constructie dak vlonder

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hoi,

Ik wil van het voorjaar een dak vlonder maken op mijn uitbouw. Nu zoek ik advies wat een goede constructie is.
Ik wil douglas gebruiken.
Ik zit te denken aan de volgende opbouw:
- Rubbermat 1cm
- Douglas balk 50x70 h.o.h van 50cm
- en dan vloer planken

Is deze constructie stevig genoeg? Of kan ik het beter anders doen.
- Hoe zorg ik dat ik mijn platdak ook nog een beetje schoon kan houden?

Bedankt,
EVS
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe groot is de uitbouw, hoe dik zijn de vloerplanken ?
je wil alleen de 50x70 gebruiken ?

Ik weet niet maar het klinkt niet als iets wat erg stevig word
1cm rubber mat is loodzwaar waarom zo dik ? 1mm is al dik zat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik denk dat hij niet een plaat rubber over zijn hele dak wil leggen. Hij zal wel rubber tegeldragers bedoelen van 10 bij 10 cm en 1 cm dik.
Als je gewoon een beloopbaar dakterras wil maken, is dat een prima manier om het te doen. Wil je er wat langer plezier van hebben, zou ik de onderregels van azobe maken.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zelf heb ik het net zo gedaan, rubber tegeldragers 10x10x1cm om de 30/40cm onder hardhouten Bankirai balkjes 44x69mm en daarop garapa vlonderdelen van 25mm dik (een beetje overbemeten, maar de 25mm was op dat moment goedkoper in de aanbieding dan de 20mm variant.) Balkjes liggen op een afstand van ongeveer 45cm


IMG_0587.jpgIMG_0602.jpgIMG_0620.jpg
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Op het balkon aan de straatzijde heb ik toen van hetzelfde garapa nog een nieuwe schutting gemaakt


IMG_0644.jpg

IMG_0659.jpg

IMG_0661.jpg:

IMG_0669.jpg

Nu alleen nog een mooi hekje verzinnen en maken, maar eerst zorgen dat het huis bewoonbaar wordt
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik had ze aan de voorkant net als bij de buren in de breedte gelegd. Nu fungeren je onderbalkjes als vuilvangers.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zit wat in, ik vond de legrichting zo wel mooier van binnenuit. Misschien af en toe even een deeltje losmaken en daaronder schoonmaken dan maar. Gelukkig liggen ze wel op de rubber tegeldragers waardoor de eerste rotzooi wel weg kan. Daarnaast heb ik de ruimte tussen de delen redelijk minimaal gelaten, zo'n 6mm, dus veel rotzooi komt er hopelijk niet tussendoor
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik had ze aan de voorkant net als bij de buren in de breedte gelegd. Nu fungeren je onderbalkjes als vuilvangers.

Zou je willen toelichten in de lengte of breedte leggen van de onder balken. Ik zou geneigd om deze balken in de afwater richting te leggen. Maar ik het beter om ze zo te leggen dat de constructie dicht is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Je probeert de onderleggers zo op je dak te leggen, dat regenwater zo onbelemmerd mogelijk naar de afvoer kan stromen.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Ik zou als ik niet teveel bomen in de buurt zou hebben gerust kiezen voor de oplossing op de foto"s
Mocht vervuiling kans wat groter zijn zou ik rubber tegels gebruiken die hoger zijn om waterschade te voorkomen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
persoonlijk zou ik het in ieder geval zo uitvoeren dat het hek en de vlonder ondersteuning 1 geheel worden
het hek moet goed vastzitten.

het grootste deel van het water wordt afgevoerd door de vlonder zelf dit moet je wat op afschot leggen .
je kan eventueel een veer tussen de delen aanbrengen dan komt er geen vuil onder
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.