Ingefreesde handgrepen in plaatmateriaal

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Hallo iedereen

Ik zoek een manier om ingefreesde handgrepen te maken in plaatmateriaal met een contrasterend kleur/houtsoort. In multiplex kan je natuurlijk gewoon tot een bepaald fineerlaagje frezen. Ik veronderstel dat je dit ook kan doen door een stukje massief te verlijmen in de zijkant van je paneel en dat dan uit te frezen, maar dan zie je toch nog altijd de structuur van het plaatmateriaal?

Het wordt veel gedaan, dus lijkt het mij nu ook geen onmogelijke opgave. Maar hoezeer ik er ook mijn hoofd over breek (en over opzoek), zie ik begod niet hoe je dit kan doen in pakweg spaanplaat. Kan iemand voor mij dit mysterie helpen uitklaren?

Zie foto's hieronder voor enkele voorbeelden. Dit zijn wellicht allemaal gelakte deuren en geen laminaat? Of kan je dit ook doen in laminaat?

alibi-5-b.jpg

alibi-3-b.jpg

2017-08-14-13-52-24-1-e1503403883151-500x750.jpg


En dit is MDF, veronderstel ik:

Dressingkast_A2_In2Design.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dit ligt toch alleen aan je eigen fantasie? Als ik er over nadenk, dan zou je bij wijze van spreken een zwaluwstaartfrees kunnen pakken en de boel uitfrezen. Lagen ga je altijd zien als je erin freest, dat is onvermijdelijk. Spaanplaat zou wat zwakker kunnen worden aan de scherpe kant. De wat smallere sleuven zou je zelfs vanaf de kopse kant kunnen frezen. Maar fineer verlijmen kan zeker wel. Bedenk dat de lagen van je MP niet te zien zijn, omdat ze aan de achterkant van je greep zitten

Er zijn tal van mogelijkheden dus, waarschijnlijk veel meer dan mijn beperkte ervaring weergeft
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Laatste is denk ik ook MDF. Bij de eerste, en vooral de tweede, zou ik graag de achterzijde van de deur eens zien... Plaatmateriaal met een stukje massief of met met fineer beklede plaat erachter ter hoogte van de handgreep? Langs achteren ingefreesd plaatmateriaal bekleed met fineer? Hoogglansspuitwerk... Ingefreesde handgreep met ingelijmd fineerlaagje? Lijkt me straf....

P.S. je kan bijvoorbeeld berkenmultiplex fabriek af laten bekleden met bijvoorbeeld HPL (prijzig, paar dagen geleden prijs gevraagd uit curiositeit, 90 euro per m² voor 18mm éénzijdig bekleed, 130 tweezijdig, excl. BTW) . Maar denk echt niet dat dat hier het geval is....
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Dit ligt toch alleen aan je eigen fantasie? Als ik er over nadenk, dan zou je bij wijze van spreken een zwaluwstaartfrees kunnen pakken en de boel uitfrezen. Lagen ga je altijd zien als je erin freest, dat is onvermijdelijk. Spaanplaat zou wat zwakker kunnen worden aan de scherpe kant. De wat smallere sleuven zou je zelfs vanaf de kopse kant kunnen frezen. Maar fineer verlijmen kan zeker wel. Bedenk dat de lagen van je MP niet te zien zijn, omdat ze aan de achterkant van je greep zitten

Er zijn tal van mogelijkheden dus, waarschijnlijk veel meer dan mijn beperkte ervaring weergeft

Afhankelijk van hoe de achterzijde moet zijn, is hier zeker wat fantasie mogelijk. Als je een daartoe bedoelde 'handgreepfrees' (CMT maakt frezen speciaal met dit doel, kosten ongeveer 50 euro), heb je geen scherpe kanten.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bijvoorbeeld:

https://www.cmtonline.eu/cmt-handgreepfrees-19-05-mm-schacht-8-mm.html

Bijvoorbeeld: deur maken uit MDF 22 dik, je freest langs achterzijde eerst een uitsparing uit iets groter dan handgreep, van 4mm diep. Daarin bevestig je (al dan niet na het aflakken) dan een stukje massief of eenzijdig met een fineer bekleed plaatmateriaal van 4mm dik (of waarschijnlijk beter iets wat dikker, dat uitstulp langs achter, 4mm gaat onvoldoende stevig zijn ...). Langs voorzijde frees je de greep in van 18 mm dik. Of eender welke variant met gebruik van de eigen fantasie, aanpassingen....

