Ervaring met nieuwe model HMS1070

roscher

Nieuw lid
26 jul 2015
8
0
Weidum
Ik ben nieuw op dit forum, dus even kort voorstellen. Mijn naam is Kees, ben 61 jaar en woon net onder Leeuwarden. Ik was altijd meer een ijzerman, maar heb sinds kort toch meer gevoel voor werken met hout ontwikkeld.

Mijn laatste aanwinst is een vlak/vandiktebank van Scheppach, de HMS1070. Ik weet dat er veel wantrouwen is tegenover de machines als ze niet tot de grote merken behoren, maar goed, ook Metabo heeft zich nu verlaagd tot het inkopen van Chinese machines en ondanks alle sentiment zullen we er mee moeten leren leven dat het er steeds meer zullen worden.
Ik heb de mogelijkheden bestudeert, om een ondertussen bejaard machien te kopen en had geen zin in allerlei revisiewerk en bijhorende onverwachte problemen.

Wat mij als eerste opviel was dat er sprake is van een wisseling van model, dit overigens zonder de naam te veranderen. Waar het oude model gefabriceerd werd weet ik niet. Het nieuwe model wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in Wit Rusland geproduceerd bij Belmasch. Ik weet niet of de kwaliteit van werk en controles daar beter is, maar Wit Rusland heeft in Nederland ook de Belarus trekkers geleverd, die door de gebruikers hogelijk werden gewaardeerd.
Hun reguliere programma bevat een aantal machines die naast de kleuren ook veel techniek delen met de scheppach.
Een i.mo. belangrijk detail is het feit dat de messen die in het nieuwe model zitten, gelijk zijn aan die van de Belmasch machines, 254 mm breed met 5 ronde en 2 sleufgaten (voor hoogte instelling messen.
De oude messen waren waren 262 mm breed en hebben 2 gaten. Door het verkrijgen van een instelmogelijkheid en betere zekering van de messen lijkt mij dit een klein verbeterpunt.

De aandrijving van de messenwals geschiedt rechtstreeks vanaf de motor met een multibelt, die in mijn ogen wat miniem van kwaliteit is. De transportrollen worden degelijk met een ketting aangedreven, maar de snelheidsreductie wordt weer heel karig met plastic tandwielen gedaan.
Het geheel loopt verder wel netjes, maar is niet echt op productie ingesteld. De lagering van de messenwals bereikte na het schaven van een achttal plankjes van ong 40 cm vuren een temperatuur van meer dan 90 graden, dit was ook duidelijk te ruiken.
De instelling van de schaafdiepte is vrij knullig, bij inschuiven naar minimale diepte trekt het blad scheef. De instelling zit centraal, dus dit kan door verschil in wrijving veroorzaakt worden. Ik weet nog niet of ik hier verbetering in kan brengen.
Door het ontbreken van een goed instelprotocol is het afstellen van de messen wat lastig, maar met een goede lineaal, lukt het wel om een redelijk haaks resultaat te krijgen. Diepte instelling is nog meer een gok.

Over de messen nog een belangrijk feit. Volgens mij zijn de leveranciers van dit model, niet echt op de hoogte en bieden vrolijk de oude messen aan. Mijn poging bij mijn leverancier de juiste messen te krijgen leverde hun een zoektocht op van meer dan een week, voor ze voor het dubbele bedrag (62 euro) uiteindelijk toch iets konden leveren. Ik had ondertussen in Duitsland voor ong 21 euro per set een aantal setjes gekocht, waar van de kwaliteit volgens mij een stuk beter is dan de meegeleverde messen.
Een andere leverancier die ik opmerkzaam maakte op het feit dat hij het verkeerde model messen aanbied bij deze machine nam niet eens de moeite hierop te reageren.

Ik wordt verder niet gehinderd door enige kennis en ervaring met vlak en vandikte banken, maar tot nu toe vindt ik het resultaat toch wel iets onder de verwachting liggen.
 

roscher

Nieuw lid
26 jul 2015
8
0
Weidum
Ja dat heb ik gelezen, ik heb bewust niet in dit topic gereageert, omdat hier onder andere de scheppach werd uitgesloten. Zijn verder wel interessante bijdragen in terug te vinden. Ik denk dat ik een belangrijke oorzaak gevonden heb. Een van de vier oren waar de aanvoertafel in hangt en schuift is afgebroken. Ik heb het losse stuk nu gedemonteerd en zie dat het breukvlak niet nieuw is. Ik ben nu met van Spijk, de importeur, bezig om hier een oplossing voor te krijgen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Hoi Kees,

In het draadje wat L.N. gestart heeft wordt Scheppach zeker niet uitgesloten. Ik zou u van harte willen uitnodigen je review daar ook met het liefst foto's bij te plaatsen. Des te completer wordt het voor mede forum leden om zich te orienteren op de markt van vlakvandikte banken. De chinese Scheppach's worden ook wel als Güde etc verkocht. Alleen zitten er dan minime verschillen in. Dus als u zou willen graag foto's en review in dat topic :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.