBT !!!! Mogelijk moet je de openingshoek ook begrenzen, weet niet vanbuiten of er een begrenzer bestaat voor dit typer scharnier (denk van wel).

Maar het gaat waarschijnijk niet werken, was vergeten dat de koelkastdeur zelf dan ook achter dat randje van 4mm zit.... en niet meer open kan....


Bijlage (formule koelkastscharnier): https://publications.blum.com/2018/catalogue/nl/209/#zoom=z

Nota: heb een oplossing verwijderd omdat deze niet zou werken, fout gemaakt, sorry
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Oplossing 2 gaat waarschijnlijk niet werken: de deur van de frigo zit dan achter dat randje.... als ze net even breed is als de frigo... had ik daarnet niet aan gedacht... Vergeet dat dus maar ....Sorry.... was iets te enthousiast aan het meedenken...

Conclusie: je komt 4mm tekort....


Enige optie waar ik nog aan denk is om klassieken scharnieren te gebruiken in plaats van euroscharnieren, maar die kan je niet bijstellen.... en zie je aan de voorzijde.... en zijn niet evident om te bevestigen in de rand van multiplex....
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
De snelste en elegantste oplossing is misschien nog wel een andere frigo kopen en de huidige verkopen of als 2de in de berging gebruiken ofzo... Eentje waarbij je het frontje op de frigodeur bevestigt.... :(
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Je kunt een gewone frigo inbouwen, maar om de frigo te openen samen met de deur zelf gebruik je een sleepbeslag.
Het vastzetten gebeurd met een paar parkerschroeven ... :rolleyes:

https://lecot.be/media/catalog/prod...b8d27136e95/6/1/61138_1019079390_foto_001.jpg

en er moet nog voldoende speling zijn voor een gewoon scharnier... dus dan zou ik gaan voor een piano-scharnier. (wat niet de mooiste oplossing is natuurlijk...).
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Wat misschien ook een oplossing kan zijn, is een pivoterende scharnier onder en boven op voorwaarde dat gewicht van de deur niet te zwaar is. Is relatief elegant.
 

Joeph

Nieuw lid
19 jun 2014
9
14
Ik had bij mijn koelkast het zelfde probleem. Ik heb toen een standaard voorliggend scharnier gebruikt met een dikke montage plaat. (Ik geloof zo rond de 12/15 mm) Helaas kom ik er nu niet meer bij omdat de koelkast er voor staat.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allen, ik wil dit draadje graag nog eens oppikken. Bedankt voor de vele reacties, vooral ook @brt voor de uitgebreide denkoefening.
ik heb mij voorlopig nog niet aan dit probleem gezet (dwz, koelkast staat in kast, deur gaat open maar niet tesamen met de koelkastdeur, en koelkast gaat max 85° open), het is leefbaar.

er schoot mij echter het volgende idee tebinnen; is werken met een onzichtbare scharnier geen optie?

 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Even helemaal terug naar het begin: je hebt een koelkast met inbouwmaten. Daar houd je je netjes aan, maar het past niet. Dan gebruik je andere scharnieren dan de fabrikant had voorzien. Ik zou eens contact opnemen met de leverancier of de fabrikant van de koelkast en vragen wat voor scharnieren ze in gedachten hadden?

Om welk merk en type koelkast gaat het?

Edit: probleem is blijkbaar de tussenliggende deur?

Met 30 mm ruimte, zou deze moeten passen:


Getekend is een wanddikte van 16 mm en een dikte van 12,5 mm voor de scharnier. Houd je exact 1,5 mm over
 
Laatst bewerkt:

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Voor onzichtbare scharnieren ben ik eens bij in leverancier in Eindhoven geweest, alle rekken goed doorgezocht maar zag ze nergens liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.