Loep voor hout herkennen

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Wat is een goede loep om de hout te "lezen" om te kijken welke soort het gaat (aan de hand van literatuur)?

Ik ben opzoek naar een loep die een vergroting heeft tussen 10x en 15x en een ledlamp erbij mag. Een inklapbaar loep (einschlaglupe) heeft mijn voorkeur of is een ander model loep beter?

Op internet wordt er gesproken over achromate, triplex, ontspiegeld, etc. heeft iets met lichtonderbreking te maken, dit gaat mij de verstand te boven. Daarnaast heb je een Chineesje van 3 euro tot een van tientallen euros. Er is veel loepen op internet te vinden, maar nergens vind ik reviews of positieve eigenschappen er van.

Kortom ik ben opzoek naar een prima loep waar ik lang plezier van kan hebben. Het wordt geen alle dagelijkse bezigheid. Weet jullie er één?
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Achromaat wil zeggen geschikt voor wit licht, zonder kleurfout
Triplet wil zeggen met drie lensonderdelen dus maximaal 6 lens oppervlakken, hoe meer oppervlakken hoe meer optische abberaties die je kan corrigeren
Ontspiegeld wil zeggen met anti reflectie coatings op de glazen, is een erg fijne optie om te hebben

Als opticus zou ik zeggen, zoek een mooie met een doublet of triplet achromaat, glazen lenzen, anti reflectie coatings.
Blijf weg van de enkele plastic lenzen, die halen de optische kwaliteit vaak niet.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Stel je vraag eens bij Nehosoc, de Nederlandse Vereniging van Houtverzamelaars. Ongetwijfeld ligt daar een schat aan ervaring en kennis.
Wellicht dat Piet Groeneweg hierop kan antwoorden in de forum.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij gebruikten vroeger voor het determineren van insecten de eschenbach zakloepjes - goeie optiek (meestal tripletten volgens mij) en een kunststof (ABS?) frame, wat ze lekker betaalbaar hield. Leveranciers van labmateriaal en veldbiologiespul moeten ze kunnen leveren. Vroeger had ik wel wat adressen in NL waar je dit soort dingen specifiek voor veldbiologie kon halen - maar ik zou ze zo niet meer weten. Tegenwoordig haal ik wat ik (sporadisch) nodig heb in Engeland, bij NHBS. Dit bijvoorbeeld: https://www.nhbs.com/opticron-hand-lens-23mm-10x-magnification
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
In principe is elke loep met een 10-20 x vergroting geschikt. Het liefst 1 met verlichting.
Aan je vraag te oordelen heb je nog geen ervaring met hout determineren dan is het raadzaam om b.v. het boek "Loofhout herkennen" ISBN 978-90-125-8264-3 aan te schaffen. Dit is een uitgave van de Belgische HCTO en Centrum Hout. Hierin wordt alles heel duidelijk uitgelegd met vele foto's. Ook zou je de door de HCTO uitgegeven houtstudiebox kunnen aanschaffen, daarin zit al het materiaal mesje, loep, houtblokjes en een boekje met instructie.
Ook kan je lid worden van de Nehosoc, de Nederlandse Vereniging van Houtverzamelaars. Die hebben 6 keer per jaar een houtstudiedag in het HMC Amsterdam.
Website HCTO = https://hcto.be/
Website NEHOSOC = https://www.nehosoc.nl/
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Met hout determineren heb ik inderdaad geen ervaring en wil hier kennis op doen.
Het boek Loofhout herkennen stond al op mijn verlanglijstje. Ik ben achter gekomen dat alleen HCTO dit boek nog heeft (via marktplaats).
Ik heb bij Arnhems fijnhouthandel al een houtmonsterkit aangeschaft + een map met fineer. Achteraf gezien was een houtstudiebox van HCTO makkelijker geweest, dan heb ik niet meer naar een loep hoeven te zoeken.
nhbs.com is een mooie site met uitleg en verteld hetzelfde verhaal als van de opticus Raalf.
Het rest mij nog het uitzoeken van een loep (wat een luxe) en het is voor mij niet verkeerd om lid te worden bij een houtcentrum aangezien op mijn werk soms met hout te maken hebben. We zitten wel meer op constructief vlak, ik heb gemerkt dat houtcentrum daar wat minder diep op ingaat.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Met hout determineren heb ik inderdaad geen ervaring en wil hier kennis op doen.
Het boek Loofhout herkennen stond al op mijn verlanglijstje. Ik ben achter gekomen dat alleen HCTO dit boek nog heeft (via marktplaats).
Ik heb bij Arnhems fijnhouthandel al een houtmonsterkit aangeschaft + een map met fineer. Achteraf gezien was een houtstudiebox van HCTO makkelijker geweest, dan heb ik niet meer naar een loep hoeven te zoeken.
nhbs.com is een mooie site met uitleg en verteld hetzelfde verhaal als van de opticus Raalf.
Het rest mij nog het uitzoeken van een loep (wat een luxe) en het is voor mij niet verkeerd om lid te worden bij een houtcentrum aangezien op mijn werk soms met hout te maken hebben. We zitten wel meer op constructief vlak, ik heb gemerkt dat houtcentrum daar wat minder diep op ingaat.

Wel leuk die houtmonsterkisten van de Arnhemse fijnhouthandel, maar je hebt er weinig tot niets aan om te determineren, die monsters zijn maar 5mm dik en daardoor veel te dun om een goede snede van het kopse vlak te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.