Ingefreesde handgrepen in plaatmateriaal

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ikea doet niet anders dan meubels van spaanplaat maken. Spaanplaat heeft twee mooie eigenschappen: goedkoop en zeer vormvast.

Superkees klopt, ikea maakt veel met spaanplaat (lang niet alles) en een 'plaklaag' er over heen.

Het ontwerp wat flytox voor ogen heeft ''kan'' wel in theorie wel met spaanplaat gemaakt worden door een DHZ-er maar is ten opzichte van MDF / Multiplex zeer onpraktisch. voor die paar euro per volle plaat die je meer kwijt bent met MDF kun je mijn inziens geen uren aan plamuren en schuren tegenover zetten.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Alles lukt met tijd en boterhammen (en geld) :) Maar het moet doenbaar en betaalbaar blijven op kleinere schaal... Ik vermeld trouwens verschillende keren spaanplaat, maar ik bedoel dit als drager - de toplaag kan dus fineer, laminaat, melamine... zijn. 't Is dus niet dat ik blanke spaanplaat wil gebruiken ipv MDF :)

Ok, 't is nu allemaal duidelijk denk ik:

- bij een afwijkende toplaag zijn in feite zowel spaanplaat als MDF quasi onmogelijk voor zulke freesbewerkingen
- blanke MDF is het 'eenvoudigst' wegens veelzijdig in afwerking
- multiplex kan ook best als je de laagjes behoudt of die schildert (toegegeven, afhankelijk van het soort greep je maakt zal je die laagjes sowieso niet altijd meer zien)

... en die high-end deuren van de foto's zijn industrieel gemaakt (al dan niet uit composietmateriaal).
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
flytox, ik denk dat je het iets te somber inziet. Zo'n deur is prima door een handige hobbyist te maken van MDF met een dunne inleg van echt hout of 4mm multiplex+fineer. Je moet even een mal maken voor je bovenfrees, dan is dat echt wel te doen.

Spaanplaat is inderdaad ongeschikt, omdat het te grof is om te lakken en dus teveel bewerking vraagt.

Als je dit van multiplex gaat maken moet je wel een goede (dure) kwaliteit zoeken, omdat er anders grote kans is dat je fouten in de binnenlagen gaat tegenkomen.

Dus, prima zelf te doen, maar kies dan voor MDF of duur multiplex en niet voor spaanplaat!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik vermeld trouwens verschillende keren spaanplaat, maar ik bedoel dit als drager - de toplaag kan dus fineer, laminaat, melamine... zijn. 't Is dus niet dat ik blanke spaanplaat wil gebruiken ipv MDF :)

Koop gewoon een stuk spaanplaat, een stuk MDF en wat frezen en ga aan de gang..... dan merk je zelf wel wat het verschil is. En als je dan blij bent met spaanplaat prima.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Mijn conclusie is vooral dat die high-end deuren vooral op vlak van productiemethode high-end waren.... en voor de rest weinig meerwaarde bieden t.o.v. de laagste segmenten van de markt...

Succes met de onderneming... Resultaten posten hè.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.