Eventueel hoogglanswerk zal vermoed ik een grotere uitdaging zijn dan het freeswerk.... (zou hier toch het geval zijn....)
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik snap je probleem niet zo goed...... Gewoon infrezen in het materiaal zelf (zoals de laatste) en dan lakken, of op één of andere manier je plaatmateriaal combineren met massief en elke infrezing die je maar kan bedenken maken. En als je niet wil dat de structuur van je plaatmateriaal zichtbaar is dan moet je daar wat aan doen zoals je massief netjes infrezen of de randen lakken of afdekken met massief. Spaanplaat is niet het materiaal om te gebruiken....

Volgens mij gewoon eens wat tijd nemen om te googlen en naar plaatjes te kijken naar wat je wil en dan zelf na te denken over hoe die constructie zou kunnen zijn. Het is een paar minuten werk om zelf even te zoeken op bijvoorbeeld pintrest om een selectie te zien hoe het eruit ziet: https://nl.pinterest.com/pin/38632509287417988/
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Die eerste afbeelding betreft speciaal plaatmateriaal dat in de high end meubelbouw gebruikt wordt. Wordt gelamineerd uit verschillende soorten zodat je dit effect verkrijgt bij frezen. Je zou dat zelf kunnen nabootsen door bijvoorbeeld Corian op (plaatselijk) hout op multiplex te verlijmen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Die eerste afbeelding betreft speciaal plaatmateriaal dat in de high end meubelbouw gebruikt wordt. Wordt gelamineerd uit verschillende soorten zodat je dit effect verkrijgt bij frezen. Je zou dat zelf kunnen nabootsen door bijvoorbeeld Corian op (plaatselijk) hout op multiplex te verlijmen.

Waar vind je als particulier corian? Kostprijs?

Heb je toevallig meer gegevens over dergelijk plaatmateriaal? Koop je dat per ganse plaat? Hoe zit het dan met de randafwerking van de rest van de deur: hier moeten de gelamineerde lagen dan toch ook zichtbaar worden? Bijvoorbeeld aan de zijkant van de kast (zijn opliggende deuren). HPL op multiplex ken ik, maar is niet geschikt om een dergelijke deur van te maken (randen van de deur hebben dan ook dat uiterlijk, is mooi in heel wat settings, maar is niet wat je hier ziet)
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is (zeer waarschijnlijk) gewoon plaatmateriaal met een (hoogglans) HPL en een houtfineer erachter. Niemand gebruikt platen met dat soort lagen om er alleen een greep uit te CNC’en. De high-tech zit bij de interieur/kastenbouw veelal in de machines, en maar zelden in de materialen. Ze zijn gewoon goed in CNC’en en HPL plakken.

Corian en de meeste andere solid surface materialen zijn leuk voor horizontale oppervlakken en toepassingen waar ze zinvol kunnen zijn zoals in keukens en badkamers maar niet echt voor kastwerk, te duur en te zwaar.

Waarom is dit geen HPL? Met fatsoenlijke machines kan je elke randafwerking maken, ook (nagenoeg) onzichtbare...

Edit: en met een minuutje zoeken (Google image search is erg handig) zie je dat er ook hier weinig bijzonders aan is:

w-1305_h-auto_m-fit_s-any__Wardrobe_Presotto%20alibi_004.jpg
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
HPL leek mij minder waarschijnlijk: hoe zit het dan met de binnenzijde van zo een handgreep (zijkant van het plaatmateriaal in de vingergreep)? Ik kan me moeilijk inbeelden dat je in het hoogglansvoorbeeld hier gelamineerde randen gaat zien... Daar kunnen ze volgens mij niet afplakken... beperkte radius en schuin... Mij leek het waarschijnlijker dat het een (professioneel) gelakte deur is.

@GH1: zie nu de bijkomende foto: hoe doen ze de binnenzijde van die handgreep? Ook afplakken?


Ik volg wel je redenering: waar het voor mij (standaardmachines, kantenaanlijmer voor prutsers) eenvoudiger lijkt om te lakken, is het als je de CNC enzo staan hebt wellicht net omgekeerd... Als ze het met meubelpaneel kunnen, zullen ze het zeker zo doen.....
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het zijn zelfs redelijk goedkope kasten waarbij de deuren uit een (kartonnen) honeycomb bestaat en de buitenkant een melamine is (niet nader gespecificeerd): https://www.lartdevivreonline.com/en/anta-alibi-wardrobe-presotto.html
Kwestie van een goede pers/kantenband machine om een nog redelijke afwerking te krijgen. Ikea PAX kwaliteit met een leuk design dus :).

