winkels van vroeger? waar vind men ze nog?

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Bij van Noord in Zuidland, kan je zelfs 1 veerring van 4 mm kopen als je wilt, hebben nog een ouderwetse wand vol bakken waar je de gekste dingen nog los kan verkrijgen.

Ook plaat materiaal kan je er gewoon op maat krijgen zonder de hele plaat te kopen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Bij mij achter de hoek zit er een derde generatie ijzerwarenhandel. Hij is wel aan het uitbollen, maar heeft nog steeds stokoude voorraad van vanalles. Ijzerwaren De Ploeg in Brasschaat.

Nu ben ik ook wel erg tevreden van Godevaart-Eyckerman in Brasschaat. Gaan ook al even mee, maar zijn gemoderniseerd, zonder in te boeten op kwaliteit en service. Hebben ze het toevallig niet op voorraad, geraken ze er bijna altijd snel aan.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
enza ijzerwaren in capelle a/d ijssel is er ook zo een.
Hebben een hoop aantal ijzerwaren op voorraad, en als ze het niet hebben weet de eigenaar altijd wel bij welke andere winkel het te halen is!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Blij te lezen dat er nog veel van bestaan. In deze categorie horen ook deze fijne zaken:
Ijzerwaren: Dullaert in Zutphen http://www.dullaertijzerwaren.nl/.
bouwmarkt: De Tolbrug in Toldijk http://www.bouwmarktdetolbrug.com/ (fantastische verzameling plaatmateriaal, ook per gedeelte van plaat te koop; en dus keuze uit div reststukken of zo nodig zagen ze van een hele plaat af wat je nodig hebt)

Mijn vader haalde al spullen bij Dullaert in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw:) En als ik daar in de buurt ben en wat nodig heb, kan ik daar altijd wel slagen. Fijne zaak.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Trentels in Mechelen of de Ceulemans in Boechout zijn ook zo van die winkels waar je wel eens wat kan ontdekken. Je moet wel veel tijd hebben. Het is nooit even binnen en buiten.
Ook houtdraaierij Coppens (de stelenmaker) in Zandhoven is een zalige winkel, niet zozeer voor ijzerwaren, maar wel voor degelijk tuingereedschap. En hij zet nog nieuwe zelfgemaakte stelen op oud gereedschap. Wij zijn grote fan.

Groetjes Petra
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

Timon

Nieuw lid
31 jul 2015
7
0
Ijzerwarenhandel Overschie aan de 2e hogenbangweg in Rotterdam. Heerlijke winkel, klein maar met een groot assortiment. Wordt er altijd goed geholpen in idd gewoon per stuk afrekenen. Is voor mij ook nog eens dichterbij dan welke bouwmarkt dan ook :eek:
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ja, Trentels in Mechelen.
Cop in Boom Heeft aan de achterzijde van de winkel een toog. Als er niemand staat moet je op een bel drukken (zoals in een hotel) en dan komt er iemand die dan de speciale boren, schroeven , tappen enz gaat zoeken in de rekken.

Als het echt over bouten en schroeven gaat, de meest exotische maten en vormen, dan redt Borifa in Boom mij. Dit is echt een toog met daarachter een heel grote opslagplaats.

Borifa is niet te verwarren met Fabory, deze laatste durft schandalig duur durven te zijn voor kleine klanten, ook al heb ik een BTW nummer.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
In Den Haag heb je Van der Toorn en Stolp. Die hebben me aan de Festool verslaving gebracht. Ze zitten in de Prinsestraat en de Weimarstraat. Gerritse in de Elandstraat is ook behoorlijk gesorteerd. Zwager in de Sneeuwklokjesstraat. Het zijn allemaal zaken die ik me nog goed herinner uit m'n Haagse periode.
In Amerika blijf ik stug metrisch behalve als het om simpele zaken als schroeven en bouten gaat. Die schroef je ergens in en dat werkt even goed als metrisch. Voor de rest struin ik het Internet af om metrische versies van gereedschappen e.d. te bemachtigen. Een voorbeeld is de metrische diepte instelling van m'n nieuwe TS55.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik las boven over Van Rossum in Zwolle; dat was toen we er nog woonden een erg fijne zaak en die hebben mij aan mijn festool verslaving geholpen. Hier in Appingedam is Van der Molen (Enorm) een traktatie, naast een enorm assortiment gewone schroeven, bouten en moeren en flink assortiment messing, RVS en allerlei ander spul en - niet te versmaden - tig zolders achter elkaar (ze zitten in drie of vier middeleeuwse panden die met elkaar verbonden zijn) met de meest maffe dingen. Echt een ontdekkingstocht en een heerlijke winkel met perfecte service en veel deskundigheid.
 

mveldth

Nieuw lid
14 feb 2019
7
0
De Koning in Assen is ook zo'n winkel. Een derde is denk ik schappen met ijzerwaren, en hij wil ook vanalles wel bestellen als het er niet is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.