Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Metabo BAS 261 lintzaag - ja of nee?

Ik denk er over om een lintzaag te kopen. Klein model, voor kleiner werk. Dus niet om een eikeboom in planken te zagen, maar van brede planken smallere planken te maken. En nog van alles wat men met een lintzaag kan doen, maar dus voornamelijk kleiner spul.

De kleine modellen Scheppach en Einhell lintzagen vallen af, die vind ik qua constructie te armetierig uitgevoerd, en omdat ze niet erg stevig zijn lijken ze me ook gevaarlijk.

Nu heb ik al vaker naar de Metabo BAS 261 gekeken op YouTube, en vandaag bij de bouwmarkt even gekeken naar het ding in werkelijkheid. Het is géén machine voor zwaar professioneel gebruik, da's me duidelijk, maar.... is het wat? Gebruikerservaringen? Aan- of afrader?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Geen ervaring met het ding, wel het advies om de search te gebruiken, want er is al het eea over geschreven. Dan heb je vast relevante info.

Heb ik gedaan, maar er kwam niks relevants naar voren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcelG Bekijk Berichten
    Heb ik al eerder gezien, maar daarin wordt niks over de Metabo gezegd, is meer een advies om een gebruikte Inca te kopen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thymen Bekijk Berichten
    Heb ik al eerder gezien, maar daarin wordt niks over de Metabo gezegd, is meer een advies om een gebruikte Inca te kopen.
    Uit het betreffende draadje.............

"Je zou Atmoz ook nog kunnen contacteren. Volgens mij heeft hij een een Metabo Bas 260 over, nu hij een Hammer lintzaag heeft. Die staat in Zuid Limburg.

Mijn vader heeft een Metabo Bas 260 en is daar niet zo heel tevreden over. Met name het vermogen (350W) is wat laag. De BAS 261 is dan al wat beter (420W), maar hij heeft stiekem op mijn Inca gezaagd en vond die veel beter. De geleiding van het lint, de wielen en het hogere vermogen (550W) zorgen dat deze beter en soepeler loopt. Kijk ook naar de zaaghoogte. De zaaghoogte van 103 mm van de Metabo BAS is weinig, de Inca haalt 155 mm."

Ik heb er eind vorig jaar een gekocht via Ibood.nl voor 200 euro. Ik heb geen echt vergelijkingsmateriaal maar ik er er tevreden over.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcelG Bekijk Berichten
    Uit het betreffende draadje.............

"Je zou Atmoz ook nog kunnen contacteren. Volgens mij heeft hij een een Metabo Bas 260 over, nu hij een Hammer lintzaag heeft. Die staat in Zuid Limburg.

Mijn vader heeft een Metabo Bas 260 en is daar niet zo heel tevreden over. Met name het vermogen (350W) is wat laag. De BAS 261 is dan al wat beter (420W), maar hij heeft stiekem op mijn Inca gezaagd en vond die veel beter. De geleiding van het lint, de wielen en het hogere vermogen (550W) zorgen dat deze beter en soepeler loopt. Kijk ook naar de zaaghoogte. De zaaghoogte van 103 mm van de Metabo BAS is weinig, de Inca haalt 155 mm."
    Hier idem. Ook mijn vader had een BAS 260 en was er niet tevreden over, omdat deze te weinig vermogen had en te weinig spanning op het lint kon zetten. Hij vond mijn Inca veel fijner en ik heb hem als dank voor al zijn klushulp dan ook een Inca cadeau gedaan. Mijn Inca is vervangen door een Hammer, vanwege het veel grotere vermogen en hogere zaaghoogte.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Dit soort lagere vermogens voor lintzagen maken er een soort veredelde figuurzaag van. Ook ik ben de trotse bezitter van een Inca 260, maar dan met losse motor. Deze is 750w en daarmee kom ik echt overal doorheen. Lekker compact en toch krachtig. Enige nadeel is dat ik 'm niet afgesteld krijg voor herzagen. Maar goed, dat is dan jammer, maar helaas. Als je er de ruimte voor hebt, zou ik voor en HBM300 profi gaan en dan tuffsaws linten gebruiken. Meer dan prima machine, vriend heeft 'm en is er heel tevreden over.

Maar goed, alles naar wens natuurlijk. Als het echt klein spul is, waarom niet? Waar ik overigens mee begonnen ben is een Emcostar Super. Een combi zaagtafel/lintzaag. Fantastisch apparaat en echt heel handig in de kleine ruimte. Er zijn meer varianten van. Sporadisch komen ze voorbij op Marktplaats. Ze zijn over het algemeen het geld meer dan waard!

Mvg,

Richie

Even zitten twijfelen. Gisteren nog even naar de Record BS250 zitten kijken, lijkt me ongeveer op hetzelfde uit de komen als die Metabo BAS 261.

Bij Bauhaus hebben ze een laagste-prijs-garantie: ergens anders goedkopen? Dan nemen ze die prijs over + er overheen nog 12% korting. De Metabo kostte me op deze manier € 286. Heb er vanmiddag toch maar eentje opgehaald, een slag groter/sterker is beter maar ik heb daar de ruimte gewoonweg niet voor. Bauhaus geeft overigens ook nog vijf jaar garantie.

En ja, het is een machientje met beperkingen, maar het biedt ook wel wat. Na in elkaar zetten en afstellen draait het ding goed, al is het niet geheel en al trillingsvrij. Ik denk dat het door de console komt, die is niet echt stijf te noemen. Maar het blijft binnen de perken.

Van alles en nog wat gezaagd, en als het niet al te dik wordt gaat het prima. Ook heb ik een plankje eiken van 75 mm breed / 20 mm dik in twee stukken van 10 mm gezaagd, en als je het een beetje kalm aan doet gaat het wel. Voor de hobby geen probleem, voor de pro natuurlijk een heel ander verhaal. Net wel een bestelling voor wat linten van TuffSaws de deur uit gedaan, zien hoe het daar mee gaat.

Al met al, niet ontevreden.

Forum Rechten