kantenband herstellen van ronde tafel met verticale en schuine rand

Geert2

Nieuw lid
31 aug 2016
10
0
We hebben een witte ronde tafel waarvan de fineerlaag wat beschadigd/verdwenen is.

Om een en ander te visualiseren heb ik een foto van een tekening van een dwarsdoorsnede van de ronde tafel gemaakt :

IMG_8010.JPG

De pijlen tonen aan waar de beschadigingen rondom de tafel zijn.

Na wat opzoekingswerk gedaan te hebben op dit forum meen ik dat er een speciaal apparaat nodig is om de klus te klaren.

Weet iemand waar ik heen kan om die herstelling te laten uitvoeren ? (ik woon in het zuiden van Oost-Vlaanderen).
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Over het algemeen kan je randen fineren door het fineer met tape vast te zetten. Schilders tape blauw werkt prima
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nuchtere vraag: is de kool het sop waard ?
Indien je er toch voor wil gaan, dan zou ik gelijk de volledige kant strippen.
Opvullen wordt een zootje omwille van de kleur- & dikteverschillen van de fineer + de ongelijkheid van de ondergrond.
Eigenlijk spreken we hier eerder over kantenband ipv fineer.
Bij de kopse rechte zijkant moet het strippen lukken door met een rechte frees rond het middelpunt op de tafel te draaien.
Bij de schuine zijkant kan het lukken met een 45°-frees. Daarvoor moet je wel het blad van het onderstel halen.
Voorgelijmde kantenband is in kleine hoeveelheden te koop.
Bij de schuine zijkant wordt het lijmen een uitdaging omdat de diameter van de cirkel aan de bovenrand groter is dan die aan de onderrand.
Ofwel verf je het gewoon.
Het teveel aan kantenband ga je met een kantenfrees te lijf ofwel met een stanleymes.
Wil je de klus toch uitgeven, zoek dan een bedrijf dat platen verkoopt en ook kanten lijmt.
Of ze dit soort lijmen aankunnen, kan ik niet verzekeren.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Het ziet er niet uit als de fineerrandjes die je op gelamineerd spaanplaat zet, maar misschien zie ik het niet goed :)
Als het inderdaad van die kunstof kantenband is (die je met een strijkbout vastlijmt), dan zou ik dit in 2 stappen doen: Doe eerst de schuine rand, maak deze iets groter dan het oppervlak en snij de randjes netjes bij met een scherp mes. Plak vervolgens de smalle rand en doe hetzelfde. De rand van de smalle strook komt dan "op" de rand van de schuine rand te liggen en zal minder zichtbaar zijn. Eventueel kun je in plaats van een mes ook fijnkorrelig schuurpapier gebruiken (wel met de hand). Duurt langer, maar misschien wel mooier om de naden aan te laten sluiten.
Het vouwen van kantenband is volgens mij geen optie, daar is het te dik voor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.