Inca compact - welk zaagblad?

Lucas1968

Nieuw lid
7 mrt 2019
20
0
Ik heb een oude Inca Compact zaagtafel die dringend een nieuw zaagblad kan gebruiken. Het standaard zaagblad is 175 mm met een asgat van 15mm en dat is een incourante maat - ik heb die niet gevonden op internet of in de winkel. Nu heb ik wel reduceerringen gezien van bijv. 30mm naar 15 mm, maar ik vraag me af of dat de beste optie is?

Weet iemand nog zaagbladen in de originele maat te vinden, of, wat zijn goede alternatieven?
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Volgens mij zit je al snel op een reduceerring. Ik heb zelf een stuk of 12 zaagbladen voor de compact. Ik zal even uitzoeken of ik bladen dubbel heb, zo ja dan kun je die overnemen eventueel.

Zelf ook wel benieuwd naar waar zaagbladen met 15mm asgat te koop zijn en of een reduceerring ideaal is.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
er zijn weinig tot geen opties voor zaagbladen met 15mm asgat, ik heb ook lang gezocht. Maar heb geen slechte ervaringen met reduceeringen (30x15 en 20x15). Wel op de dikte vd ring letten.
Voordeel is dat je nu een brede keuze aan zaagbladen hebt.
 

Lucas1968

Nieuw lid
7 mrt 2019
20
0
@ Kootje007: mocht je inderdaad bladen over hebben en wat kwijt willen dan hoor ik het graag.

En ik ga inderdaad ook eens een reduceerring proberen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
en de originele bladen van Inca zijn technologisch niet van deze tijd natuurlijk, met CMT en Freud ed. kun je nog iets fijner en beter werken
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
een goede ring is geen enkel probleem
maar hij moet wel zo opgesloten zit dat hij niet uit het blad kan.

De dikte moet dus goed kloppen met het type knelringen dat op je zaagtafel zit.
ik heb een keer een te dunne ring gebruikt die op een gegevensmoment uit het gat in de zaag liep
gelukkig geen persoonlijke ongelukken wel flink schade aan de machine doordat het zaagblad in de kap en het blad hakte
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik vroeg me inderdaad hetzelfde af. Een reduceerring plaats je in het gat van het zaagblad. Daar valt weinig aan te centreren.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Met een centerpunt wat men in metaalwerk gebruikt een putje slaan in de buitenkant reduceerring en het zaagblad zodat de ring vastzit .dus elke kant van het zaagblad drie stuks.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.911
2.535
Ik gebruik mijn centreerring voor al mijn verschillende zaagbladen. Je hoeft niets te centeren. Je moet alleen zorgen dat je centreerring breed genoeg is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.