Festool ATF 55 EB-PLUS met koffer en geleiderail

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Allen,

ik weet ten eerste niet of het hier hoort of toch bij "marktplein". hopelijk zet ik het van de eerste keer in het goede forum.
Al enige tijd ben ik op zoek naar een goede invalcirkelzaag om toch enige beplating op maat te kunnen zagen in mijn verbouwingswerkzaamheden.

Ondertussen heb ik al enige forums en reviews gelezen over invalzagen. In de meeste forums kwam naar voren: Beter een goede occasie kopen van een goed merk, dan een goedkope invalzaag van een slecht merk.
Dus heb ik occasie ook al eens gekeken naar invalzagen. Nu heb ik een Festool gevonden; de ATF 55 EB-plus. Jammer genoeg kan ik geen reviews vinden van deze invalzaag.

De site en de prijs ga ik hier nu niet vermelden, maar er rijzen me toch een paar vragen die ik graag aan de experts hier wil vragen:
- Zijn dit goede invalzagen met goede resultaten?
- Het is moeilijk, maar wat zou zo een zaag nog waard zijn? Dit hangt natuurlijk veel af van factoren als: is deze nog in goede staat, ziet deze er nog goed uit qua beschadigingen, … Maar ikzelf heb tot nu toe ook alleen maar foto's gezien; en op de foto's ziet deze er eigenlijk niet veel gebruikt uit. Maar zo kan ik toch al afgaan of de verkoper teveel vraagt of niet.

Hopelijk kunnen jullie me wat wegwijs maken in de Festool invalzagen wereld.

Met vriendelijke groet.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Volgens mij is de ATF 55 erg oud. Ik denk dat je beter naar een TS55 'occasie' kijken. Overigens behouden deze zagen behoorlijk hun waarde, dus wellicht vind je een tweedehansje voor niet veel minder dan een nieuwe. Daarmee loop je dus risico op niet meer verkrijgbare reserveonderdelen (weet ik niet zeker, festool is erg goed in het bijhouden van reservespullen). De ATF55 heeft geen geveerde geleidenok, en nog wat andere features die zijn vervangen voor beter in TS55

En Makita invalzaag of Bosch Pro zijn overigens ook erg goed om 'enige beplating op maat te kunnen zagen in mijn verbouwingswerkzaamheden'. Investeer in een rails (of 2) waarmee je in 1 keer de overspanning kan halen (2x rails van 1400mm aan elkaar dus)

zijn dit goede zagen? Zeker zijn dit goede zaken.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Het betreft een oude type, hoe oud ze precies zijn durf ik niet te zeggen. Zou voor de prijs wel even kijken wat een nieuwere type en daar ruim onder gaan zitten.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Hoe kan men zien hoe oud zo een festool apparaat is? Van de type die ik heb doorgegeven kon ik weinig info terugvinden dus dat kan al verklaren dat dit om een ouder type gaat.
Misschien een andere relevante vraag: passen alle invalzagen of cirkelzagen op de geleiderails? Zijn deze rails universeel inzetbaar voor Festool zagen?
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Hoe kan men zien hoe oud zo een festool apparaat is? Van de type die ik heb doorgegeven kon ik weinig info terugvinden dus dat kan al verklaren dat dit om een ouder type gaat.

daarom.

Misschien een andere relevante vraag: passen alle invalzagen of cirkelzagen op de geleiderails? Zijn deze rails universeel inzetbaar voor Festool zagen?
(hand)circelzagen meestal niet, invalzagen vaak wel. Die hebben (meestal) per merk een type rails. Of de ATF55 op de rails van de TS55 past is mij niet bekend; maar zoals gezegd dat is dus een oudje.

PS. ik weet niet of je het op een executieveiling wilt kopen, maar reken je niet rijk met (evt BTW en) veilingkosten.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
het ATF type is heel oud zou ik echt overslaan. De TS55EBQ is de opvolger hiervan. Deze kun je na goed zoeken soms voor mooie prijs scoren op marktplaats. Soms met geleiderail soms niet. De Festool past ook op de makita geleiderail. Heb zelf de ts55ebq en de makita sp6000.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Dus het ATF type ga ik inderdaad links laten liggen, dank jullie wel voor de hulp. Was eens aan het zoeken naar de TS55REBQ en had op toolnation precies een goede deal zien voorbijkomen. Vind wel dat Festool het moeilijk maakt met hun types; maar dat kan evengoed liggen aan het feit dat ik weinig van Festool af ken. Je hebt de TS55REBQ en de TS55EBQ. Maar de REBQ versie lijkt me nieuwer te zijn.

Zal toch nog best eens wat googelen vooraleer ik overga op een koop van dergelijk apparaat.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
De Festool ATF is tot 2005 bj.staat op machine gemaakt niet al de onderdelen zijn nog verkrijgbaar zie Festool site,zorg wel dat je een machine vind die hobbymatig is gebruikt.
Af en toe komt er nog op MP.zo super zaag voorbij Pr.tussen de 150-200Euro.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Heb zelf de ATF55 en daar ben ik nog altijd super tevreden mee. De TS55 zaagt echt niet beter of zuiverder, heeft alleen meer gebruiksgemak en nog betere stofafzuiging.

Hij is meer als 16 jaar oud, dus ook als je een goede zaag nieuw koopt is die op de lange termijn goedkoop, mits je er zuinig op bent.

Linialen zijn uitwisselbaar, alleen het oude type is minder goed en heb ik reeds vervangen voor nieuwe.

Tweedehands zou ik deze niet meer kopen, is te oud en onderdelen wordt steeds lastiger. Kijk uit voor een goede TS55, daar heb je langer plezier van.
 

rmberg72

Nieuw lid
9 mei 2019
7
0
Ook ik heb een ATF 55 ooit gekocht samen met een MFT/3. Super combi die ik hobbymatig gebruik en waar ik heel zuinig op ben geweest. Als ik hem vergelijk met wat er soms voorbij komt op MP, dan is hij nog erg mooi. Ik vind het een zeer fijne zaag die strak zaagt en erg nauwkeurig werkt. Nog steeds moet ik er af en toe op letten dat ik me niet snij aan de scherpe rand van de zaagsnede bij bijvoorbeeld net gezaagd spaanplaat. Ongetwijfeld dat de nieuwe machines weer beter zijn, maar ook weer duurder. Ik ben zelfs zo tevreden over de zaag dat ik nu ik een zaagtafel wil, ondanks de hoge aanschafprijs, aan het kijken voor een CMS-TS-55-R set. De ATF 55 komt dus vandaag of morgen op marktplaats, inclusief koffer en liniaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.