bovenzijde vuren trap hout gelijk maken met overloop

martist

Nieuw lid
5 mrt 2019
7
0
Onze vuren trappen komen boven de overloop uit.
Deze wil ik gelijk maken met de overloop, om met een uitlooptrede parket door te leggen.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Hakken? Frezen?

Bestaat er iets om zijwaarts te zagen?

Misschien kan iemand me op weg helpen?

54893_IMG_0787_2.jpg
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Ik heb om hier thuis ruimte voor de deurmat uit te frezen een soort slee gemaakt voor mijn bovenfrees, geïnspireerd op de vele 'slab flattening jigs' die online te vinden zijn. Zoiets dus:

maxresdefault.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.857
2.517
Meestal zit deze weltrede op de trapbomen geschroefd, dan wel gespijkerd. Demonteren en sponning er in zagen of frezen.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
ik zou de dikte van de trede niet aanpassen, maar je parket hier tegenaan werken, eventueel met een sponning erover.
maar zeker niet tot vooraan de trede.
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Enkele weken hebben ze bij mij nog een trap geplaatst.
De trappenbouwer raad aan om de bovenste trede minimaal 1 mm hoger te houden dan de vloer.
Klinkt gek maar dit is i.v.m. struikelen / evenwicht verlies boven aan de trap.
Met een Fein zaag kun je tijdens het leggen van je parket de ligger onder de ballustrade uithollen waaronder je het parket iets kunt doorleggen.
Er zijn aluminium profielen te krijgen die je eerst op de vloer tegen je traptrede aan monteerd waarin je het parket wat door kunt laten lopen.
zelf heb ik gebruik gemaakt van een overgang profiel tussen traptrede en mijn laminaat.
 

martist

Nieuw lid
5 mrt 2019
7
0
Heren bedankt voor de info.

Ik wilde dat de het parket op de overloop en de eiken overzettreden op de trap mooi op elkaar aansloten.

De opstaande rand , is eigenlijk een stukje van de bovenkant van de laatste trede.

Ik heb deze er nu afgeschaafd ( opgezoet) , en met een lamellenschijf op een slijptol de hoeken dunner gemaakt. Als een mes door boter.

Er wordt voor deze trede een op maat gemaakte eiken overzettrede met een mes eraan gemaakt( met de maten van het parket). Hier kan ik op de overloop het parket op aansluiten.

Opvullen met ondervloer, was geen optie. Met de parketdikte kwam ik dan weer niet uit met de dorpel van de badkamer.
 

WR1944

Oud hout
Een kleine afwijking in de tredehoogte is direct merkbaar. Mensen hebben een goed gevoel voor het belopen van trappen. Dat is bij ons huis ook goed merkbaar. Er is een betonnen trap van vijf treden naar de front porch. Het zit niet vast aan de fundatie zodat het in de loop der jaren wat is verzakt door het dreunende verkeer op de doorgaande route. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik aan die extra hoogte gewend was bij de hoogste trede maar ook aan de halve optrede op straatniveau. Ik moet er nodig een keer iets aan doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.