Zaagblad problemem invalzaag makita

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Beste houtfetisjisten,

Ik heb een vraag over mijn invalzaag van Makita sp6000J1X waarop ik sinds een tijdje een vrij goedkoop blad heb zitten van Kreator, deze wordt geplaatst met een vulring.
Nu komt het vaak voor dat wanneer ik hiermee zaag dat het resultaat 2-3 mm afwijkt, of dat er een kleine hoek ontstaat op het werkstuk, 1-4 graden.
Het lijkt alsof het blad wanneer er teveel kracht wordt gevraagd zelf zijn eigen weg gaat kiezen, vooral bij het zagen van eiken.
Ik heb de invalzaag al een jaartje of 4 en zaag voornamelijk mdf, en veel met geleiderails met klemmen.
Bij één kreator blad is het me laatst voorgekomen dan het blad bij het zagen van eiken uit de vulring schoot, dit was eenmalig dus ik weet niet of het mijn fout was of misschien een complicatie door het gebruik van een vulring.
Nu de vraag, denken jullie dat het zou kunnen komen door het gebruik van het goedkope zaagblad, of is het misschien een defect in de machine aan het asgat? Op het moment ben ik aan het kijken naar een nieuwzaagblad van Makita..
Dank voor het meedenken!

Groet,
Laurens
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zelf heb ik ook de Makita, intussen 10 jaar en ik heb dit nog nooit aan de hand gehad, ik gebruik veel goedkope bladen van Ecotools en heb daar nooit een vulring bij nodig gehad. Maar ook heb ik dit soort afwijkingen nooit gehad. Ik zaag vanalles ermee, Iroko, Eiken, multiplex en soms Trespa.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zelf heb ik ook de Makita, intussen 10 jaar en ik heb dit nog nooit aan de hand gehad, ik gebruik veel goedkope bladen van Ecotools en heb daar nooit een vulring bij nodig gehad. Maar ook heb ik dit soort afwijkingen nooit gehad. Ik zaag vanalles ermee, Iroko, Eiken, multiplex en soms Trespa.
Ik heb gemerkt dat er nogal verschil tussen de goedkope bladen zit. Met name bijvoorbeeld silverline zijn zo dun dat ik de vulring dunner moest slijpen. werkt als een tierelier nu om pallets door te raggen. Meer doe ik er ook niet mee. Als ik secuur wil zagen zet ik er duurder blad in. Die zijn dikker en dus stugger.
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
toerenregeling speel ik eigenlijk nooit mee, ik heb de machine eigenlijk altijd op het hoogst aantal toeren draaien, terwijl dat bij mdf niet nodig is natuurlijk, ik zal daar naar gaan kijken.
Denk dat ik wat ga rondkijken naar goeie en duurdere bladen. Zijn er merken waar jullie positieve ervaringen mee hebben?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
kan het niet zo zijn dat je zaagblad zo dun is dat hij niet goed vast komt te zitten?waardoor hij slipt en niet voldoende kracht heeft om te zagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.