In de kastenwereld is met goede machines bijna alles aan afwerking mogelijk, en in volumes ook nog tegen lage prijzen. Zo'n kartonnen opvulling van een deur kost weinig en is eigenlijk redelijk high-tech :).
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
OK, volg volledig.... Maar dit is echt industrie.... Kan volgens mij de betere interieurbouwer met CNC en kantenlijmer ter waarde van een héle mooie auto niet zomaar even zelf uitvoeren.....
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Die hebben tegenwoordig ook voor een paar ton spullen staan..... en bijna alles is ook op maat, inclusief de gewenste randafwerking, bestelbaar bij de groothandel zoals Baars & Bloemhof.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
@iedereen: Tnx voor het meedenken! Mijn vraag was blijkbaar niet 100% duidelijk, excuses. Het frezen zelf lijkt mij uiteraard geen probleem, genoeg freeskeuzes op de markt, malletjes maken, enzovoort. Het ging mij inderdaad meer over die vloeiende en propere randafwerkingen in de handgreep zelf, ongeacht de drager.

Dus met spaanplaat is dit eigenlijk onmogelijk, als ik het goed begrijp?

@GH1: Merci voor de tips en de duidelijke foto! Ik heb helaas nog niet voldoende kennis over alle mogelijke materialen en je opmerking "naar plaatjes kijken en zelf nadenken" komt wel aan. Ik zoek altijd zaken zo grondig mogelijk op vooraleer ik hier iets vraag (zowel binnen als buiten dit forum), dus zal ik niet de juiste termen gebruikt hebben. Dat is vooral voor mij frustrerend, maar mocht iedereen alles elders vinden of het zelf kunnen uitzoeken dan was deze plek overbodig. Geef toe: er zijn hier al veel onnozelere vragen gesteld, toch?
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Dit kan je met elk materiaal maken, of de nabewerking opweegt tegen de kostenbesparing van de materiaal keuze is een 2e.
Bij spaanplaat zul je vele male meer werk hebben met het plamuren, schuren aflakken dan bijvoorbeeld met berken multiplex.

Persoonlijk, zou ik de deur maken van mdf, dit is slechts een fractie duurder dan spaanplaat, een stuk sterker en makkelijker af te werken.
Vervolgens zoals op de foto van brt een contrasterend stuk massief hout in frezen en deze na het aflakken definitief monteren.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tuurlijk wel.... MDF frezen en lakken en dan een massief stukje hout als accent toevoegen. Vereist wel wat oefening en liefst een freestafel(tje) omdat dit soort frezen uit de hand toch niet echt lekker werken en je vaak meerdere gangen maakt. Alles staat of valt hier met een strak resultaat.

Vergeet dat massief, dat gebruikt nagenoeg niemand omdat het (veel) te duur, te zwaar en lastig verkrijgbaar is. Leuk voor een tafelblad en eventueel een keuken/badkamer kastje. Hooguit gebruik je gekleurd MDF als je de standaard kleuren en uitstraling kan gebruiken, dat maakt je afwerking een stuk makkelijker. Bij de niet industriële vervaardiging is het bijna altijd MDF wat gelakt (gespoten) wordt. Multiplex kan ook maar dan heb je wat meer werk aan de gladde (kant)afwerking en een goede kwaliteit is onnodig duur tov MDF. Spaanplaat freest niet strak, het is prutsmateriaal om meubels van te maken (hooguit voor een achterwandje met een melamine/HPL laag erop).

Bij dit plaatje staat dat het hout en composiet, raden is dus niet nodig :). Maar dat is geen standaard materiaal voor een hobbyist.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ikea doet niet anders dan meubels van spaanplaat maken. Spaanplaat heeft twee mooie eigenschappen: goedkoop en zeer vormvast.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ikea doet heel veel anders dan meubels van spaanplaat VERKOPEN. Degenen die het voor Ikea maken zijn grote partijen met serieuze machines..... daar zijn de materiaalkosten een factor, arbeid minder omdat dat er amper is.

Maar veel plezier met spaanplaat frezen met je handfrees en dan proberen een strak uiterlijk te krijgen. Ik geef liever 10% meer aan materiaal uit ipv uren arbeid te verspilken voor een suboptimaal resultaat :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.